Nieuw! Meer inkomsten voor de horeca met dnp Public Viewing

27 maart 2014, 12:59

Lekker voetbal kijken in de kroeg of de (sport)kantine, het gebeurt steeds minder. Dat zorgt voor steeds minder inkomsten voor de horeca-ondernemers en sportverenigingen. dnp denmark wil dat probleem helpen oplossen met grote schermen die relatief goedkoop zijn en een goede beleving geven. En door de grootte van het scherm is er nog ruimte voor (lokale) adverteerders om hun boodschappen te tonen, wat zorgt voor een extra inkomstenbron. Heeft dnp Public Viewing de toekomst?

John Goedegebuure, waar moeten we je van kennen?

De lezers hier misschien al een jaar of 5 als Marketingfacts-blogger. Ik schrijf vooral over tv- en andere mediatoepassingen, omdat ik daar een groot deel van mijn carrière in actief ben. Zo was ik lange tijd verantwoordelijk voor Fieldhockey TV in Nederland en heb ik gewerkt voor Metrological Media Solutions en Harris Communications.

Momenteel ben ik ‘representative partner‘ van dnp denmark, wereldwijd al sinds 1989 de toonaangevende producent van optische projectieschermen. Het heeft een marktaandeel van 65 procent en gerenommeerde klanten als L’Oréal, Sony, Nike, Sky, Lego, Harrods en LG. Op basis van de schermen van dnp hebben wij in Nederland een public viewing-concept ontwikkeld dat 50 tot 70 procent goedkoper is dan een traditionele LCD- of LED-schermoplossing bij een schermgrootte van meer dan 80 inch (203 centimeter).

Dat concept, dnp Public Viewing, is eind vorig jaar tot stand gekomen onder de hoede van xScreen Interactive. Het leek ons op basis van onze ervaring met connected devices (o.a. bij Metrological en Yuixx) en digital out-of-home (o.a. bij Harris Corporation) het uitgelezen moment om juist nu een voor alle stakeholders relevant white-label product in de markt te zetten.

Wat is het idee achter dnp Public Viewing?

dnp Public Viewing is een multifunctionele audio/video-opstelling voor publieke ruimten, zoals horeca, sportkantines, vakantieparken, etc., met als doel het realiseren van een aanzienlijke verhoging van de horeca-omzet. De opstelling bestaat o.a. uit een zeer betaalbare 100” projectietelevisie met full-HD beeldkwaliteit, die ook goed beeld levert in een omgeving met veel binnenvallend licht. De prijsstelling en de combinatie van broadcast-tv en digital signage (narrowcasting) maakt een realistisch businessmodel mogelijk, waarbij zowel de locatie-eigenaar als adverteerders een effectieve return on investment kunnen realiseren.

Waarom zijn jullie dnp Public Viewing gestart?

Met name in de horeca en bij (amateur)sportverenigingen zien we een gestage terugloop van de consumentenbestedingen. Deels is natuurlijk de economische crisis hiervan de oorzaak, maar daarnaast blijkt uit diverse onderzoeken dat het ’tekort’ aan beleving steeds minder consumenten tot een ‘kroegbezoekje’ noodzaakt.

Met Big Screen Entertainment streven we naar een kwalitatief hoogwaardige oplossing om juist die beleving structureel weer terug te brengen. Daardoor krijgt een klant het gevoel dat hij waar voor zijn geld krijgt, langer blijft zitten en meer genegen is om nog eens terug te komen. Economisch gezien gaat het rendement per bezoek omhoog en neemt bovendien het aantal bezoekers toe. Ofwel de creatie van een 3.0 ‘place to be‘, waardoor niet alleen de horeca-inkomsten stijgen, maar ook additionele inkomsten uit advertenties/sponsoring binnengehaald kunnen worden. Op een 100″-scherm (of groter) kan dat zonder kijkers te irriteren!

Welke ‘marketingfacts’ kun je ons geven?

Je kan je eigenlijk geen betere ‘launching customer‘ in Nederland wensen dan de publieke omroep, de NPO. Daar is inmiddels in de centrale hal van het hoofdkantoor op het Mediapark een 100” dnp Public Viewing-scherm geïnstalleerd. Een fantastische referentie, maar om het concept volledig tot zijn recht te laten komen, heb je toch een ‘commerciële’ locatie nodig. En die hebben we gevonden bij de tennisclub LTC Lisse en het Groene Paviljoen-conferentiecentrum in Baarn.

“Zien is geloven” en het is te tijdverslindend is om keer op keer live-demo’s te geven. Daarom hebben we een live video laten produceren waarop inmiddels – in de eerste weken – door ettelijke marktpartijen positief op is gereageerd.

Ons distributiemodel loopt primair via een indirecte kanalen, ofwel via distributeurs en resellers, waarbij xScreen Interactive (in samenspel met dnp denmark) ondersteuning geeft qua productmarketing. Daarnaast hebben wij een aantal marketingpartners uit diverse geledingen (lees: content, internet/tv-provider) bijeengebracht, die ieder vanwege hun eigen marktpropositie het voordeel van dnp Public Viewing onderkennen. Denk daarbij vooral aan de combinatie van digital signage en wifi-toegang.

Waar staat dnp Public Viewing over een jaar?

Samen met onze distributiepartners Output NL (Nederland) en Sanel (België) en hun respectievelijke netwerk van A/V-dealers focussen wij ons dit jaar op het verder uitbouwen van het aantal Public Viewing-locaties in Nederland en België. Daarnaast zijn we actief met internationale dnp-partners met de uitrol van het Public Viewing-concept in meerdere landen in Europa.

Het WK in Brazilië kwam helaas te vroeg, maar in de aanloop naar het EK Voetbal (Frankrijk) en de Olympische Spelen (Brazilië) in 2016, zijn we ervan overtuigd dat het dnp Public Viewing-concept met een hoeveelheid aan interactieve toepassingen (pdf) in meerdere marktsegmenten alom zal worden toegepast.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Peter

    wij van WC eend…….


    2 april 2014 om 14:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!