Nieuw! Verandervan.nl

9 augustus 2012, 12:45

Interessante start-ups, websites, projecten, initiatieven… we kunnen er geen genoeg van krijgen. Toch hadden deze nog geen eigen plekje op Marketingfacts. Tot vorige week, want startups en andere leuk initatieven krijgen een eigen rubriek in een Marketingfacts-jasje, onder de simpele doch retro naam: Nieuw! Met vandaag: verandervan.nl.

Hubert Mooren…waar moeten we je van kennen?

In 2008 ben ik het marketingbureau netnotion.nl gestart. Sinds 2010 lanceren we met enige regelmaat eigen e-commerce concepten. Hier verzorgen we uiteraard de online vindbaarheid zelf voor. Inmiddels zitten we met een team van 6 man aan de eigen concepten. De focus binnen netnotion.nl ligt op organische vindbaarheid.

Voor de eigen concepten geldt dit ook en daarnaast geldt dat we geen voorraad willen hebben en geen betalingsafhandeling. En als het even kan handelen we ook zonder tussenkomst van affiliatenetwerken. In essentie zijn we zelf natuurlijk een affiliate, alleen dit zonder tussenkomst van een netwerk. En we zien onszelf liever reseller of partner.

Zo is het verandervan.nl-concept ontstaan. Verschillende sites waar eenvoudig vergeleken en daarna overgestapt kan worden met als doel te besparen op alledaagse producten. Daar zijn we een jaar geleden mee gestart en we richten ons inmiddels op internet, bellen, tv, energie en sinds een maandje ook op sim-only-abonnementen.

Wat is het idee van verandervan.nl?

Alle sites binnen het verandervan.nl-concept hebben het doel de consument te laten besparen door het gebruik van de juiste tools. Door rekentools aan te bieden kan er specifiek worden vergeleken op basis van verbruik, postcode en nog veel meer. Door vervolgens te filteren, kan er selectie ontstaan die aansluit bij iemands wensen. Zo is een maandje geleden onze nieuwste site verandervansimonly.nl gelanceerd waar, zoals de naam al suggereert, sim-only-abonnementen van alle providers vergeleken en besteld kunnen worden.

Het idee is om met providers contracten te hebben zodat de overstap ook direct door ons geregeld kan worden. Dit geldt voor het hele concept, dus ook voor verandervanprovider.nl en verandervanenergie.nl. We willen de orderafhandeling zelf doen en als centraal aanspreekpunt voor de klant blijven fungeren. Klanten doorsturen naar de site van de provider of leverancier via affiliate was geen optie.

Het idee is verder om voor alledaagse producten die iedereen gebruikt een overall-concept aan te bieden. De producten zijn verre van hot en maken onderdeel uit van onze basale levensbehoeften. Dit maakt het soms lastig om exposure te genereren. We merkten al snel dat het ook lastig is om via social media een soort buzz te creëren, maar aan de andere kant gebruikt iedereen de producten die we aanbieden en is de afzetmarkt erg groot.

De kern van de dienstverlening is vertrouwen. De sites moeten up-to-date zijn en uiteraard correcte informatie tonen. Ook hebben we een eigen klantenservice met gratis terugbeloptie en zijn we op dit moment druk bezig om de sites te voorzien het Thuiswinkel Waarborg. De consument moet duidelijk kunnen zien dat er netjes gehandeld wordt en dat overstappen goed geregeld wordt, zodat abonnementen netjes in elkaar overvloeien zonder dubbele kosten.

Waarom ben je het verandervan.nl-concept gestart?

Eigenlijk is het gegroeid doordat we hier dachten buiten de marketing voor derden ook zelf concepten te kunnen exploiteren met de kennis die in huis was. Dit bleek inderdaad het geval. Technisch gezien is soms ondersteuning nodig van developers, maar wat vindbaarheid betreft kunnen we alles netjes combineren. Weliswaar moeten de concepten hiervoor wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. We willen bijvoorbeeld geen voorraad hebben of producten moeten verzenden. Ook betalingen handelen we liever niet zelf af. Dan kom je al direct tot een beperkter aantal mogelijkheden. Omdat er vroeger al eens met een vergelijkingssite was geëxperimenteerd, is besloten dit professioneler op te pakken en een hele lijn van websites te lanceren.

Wat ons echt onderscheidt van andere vergelijkers is dat wij focussen op organische vindbaarheid. We merken dat we met wat input binnen een half jaar boven veel concurrenten staan omdat deze focussen op betaalde vindbaarheid. Verder de aansluiting bij het Thuiswinkel Waarborg – nu alleen voor verandervanprovider.nl, de andere sites zijn we nog mee bezig. En als laatste is de gratis klantenservice die tot 9 uur open is een USP, net als de daarbij behorende gratis terugbelservice.

Welke marketingfacts kun je ons geven?

Met verandervansimonly.nl zijn we eigenlijk net live. Dit gaat om een paar honderd vergelijkingen deze maand. Ongeveer 1 op de 3 bezoekers lijkt hier te gaan vergelijken. Maar pin me hier niet op vast, we zijn pas een maandje bezig, dus meer statistieken ontbreken simpelweg.

Voor de andere sites gaat het gelukkig om een stuk meer bezoekers. Voor energie zitten we vrij degelijk aan zo’n 10.000 bezoekers per maand. Dit is organisch bezoek, we doen hier niet aan Adwords of affliatemarketing omdat we dit tot nu toe niet rendabel hebben gekregen. Organisch scoort de site goed en dit levert een prima conversie op die we nu steeds ietwat verbeteren.

Voor internet, bellen en tv merken we dat het bezoek verdeeld is over veel meer keywords, wat de organische vindbaarheid soms erg lastig maakt. Hier zitten we nu op zo’n 8.000 bezoekers per maand. Ook dit is bijna volledig organisch, wel lopen hier campagnes via affiliatenetwerken waar we als adverteerder materiaal aanbieden.

Op dit moment is conversieoptimalisatie eigenlijk hét woord binnen ons bedrijf. We moeten zorgen dat bezoekers in ieder geval gaan vergelijken (postcodecheck uitvoeren) en resultaten te zien krijgen. Dit is volgens ons de trigger om door te gaan op de site en hopelijk verderop in het proces een bestelling te plaatsen.

De eerste signalen zijn erg positief en er wordt omzet gegenereerd met de langstlopende concepten. Van winst is nog geen sprake, dit komt hopelijk in 2013. Dat is althans wel de prognose.

Waar staat verandervan.nl over een jaar?

We hebben de ambitie om ieder half jaar een nieuwe site binnen het concept live te gooien. Wel moet het binnen onze filosofie passen en willen we niet overhaast concepten online zetten die vervolgens niet of slecht te managen zijn. Zo spelen we met het idee voor vaste telefonie en iets in verzekeringsbranche. De domeinnamen zijn in ieder geval geregistreerd.

Verder moet iedere site zijn aangesloten bij de Thuiswinkel Organisatie en het belangrijkste is natuurlijk dat iedere klant tevreden is over de dienstverlening en weer terugkomt om opnieuw over te stappen naar een nieuwe provider of leverancier.

Ons doel is om ook als bedrijf organisch te groeien en alles te kunnen blijven combineren met de marketing die we voor onze klanten uitvoeren. En over een jaar moet er hopelijk een beetje winst gemaakt worden!

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Karel Geenen

    Leuk en helder concept Hubert. Niet uniek, wel een heldere propositie.

    Veel succes gewenst!


    10 augustus 2012 om 10:08
    Hubert Mooren

    Dank je Karel!


    10 augustus 2012 om 12:21
    Jan Pruimboom

    Inderdaad niet erg uniek. Het enige waar je je verder nog in kunt onderscheiden is het feit van correcte informatie, dat is nog geen een vergelijkbare website gelukt. Mede omdat de ondoorzichtige aanbiedingen van de aanbieders niet gemakkelijk in een database te plaatsen zijn.

    Gevaar voor een dergelijke business zijn dan ook de leveranciers. Kijk maar eens bij de websites van Ben Woldring en de klantenreviews hoe snel je eigen onderneming, die een kleine schakel is, erbij betrokken wordt.


    12 augustus 2012 om 11:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!