Nieuw! Social Network Monitor van 123people

24 januari 2013, 13:59

In de rubriek “Nieuw!” besteden we aandacht aan Interessante start-ups, websites, projecten, producten en diensten. Met vandaag aandacht voor de Social Network Monitor van 123People, een tool voor persoonlijk reputatiemanagement.

123people en Remco Janssen, waar moeten we jullie van kennen?

123people is bekend van de personenzoekmachine waarmee je je online reputatie en digitale voetafdruk eenvoudig kunt managen. Naast een personenzoekmachine maak ik als freelance communication expert voor het Oostenrijkse moederbedrijf yelster digital nu ook in Nederland een nieuwe dienstverlening bekend namens 123people: Social Network Monitor. Deze monitor helpt je online reputatie en privacy op Facebook te beschermen en te managen door weer te geven welke activiteit er plaatsvindt, zowel bij de gebruiker zelf als bij diens netwerk, waarna je direct zelf actie kan ondernemen.

Oh, en lezers van Marketingfacts kunnen mij uiteraard kennen van mijn blogposts alhier!

Wat is het idee achter Social Network Monitor?

Meer en meer mensen delen persoonlijke informatie via sociale netwerken, met name via Facebook. Nog veel te vaak brengen mensen zichzelf of hun reputatie in gevaar door (teveel) privégegevens te delen. Wij willen inzichtelijk maken hoe je Facebook-profiel ervoor staat, en eventueel zelfs dat van je kind(eren). Het is een tool die is ontwikkeld voor mensen die relatief weinig kennis hebben van social media en niet gigantisch internet savvy zijn.

Met Social Network Monitor kan de gebruiker na het koppelen van een Facebook-profiel zien welke updates een dreiging bevatten, welke persoonlijke informatie een gevaar voor privacy oplevert en welke apps en foto's potentieel problematisch zijn. Middels een profielscore en een risicometer ziet de gebruiker meteen hoe hij of zij ervoor staat. Op zijn of haar eigen profiel, maar ook binnen het netwerk. Zo zie ik meteen wie er in mijn netwerk schuttingtaal gebruikt en kan ik deze personen desgewenst defrienden.

Social Network Monitor is de eerste 30 dagen gratis, daarna kost een abonnement 4,99 euro per maand.

Waarom is 123people Social Network Monitor gestart?

Onze customer service krijgt dagelijks honderden vragen en verzoeken over online reputatiemanagement en daarbij zitten ook vragen over sociale netwerken, met name Facebook. Het viel ons op dat er geen goede tool was om je reputatie op Facebook te monitoren en bewaken. Op de Nederlandse markt ken ik eigenlijk geen concurrenten of soortgelijke initiatieven.

Aangezien het doel van 123people altijd was om mensen – privépersonen – te helpen hun online reputatie te bewaken en te beschermen, was het een logische stap om zelf iets te bouwen. Prettig toeval daarbij is dat Facebook nu met Graph Search is gekomen, waardoor het nog belangrijker is geworden om goed in de gaten te houden hoe je Facebook-profiel ervoor staat en welke informatie je deelt en met wie.

Welke marketingfacts kun je ons geven?

Social Network Monitor is eind vorig jaar in public bèta gegaan en is afgelopen dinsdag, 22 januari, officieel 'wereldwijd' gelanceerd in acht talen. In de bètafase hadden wij al z'n 2.000 gebruikers, waaronder zo'n 5 à 10% Nederlanders, die ons van zeer waardevolle feedback hebben voorzien. Opvallend is dat 65% van de gebruikers man is – wij hadden eerder een gelijke sekseverdeling verwacht, of andersom. Er is ruimte genoeg voor groei: in een recent onderzoek onder onze gebruikers gaf 29% aan dat zij zich grote zorgen maakt om privacy binnen sociale netwerken.

Waar staat Social Network Monitor over een jaar?

Met 123people hebben wij als doel het voor iedereen mogelijk te maken eenvoudig, snel, betrouwbaar en betaalbaar zijn of haar online reputatie te monitoren, bewaken en managen. Dat beeld hebben wij zeer zeker voor ogen met Social Network Monitor, het is een belangrijke pijler in ons productportfolio. Het moet de 'webcare' zijn voor de gewone man en vrouw in de straat die veilig zijn Facebook-account wil gebruiken om informatie en foto's te delen met vrienden, familie en kennissen, zonder angstig te zijn dat vreemden er kwaad mee kunnen of dat de baas er rare dingen van denkt.

Klik op de infographic voor een grote versie.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!