Nieuwe reclametactiek Amerikaanse muziekindustrie

12 juni 2004, 05:00

Amerikaanse platenmaatschappijen hebben een nieuwe manier gevonden om hun artiesten hoger in de Billboard-hitparade (de singlehitlijst) te krijgen. Ze kopen reclametijd in bij Amerikaanse radiostations om daar een plaatje gedraaid te krijgen.

En hoe meer een nieuw liedje wordt gedraaid (airplay) hoe hoger de plek in de hitparade. Het is in de VS verboden dat platenmaatschappijen dj?s betalen om bepaalde nummers vaker te draaien. De vorm van een advertentie is wel legaal. Zo draaide een radiostation in Nashville bijvoorbeeld de nieuwste hit van Avril Lavigne vorige maand liefst 109 keer in ??n week. Het nummer Don’t Tell Me was vooral in de nachtelijke uren vaak te horen, steeds in reclametijd gekocht door Arista Records. Ook voor onder meer de Black Eyed Peas, Sheryl Crow en de Sugababes is ‘airplay’ gekocht.

Het betekent overigens niet dat er zomaar toptienhits gekocht kunnen worden. Het gaat er veeleer om dat toch al bekende artiesten een extra zetje krijgen. Het is voor platenmaatschappijen van groot commercieel belang om hun artiesten lang in de hitparades te houden en het liefst zo vaak mogelijk als een ‘stijger’. Een woordvoerder van de Amerikaanse hitparade Billboard spreekt in de krant van een ?legale maar evenzeer discutabele praktijk’.

Bron:

http://www.radio.nl/

Zie ook:

[url=http://nu.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!