Nieuw! ProBizniz

14 mei 2013, 13:29

In de rubriek “Nieuw!” besteden we aandacht aan Interessante start-ups, websites, projecten, producten en diensten. Vandaag kijken we naar ProBizniz, het sociale netwerk voor bedrijven dat in het gat springt dat LinkedIn laat liggen.

Michel van Zessen en Ruben van Putten, waar moeten we jullie van kennen?

Drie jaar geleden zijn wij officieel gestart als ondernemer. Alhoewel we diverse online initiatieven hebben, is ProBizniz het grootste project. Ruben is altijd bezig geweest met het bouwen van websites en webdevelopment en was hiervoor manager. Michel is een financieel planner met een achtergrond in verzekeringen, hypotheken en pensioenen. Wij wisten altijd dat we ondernemers wilden worden. Je kent het gevoel: je denkt dat je alles zelf beter kan, meer vrijheid wil en niet tot je pensioen in een hokje wil zitten. Toen ons platform in 2012 tijdens een ‘ProBizniz on Friday’-event met Dr. Fred Krautwurst gelanceerd werd, is onze droom werkelijkheid geworden.

Wat is het idee achter ProBizniz?

Ons motto is: ‘We make bizniz easy’. Wij bieden een platform waar ondernemers gebruik kunnen maken van alle beschikbare online functionaliteiten zonder daarvoor substantiële investeringen in de technologie en kennis te moeten doen. De toegevoegde waarde van ProBizniz (PB) voor ondernemend Nederland rust op drie pilaren: business, networking & services.

Business

Als je een (bedrijfs)profiel op PB hebt en jij bent op zoek naar een bepaalde dienst of product, dan maak je een lead aan om vervolgens offertes te kunnen ontvangen. Zo had iemand een social media-expert nodig en heeft deze lead gepost; binnen 30 minuten waren er 6 reacties. Maar je kunt uiteraard ook zelf leads van anderen bekijken om te zien of er iets voor jou tussen zit.

Als je meer aandacht wil voor jouw event, product of dienst, dan kun je een marketingcampagne aanmaken. Het voordeel is dat het hele netwerk van PB wordt gebruikt om voor jouw boodschap aandacht te krijgen. Het wordt bijvoorbeeld ook geretweet naar de duizenden Twitter volgers van PB. Daarnaast biedt een profielpagina vele functionaliteiten als het schrijven van blogs, het aanbevelen van leads en artikelen aan iemand anders, het schrijven en ontvangen van aanbevelingen en het aanmaken van events; eigenlijk alles wat platforms als LinkedIn hebben laten liggen.

Geplaatste updates en content kunnen automatisch doorgezet worden naar je Facebook-, Twitter- en LinkedIn-account, het is dus ook nog een contentmanagementsysteem. Wat ook uniek is, is dat je ook een webshop binnen je profiel kan hebben, bijvoorbeeld als je je whitepaper, een workshop of een ander product/dienst wil verkopen. PB biedt ook een betalingsinfrastructuur aan.

Als laatste is er ook een mogelijkheid tot crowdfunding. Stel je hebt een bedrag nodig voor een investering tegen bepaalde voorwaarden. PB-leden kunnen daarin investeren, waarbij PB als een tussenpersoon optreedt en zorgt dat als het volledige bedrag niet wordt gehaald, het geld aan de investeerders terug wordt betaald. Diverse functionaliteiten zoals je profiel, artikelen, campagnes etc. zijn (d.m.v. een CSS code) in een eigen corporate stijl weer te geven, zodat je feitelijk een complete eigen website hebt. Uiteraard is het mogelijk om in allerlei analytics inzicht te krijgen.

Networking

Inmiddels weten we allemaal wat het belang is van het bouwen van en/of meedoen aan een community. Echter, PB vindt dat mogelijkheden nu onvoldoende worden benut en biedt een infrastructuur aan voor community building en management; wij nemen alle technische zorgen uit handen. Naast de volledige customization, het belangrijkste onderscheid met LinkedIn Groepen, is het feit dat het voor de initiatiefnemer mogelijk is om er een businessmodel aan te hangen. Stel: als Dutch Media Intelligence op PB had bestaan, dan was het voor de oprichters mogelijk om een interne webwinkel te maken, crowdfundinginitiatieven op te starten of tegen een betaling promotie doen onder de leden. Zo bieden we binnen PB uitgebreide mogelijkheden voor grotere groepen om hun achterban optimaal te verbinden.

Als dit niet ver genoeg gaat dan bouwen wij, onder licentie van PB, ook aparte Social Business Channels met specifieke functionaliteiten. Zo is dit ook gedaan voor Open Coffee met het Open Coffee Connect-netwerk. De techniek van ProBizniz, maar met de ideale tools om de fanbase met elkaar te verbinden en daar, indien gewenst, een verdienmodel aan te koppelen voor de communitybeheerders zonder dat ze zich druk hoeven te maken om de techniek.

Services

Alleen een online platform gaat alle problemen van de ondernemers niet oplossen; veel zaken worden offline gedaan. Wij geloven in de sterke koppeling tussen deze twee werelden en willen dat faciliteren. Onder de paraplu van PB wordt momenteel een aantal services opgezet om in zoveel mogelijk behoeften van ondernemers te kunnen voorzien. De eerste service is de financiële dienst ProSured, waar ondernemers (maar ook consumenten) voordelig diverse financiële (ZZP- of MKB-) pakketten kunnen afsluiten.

De volgende is ProSpaces, hier kan men tegen een voordelig tarief van diverse werkplekfaciliteiten gebruik maken. Na de zomer zal ook de eerste PB-2-Business-conferentie (#pb2b) met topsprekers uit de online wereld worden georganiseerd. Dit is de eerste in een reeks van bijeenkomsten om ondernemend Nederland te helpen met digitalisering en online business development. En uiteraard zullen daarna ook vele andere services voor PB leden in het leven worden geroepen.

Waarom zijn jullie met ProBizniz gestart?

Nadat wij onze onderneming bij de KvK hadden ingeschreven en onszelf ondernemers mochten noemen, was de volgende vraag: wat nu? Als ondernemer loop je tegen bepaalde zaken aan: hoe kom je in contact met mogelijke partners? Hoe kom je aan de opdrachten? Hoe zorg je dat jouw product/dienst bekend wordt? We zijn actief op allerlei platformen, zoals LinkedIn, en er achter gekomen dat ze allemaal iets missen. En we waren er van overtuigd dat wij niet de enige ondernemers waren die hier tegenaan lopen. We dachten, een sociaal netwerk voor bedrijven – daar heeft men in Nederland wat aan! Wij zijn met PB gestart om de problemen van ondernemers op te lossen. We zagen dat er in Nederland behoefte was aan een ‘LinkedIn voor bedrijven’ en een ‘Facebook voor de business-2-business’, maar dan een stuk beter.

Welke marketingfacts kun je ons geven?

PB heeft nu ruim 1.200 leden en wij zien een stabiele groei. Wij bieden Free-, Premium- en Executive-accounts aan. Ons doel is om een sterk en niet zozeer groot netwerk te worden, waarbij elk PB-lid niet alleen komt om iets te halen, maar ook om te brengen.

Waar staat ProBizniz over een jaar?

Wij werken er hard naar toe om over een jaar een businessplatform met 10.000 PB leden te hebben, waarbij de ondernemers alleen nog bezig hoeven te zijn met de creatie van de content, het netwerken, het afsluiten van opdrachten en het bedienen van hun klanten; de zaken waarvoor zij ondernemer zijn geworden. Wij ‘ontzorgen’ ze door de techniek uit handen te nemen. Over een jaar hopen wij aan diverse communities een ‘thuisbasis’ te bieden zodat er mooie nieuwe business modellen uit kunnen ontstaan en hopen wij een merkbare en voelbare toegevoegde waarde te kunnen leveren aan ondernemend Nederland.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

4 Reacties

    FrankvR

    Het is nu nog vrij leeg. Lastig om te oordelen of het toegevoegde waarde heeft t.o.v. bijvoorbeeld Linkedin. Blijf ProBizniz in ieder geval nog een tijdje in de gaten houden.


    15 mei 2013 om 11:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!