Nieuwe hype: de ring-back-tone?

7 oktober 2003, 14:19

Vandaag op het IPAN-congres voorspelde Vincent Everts de nieuwe mobiele hype: de ring-back-tone. Daarmee kun je mensen die jou bellen -alvorens je opneemt- verrassen met een gepersonaliseerd liedje of boodschap.

Van zijn website:

“De aardigste dienst die ik deze keer in Korea zag was het meest simpel en totaal niet high-tech. Indien je iemand belt hoor je niet 10 seconden een saaie ringtone, maar onmiddellijk een muziekje dat de gebelde persoon zelf uitgezocht heeft en wat hij/zij nog kan vari?ren voor iedere vriend, familie- of zakelijke relatie die ze kent.

15 miljoen van de 27 miljoen gebruikers van de twee grootste mobiele operators hebben binnen ??n jaar deze ring back tone dienst genomen voor ??n dollar per maand. Bedrijven zoals het Nederlandse concern ING gebruiken het om de twee tot tien seconden die je hebt voordat iemand aan de lijn komt om een boodschap te laten horen over zaken over bijvoorbeeld een levensverzekering.

Weer een nieuw communicatiekanaal, maar wel een die we allemaal 10 maal per dag gebruiken. Waarom verzinnen wij niet zo iets? We hebben in Nederland nu wel SMS tussen mobiele netten en het vaste net wat netjes voorgelezen wordt, maar een lekker muziekje voor een paar seconden is veel prettiger.”

Wat mij wel aardig lijkt: als abonnee plaats je korte advertenties als rin-back-tone, in ruil waarvoor je geen abonnementsgeld betaalt. Goede targetting voor de adverteerder, goed voor je portemonnee.

Een aardig artikel over dit fenomeen op thefeature.com.

Werkzaam bij TNS Singapore als Senior Manager Interactive op het gebied van (nieuwe) media en emerging technologies. Met name gespecialiseerd in het toepassen van nieuwe onderzoeksmethoden en -technieken.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!