Nieuw! Met Wingme kan je online daten met een wingman

8 augustus 2014, 05:00

Als Tinder en WhatsApp een baby zouden krijgen, zou het Wingme heten. Online een geschikte partner vinden, maar dan met de hulp van persoonlijke tips van je eigen vrienden. Net als bij offline daten.

Waar moeten we jullie van kennen?

Wingme is op Valentijnsdag dit jaar opgericht door Guido Nieuwkamp (1976), Anneli Rispens (1982), Marten Beerda (1985) en Tijmen Mulder (1982). Guido is een social entrepreneur met een achtergrond in HR. Na diverse functies als recruitment consultant bij New People en Eneco richtte hij social ambassadors tool SocialReferral op. Marten is een designer met een voorliefde voor all-things-digital. Afgelopen jaren viel hij diverse malen in de prijzen (o.a. Eurobest, FWA, Cannes Lion, Spin Awards, ADCN) met zijn werk bij ACHTUNG! voor Volkswagen, Porsche en Skoda.

Tijmen is een creatief met een focus op technologie. In het verleden bewees hij zich bij online marketing organisaties zoals Target Media, Lacomunidad, Blast Radius, MTV Networks en was hij oprichter van Superhero Cheesecake. Anneli is een MarCom strateeg met een passie voor social. Afgelopen jaren heeft ze diverse merken zoals Heineken, McDonald’s, ASML en Nederlandse Spoorwegen ondersteund in hun social business. Daarnaast is ze binnen reclamebureau DDB & Tribal Amsterdam verantwoordelijk voor het management van de afdeling Content & Community.

Wat is het idee achter Wingme?

Het idee achter Wingme is dat online daten net zo leuk en sociaal wordt als met je vrienden in de kroeg. Op Wingme helpen zij jou daadwerkelijk met het vinden van de juiste match. Het vinden van de juiste match blijft de grootste uitdaging bij daten. Daar wordt meestal de hulp van vrienden bij ingeschakeld: zij weten immers als geen ander wie jij bent en wat voor persoon bij je past. Als single hoef je op Wingme niet door eindeloos veel profielen en vragenlijsten heen te worstelen: als ’Wingman’ maken je vrienden de eerste selectie en vissen voor jou de krenten uit de de pap.

Op Wingme is voor iedereen een rol weggelegd. Je kunt je aanmelden als dater, of als Wingman voor je single vrienden ­- ook als je zelf al een relatie hebt. In de rol van Wingman is jouw profiel onzichtbaar voor andere daters, maar kun je wel op basis van de criteria van je vrienden potentiële matches selecteren. Deze kan je samen direct bespreken in de chat, net zoals je dit in het dagelijks leven zou doen.

De missie: online daten net zo leuk maken als offline daten, door sociale connecties en interacties te faciliteren en stimuleren. De naam Wingme is gekozen vanuit het geloof dat elke vrijgezel een grotere kans heeft op het vinden van de juiste match, wanneer ze geholpen worden door hun vrienden, de Wingmen.

Waarom zijn jullie Wingme gestart?

Alle vier liepen we tegen dezelfde problemen aan bij bestaande dating platformen. Online daten is al jaren een vrij eenzame bezigheid – terwijl liefde, seks en relaties elke dag onderwerp zijn van gesprekken tussen vrienden. Met een toenemende interesse voor online daten, ook van degenen die al een relatie hebben, hoopt Wingme een brug te slaan tussen social networking en online daten.

Welke ‘marketingfacts’ kun je ons geven?

Na een maand in besloten beta zijn we vanaf vandaag beschikbaar voor iedereen en gratis te downloaden in de App Store. Voor de beta hebben zich zo’n 1.500 gebruikers aangemeld. De app wordt gemiddeld tussen de 3 en 6 keer per dag geopend.

Waar staat Wingme over een jaar?

Nederland is onze thuis markt maar hebben een sterke internationale outlook. Wingme is relevant voor veel landen omdat het concept al zo oud is als de mensheid (maar nu in app vorm verkrijgbaar :-)). We verwachten in Europa maar zeker ook in Amerika veel gebruikers te kunnen trekken. De komende tijd zullen we de app alleen in het Engels aanbieden maar andere talen behoren tot de mogelijkheid als de markt daarom vraagt. Qua functionaliteiten gaan we de komende tijd steeds meer social features toevoegen om het ‘wingen’ steeds makkelijker en leuker te maken.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Marloes Leijzer

    Wingme is daten voor Apple-gebruikers? Gemiste kans, mijns inziens.


    11 augustus 2014 om 09:02
    patricksteenks

    Ik kan me best voorstellen dat ze lean starten en kiezen voor een iphone-app. Bij succes kun je altijd nog investeren in een ontwikkeling op andere platformen.


    16 oktober 2014 om 07:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!