Nieuwe regels creditcards nauwelijks bekend

Vrees voor zware boetes in e-commerce

Nieuwe regels creditcards nauwelijks bekend
, BBP
@RedactieTwinkle

Sinds 1 januari 2015 gelden nieuwe richtlijnen voor creditcardtransacties. Uit onderzoek van applicatiebeheerder Basefarm blijkt dat ruim 95 procent van de webwinkels hier niet van op de hoogte is. Webwinkels lopen kans op boetes tot 100.000 dollar per maand als hun veiligheid tekortschiet. Stichting WebwinkelKeur vindt dat boetes uitdelen een uiterste maatregel zou moeten zijn.

Dit artikel is geschreven door Ton Verheijen en komt uit Twinkle 4-2015, die deze week bij abonnees op de mat valt. Nog geen abonnement?& Abonneer je nu!

Creditcardmaatschappijen kunnen zware boetes opleggen aan webwinkels die creditcards gebruiken voor financiële transacties maar zich niet conformeren aan de nieuwe richtlijnen die de industrie per 1 januari 2015 heeft afgekondigd. De vijf grootste maatschappijen (Visa, Master Card, American Expres, JCB en Discover) hebben veiligheidsregels opgesteld waar bedrijven zich aan moeten houden. De vijf hebben daarvoor de PCI opgericht: Payment Card Industry Security Standards Council.

De nieuwste versie van de richtlijnen is de DSS 3.0 (Data Security Standard). Eind 2013 werd de DSS 3.0 al aangekondigd. Webwinkels werd ruim een jaar de tijd gegund om hun computersystemen aan te passen en klantgegevens te beveiligen. Ondernemers die hun zaakjes niet op orde hebben, lopen volgens de PCI kans op boetes van 5.000 tot 100.000 dollar per maand. De PCI adviseert bedrijven bij hun bank of systeembeheerder na te gaan of alle betaalsystemen aan de nieuwe eisen voldoen.

150 bedrijven gebeld

Onderzoek door ‘high end applicatiebeheerder’ Basefarm laat zien dat webwinkels in Nederland niet of nauwelijks op de hoogte zijn van de nieuwe regels en dus ook niet van de kans op een flinke boete. Basefarm belde eind 2014 met 150 bedrijven met de vraag of zij op de hoogte zijn van DSS 3.0 en of ze al maatregelen hebben genomen.

"Het resultaat was ook voor onszelf tamelijk schokkend", aldus Marcel Ravenhorst, countrymanager Basefarm Nederland. "Bij het merendeel van de bedrijven was het onmogelijk om iemand te vinden die verantwoordelijk was voor implementatie van deze beveiligingsmaatregelen. Men had meestal geen idee waarover we belden en vaak trouwens ook geen enkele interesse. Voor Nederlandse vestigingen van buitenlandse bedrijven was de uitvlucht dat het zou vallen onder verantwoordelijkheid van het hoofdkantoor in het buitenland. Slechts vijf bedrijven begrepen waar we over belden en zeiden dat het al was geregeld."

Aflevergarantie

De creditcardmaatschappijen prediken ondertussen veiligheid. Op zich geen vreemde gedachte. Uit een onderzoek van marktleider ICS (International Card Services) eind 2014 bleek dat maar liefst 40 procent van de online shoppers wel eens tegen problemen is aangelopen, zoals late levering of zelfs non-levering omdat een webwinkel nep bleek te zijn.

Frederike Versloot, manager communicatie van ICS: "Er gaat bij online shoppen nog vaak iets mis. Zo bouwen fraudeurs complete webwinkels na die niet van echt te onderscheiden zijn. Dat is niet alleen kwalijk, maar ook spijtig. Online shoppen is immers een ideale manier om eenvoudig producten en diensten aan te schaffen en het is vervelend dat fraudeurs de kans krijgen de consument te ontmoedigen. Bij ICS doen we er dus alles aan om fraudeurs geen kans te geven. Een consument kan er bovendien van uitgaan dat als hij kan betalen met Visa of MasterCard, de webshop vooraf uitgebreid is gescreend. Mocht hij onverhoopt toch zijn aankopen niet ontvangen, dan kan hij zich beroepen op de aflevergarantie: bij een niet-geleverde bestelling wordt het aankoopbedrag teruggestort."

Creditcard in de ban

Een belangrijk gegeven voor creditcardmaatschappijen is dat 40 procent van de kaarthouders in Nederland de creditcard juist niet bij online winkelen gebruikt omdat hij als onveilig wordt ervaren. Het is voor de maatschappijen essentieel om de consument te overtuigen van de veiligheid van de creditcard én van de elektronische betaalsystemen die webwinkels gebruiken voor het afhandelen van transacties. Daar komt bij dat creditcardmaatschappijen een verzekering kennen voor internetfraude.

Als webwinkels voldoen aan de nieuwe veiligheidsstandaard van de PCI, kan de klant met een gerust hart gebruikmaken van hun diensten. Dat betekent: een veilig netwerk met goede bescherming van klantgegevens en continu testen van deze veiligheid door het monitoren van aanvallen op het systeem en continu updaten van de beveiliging. Immers: kwaadwillenden zijn soms erg creatief en bedenken steeds nieuwe trucs om beveiligingssystemen te omzeilen.

En webwinkels die er een zooitje van maken? Boetes zijn vooralsnog niet uitgedeeld, meldt Wencke Fassbender, pr-adviseur van Basefarm. Wanneer dat gaat gebeuren, is de vraag. Maar marktleider ICS is niet bereid verdere informatie te verstrekken.

Marcel Landeweerd van stichting WebwinkelKeur wil dat wel, met name om de ruim tweeduizend leden van zijn organisatie te attenderen op de nieuwe regels. Landeweerd: "Ik denk dat het helemaal klopt dat er weinig weet is van deze nieuwe regels. Veel webwinkels accepteren in Nederland helemaal geen creditcards. Of ze doen dit wel, werken met een PSP en denken dat dat toereikend is. In de nieuwe standaard is ook een verantwoordelijkheid neergelegd bij webwinkels, ook als zij creditcardbetalingen accepteren via een PSP. Webwinkels moeten beveiligingsmaatregelen nemen en organisatieprocessen veilig inrichten."

Uiterste maatregel

Landeweerd vindt beboeten niet zo gek, maar daar nu al mee dreigen is wel erg voorbarig. Landeweerd: "Creditcardmaatschappijen en webwinkels hebben een gemeenschappelijk doel: de consument veilig en vertrouwd online laten winkelen. Creditcardmaatschappijen en PSP’s zouden webwinkels eerst goed moeten informeren over hun verantwoordelijkheden. Nu is het aanvragen van een creditcardcontract een formaliteit waarbij webwinkels onvoldoende worden geïnformeerd over hun plichten. Mijn voorstel? Als ze ook na een waarschuwing in gebreke blijven, zou een boete een uiterste maatregel moeten zijn. Meteen beboeten werkt averechts. Ik kan me voorstellen dat het voor sommige webwinkels reden is om geen creditcardbetalingen aan te bieden. En dat lijkt me nu ook weer niet de bedoeling."

Credits afbeelding: itkannan4u, licentie: CC0 (Publiek domein)

Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Het zou handig zijn als erbij vermeld wordt WAT een webwinkelier dan moet aanpassen of extra beveiligen. Ga als niet-PSP er maar aanstaan om de ellenlange engelstalige zeer technische documentatie te lezen. Dat motiveert totaal niet, en is eigenlijk ook niet te doen.
    Het moet de taak van de PSP zijn om precies uit te leggen waar hun klanten die gebruik maken van hun service aan moeten voldoen.

    Het artikel is meer zelfpromotie dan dat hetecht helpvolle informatie geeft.

    geplaatst op
  • Boudewijn zijn reactie is hier helaas toch wel erg treffend. Met name, omdat na deze reactie er niets aan aangevuld is. Het artikel is 1 groot bang maakverhaal. Ik mis ook de daadwerkelijke uitleg van wat wij als webwinkelier dan beter zouden moeten beveiligen dan voorheen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.