Nieuwe retargetingoptie: Betrokkenheid op Facebook

12 mei 2016, 13:00

“Remarketen met Facebook, dat is toch niet nieuw?” Ik hoor het jou als online marketeer denken. Nee, de nieuwste feature op Facebook is dan ook niet het remarketen van websitebezoekers op Facebook, maar het remarketen van Facebookgebruikers die eerder iets met je content gedaan hebben. En dat is erg handig om je meer geïnteresseerde gebruikersgroep nog directer aan te spreken en je relevantie te verhogen.

Facebook herbergt een schat aan informatie, dat hoef ik geen enkele online marketeer meer te vertellen. Met de gebruikersdata die Facebook over de jaren heen heeft verzameld van zijn gebruikersgroep, kun je erg gericht advertenties laten zien om bepaalde acties, op en buiten het platform, uit te lokken. Daarmee probeert Facebook ervoor te zorgen dat gebruikers op het platform relevantere advertenties te zien krijgen en biedt het aan adverteerders de mogelijkheid advertenties effectiever te maken en waste te minimaliseren.

(Re)targeting

Naast de ‘gewone’ targetingmogelijkheden heeft Facebook een aantal extra functies waarmee je Facebook-campagnes naar een hoger niveau kunt brengen. Onder het kopje ‘Aangepaste doelgroepen’ gaat er een wereld aan extra mogelijkheden open. Zo was het al langer mogelijk om klantenlijsten toe te voegen, op basis van telefoonnummers of e-mailadressen. Erg handig om daarmee bestaande klanten in beeld te brengen, te ontdekken of ze ook actief zijn op Facebook en je product of merk (opnieuw) onder de aandacht te brengen bij deze groep.

Ook het inzetten van website- of appverkeer door middel van de Facebook Pixel is al een tijd actief. Erg nuttig als je Facebook wil inzetten als een remarketingplatform of als je meer inzicht wilt krijgen in de overlap die er is tussen bijvoorbeeld je fans en websitebezoekers. Daarnaast kun je met de pixel ook inzichtelijk krijgen welke conversies er op je website plaatsvinden naar aanleiding van je activiteiten en campagnes op Facebook, waarmee het aantonen van de ROI een stuk eenvoudig is geworden.

Betrokkenheid op Facebook

De laatste toevoeging aan het arsenaal van Facebook ontdekte ik vandaag: ‘Betrokkenheid op Facebook’. Al langer vroeg ik me af wanneer Facebook zou starten met een remarketingmodule op basis van content op het eigen platform. Dat is zeker zinvol als je bijvoorbeeld mensen wilt bereiken die een bepaalde actie hebben gedaan met content die je eerder geplaatst hebt.

Vooralsnog zijn alleen zogenaamde video-acties beschikbaar, bijvoorbeeld om te zien welke personen minstens tien seconden van een bepaalde video hebben bekeken.

Uiteraard is video een belangrijk onderdeel van Facebook, maar ik kan me goed voorstellen dat ze dit in de nabije toekomst gaan uitbreiden met andere content types. Waarom is dit handig? Het toverwoord in online marketing is relevantie. Door je volgende video te laten zien aan gebruikers die eerder al een video van je bekeken hebben, vergroot je je relevantie immers aanzienlijk.

Teun van den Acker
Head of Digital bij TEAM LEWIS

Categorie
Tags

6 Reacties

    alicekaal

    Facebook is al eerder met deze optie aan het uitproberen geweest. Voor een toenmalige klant van ons hebben we dit veel gebruikt. Blij dat het weer terug is! Hopelijk wordt binnenkort ook de betrokkenheid in de zin van likes/reacties op een post toegevoegd. Een ware toevoeging aan het scala aan targetingopties. #applaus


    13 mei 2016 om 06:53
    Devi Schmidt

    Inderdaad een klasse targeting-optie, vooral voor de online videofreaks onder ons (zoals ik). Echter zie ik vandaag de optie Betrokkenheid niet terug zodra ik een audience aan wil maken. Iemand met hetzelfde probleem?


    13 mei 2016 om 10:46
    Devi Schmidt

    Hi Teun,

    Dank voor je reactie. Ik werk inderdaad met Facebook for Business, echter zie ik de optie nog steeds niet terug in mijn account. Hij geeft slechts klantenlijst, websiteverkeer en appactiviteit weer. Wellicht een eerste uitrol bij een beperkt aantal adverteerders?


    13 mei 2016 om 11:26
    erwindejong

    Zeker een mooie toevoeging aan de targeting opties van Facebook. Ikzelf ervaar hetzelfde als Devi. Ik zie naast klantenlijst, websiteverkeer en appactiviteit geen targetingmogelijkheden voor betrokkenheid in twee verschillende (business) managers.

    Het lijkt mij heel interessant deze targetingmogelijkheid te testen.


    20 mei 2016 om 10:06
    Presiaan

    Ik ben nog niet heel lang bezig met Facebookmarketing, maar dit ga ik zeker uitproberen. Lijkt mij heel lucratief om hier mee te experimenteren, ik ben benieuwd naar de conversiepercentages!


    26 april 2017 om 14:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!