Nieuw: voeg lokale relevantie toe aan je advertenties

Nieuw: voeg lokale relevantie toe aan je advertenties

Sinds kort maakt Google het mogelijk om lokale relevantie toe te voegen aan je advertenties op het Google Display Netwerk en in banners. Mooie nieuwe mogelijkheden om je advertenties kwalitatiever en relevanter te maken. Wat zijn deze mogelijkheden en hoe zet je het in? Je leest er meer over in dit artikel.

Adwords locatie-extensies toevoegen aan Google Display Netwerk-campagnes

Vanaf 14 maart is het mogelijk om informatie over je locatie(s) toe te voegen aan de advertenties op het displaynetwerk van Google. Locatie-extensies werden voorheen alleen getoond in campagnes getarget op het zoeknetwerk.

Sinds kort kan Google de locatie-extensie ook toevoegen aan je advertentie op het Google Display Netwerk (GDN). Koppel hiervoor je locaties uit Google My Business aan je displaycampagnes en maak gebruik van specifieke advertenties.

Wanneer je meerdere locaties in je Google My Business-account koppelt aan een campagne, vertoont Google de meest relevante (dichtstbijzijnde) locatie bij je advertentie. Net zoals bij locatie-extensies in het zoeknetwerk. Zo voeg je dus lokale relevantie toe aan je advertenties op het displaynetwerk van Google. Daarnaast haal je gebruikers eenvoudiger over je vestiging te bezoeken!

Welke advertenties komen in aanmerking voor een locatie-extensie?

Alleen advertenties die gemaakt zijn in de AdWords-interface. Dit zijn GDN-responsieve advertenties, GDN-tekstadvertenties en GDN 300X250-afbeeldingadvertenties. Wil je in een campagne geen locatie-extensie tonen? Dan kun je deze eenvoudig uitschakelen op campagneniveau of advertentiegroepniveau.

Locatie-extensie banners

Het is niet alleen mogelijk om locatie-informatie aan advertenties op het GDN-netwerk toe te voegen. Sinds kort is het ook mogelijk een specifieke locatie extensiebanner voor het displaynetwerk te maken. Hiermee trek je extra aandacht door een locatie extensie te combineren met animaties, een logo en tekst.

Hoe maak je de locatie-extensie banner?

Je maakt de locatie-extensie banner door in de AdWords-interface naar advertentiegalerij en dan naar advertenties voor algemene doeleinden te gaan. Klik vervolgens op “indeling van locatie-extensie”.

De rest wijst zich vanzelf wanneer je je aan de opgegeven specificaties houdt. Belangrijk: zorg wel dat je locaties in Google My Business zijn gekoppeld aan je displaycampagne! Dit doe je op dezelfde manier als bij een campagne die getarget is op het zoeknetwerk: ga naar de tab advertentie-extensies, selecteer vervolgens locatie-extensies en voeg dan de koppeling met Google My Business toe. Meer hierover lees je op de site van Google.

Hoe ziet de locatie-extensie banner eruit?

Wanneer je een locatie-extensie banner maakt, komt deze automatisch in vier HTML5-formaten in AdWords te staan: 300 X 250, 320 X 480, 336 X 280, 320 X 50 (mobile). Zelf selecteer je de formaten die je wilt gebruiken in je campagne. De banner bevat naast het logo en maximaal drie afbeeldingen ook een locatie-extensie gedeelte uit Google Maps.

De banner biedt de mogelijkheid om naar de website te klikken, maar je kunt ook direct naar de routebeschrijving van de meest relevante locatie in Google Maps gaan. De locatie-extensie banners passen zich aan naar de website waarop de banners worden vertoond. Net zoals bij de nieuwe responsive advertenties. Deze nieuwe functionaliteit van Google zorgt voor een rustige, maar opvallende weergave van jouw advertenties.

Voorbeelden van de locatie-extensie banner:

Verschil display advertenties met locatie-extensie en de specifieke locatie-extensie banners

Het voornaamste verschil tussen de locatie-extensie banner en de standaard GDN-advertentie met locatie-extensie is in welke mate ze de lokale informatie vertonen. De locatie-extensie advertenties vertonen áltijd locatie-informatie. Een een responsive advertentie daarentegen geeft een locatie-extensie slechts op bepaalde momenten weer. Namelijk alleen wanneer het systeem inschat dat het relevant is.

Wanneer zet je welke manier van adverteren in?

Wanneer het doel van een campagne dus specifiek is om meer bezoek naar een fysieke vestiging te genereren, worden de specifieke locatie-extensie format advertenties aangeraden. Maar is branding nog steeds het hoofddoel en zijn de locatie-extensies een mooie toevoeging? Dan wordt aangeraden om gebruik te maken van de gebruikelijke GDN-advertenties in combinatie met de locatie-extensie. Bij het gebruik van de locatie-extensie banner is het van belang dat je alleen die locaties target waar je ook een fysieke vestiging hebt. Zo zorg je voor relevantie.

Een groter bereik en hoge CTR

Een A/B-test tussen de nieuwe locatie-extensie banner en een set van twaalf GIF-banners laten zien dat de nieuwe banners een doorklikratio genereren die twee tot zeven keer hoger is. Via het segment kliktype krijg je inzicht op welk gedeelte de gebruiker in de banner klikt. Interessante informatie die inzicht geeft in de intentie van de gebruiker is onder andere:

  1. Kaart in locatie-indeling
  2. Call-to-action voor bestemmingspagina in locatie-indeling
  3. Call-to-action voor winkelgegevens in locatie-indeling
  4. Call-to-action voor routebeschrijving in locatie-indeling
  5. Tekstgebied in locatie-indeling
  6. Afbeelding(en) in locatie-indeling

Een belangrijk voordeel van een responsive banner is dus het grotere bereik en de hoge CTR.

Ook starten met het toevoegen van locatie-extensies?

Met de nieuwe mogelijkheden om in de AdWords-interface op eenvoudige manier kwalitatieve banners te maken voor het display netwerk, zorgt Google ervoor dat het interessanter wordt om te adverteren op het GDN. Het toevoegen van lokale relevantie maakt het extra interessant voor partijen met fysieke vestigingen. Van belang is de keuze tussen display advertenties die worden weergegeven met een locatie-extensie en de specifieke locatie-extensie banners. Mijn advies: start snel met testen nu er nog weinig gebruik van wordt gemaakt.

Credits afbeelding: Arambar, licentie: CC BY-NC-SA (Niet-commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.