Niels Aalberts (muziekmarketeer) over doorbreken in de muziek, Kyteman en kippenvel

Niels Aalberts (muziekmarketeer) over doorbreken in de muziek, Kyteman en kippenvel

Waarom is 'commercieel' in de muziekindustrie zo vaak een scheldwoord? Kunst of niet, het zal toch verkocht moeten worden. Muziekmarketeer Niels Aalberts weet daar alles van. "Vandaag de dag is de scheidslijn tussen muziek en commercie wel vervaagd", zegt hij. "Maar ik hou er niet van als mensen hun stijl aanpassen om hun muziek te verkopen."

Online marketeer Niels Aalberts weet alles van de muziekindustrie, een bedrijfstak die als eerste werd geraakt door de opkomst van internet. Aalberts maakte onder meer een handleiding voor makers om succesvol een publiek te bereiken en gaf ‘Eerste Hulp bij Plaatopnamen’ aan muzikanten. Vanaf 1 maart 2016 is Niels Aalberts de nieuwe eindredacteur van 3voor12, het muziekplatform van de VPRO.

Aalberts, zelf dol op onder meer Dusty Springfield, schreef het boek Doorbraak over het succes van de Nederlandse band Kyteman en principes over het bereiken van een doorbraak. "Toen ik Kyteman voor het eerst ontmoette vond ik het een kansloos project", zegt hij. Uiteindelijk gaat de marketeer af op zijn onderbuikgevoel. "Ik raak gespitst op kippenvel: ben ik erdoor geraakt? En hoe kunnen we dat dan breder trekken." En dat gebeurde ook bij Kyteman. 

Bekijk deze aflevering op 7Ditches.tv


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Super interessant interview.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.