NEXT Berlin 2013: hoe drakendoders de wereld veranderen

29 april 2013, 11:59

Dinsdag en woensdag waren wij aanwezig bij NEXT Berlin, een geweldig evenement over de digitale revolutie en de interactieve consument. Een nog vrij kleinschalig event ook met dansende robots, Robert Scoble met de eerste Google Glass in Europa, nachtlampjes die met elkaar verbonden zijn zodat je je moeder op afstand kunt laten weten dat je aan haar denkt, een politicus die Angela Merkel will ass kicken, publiek dat gebeamd wordt naar een Life after Death-community via een showspel van lampjes, mannen met enge snorren en cynische sciencefictionschrijver die ook de uitvinder was van de cyberpunk.

Collega's Steven Jongeneel en Vivian Opsteegh waren deze week bij NEXT Berlin. Vivian schreef hierover dit verslag.

Here be dragons

Het thema van dit jaar was ‘Here be dragons’. Een verwijzing naar vervlogen tijden waarin onontdekte – en dus gevaarlijke – gebieden op landkaarten met draken werden gemarkeerd. Deze tijd had echter ook de dragon slayers. Mannen die de draken versloegen en met open vizier op het onbekende afstapten. Dat waren die mannen die de toekomst vorm gaven, zoals in onze tijd bijv. Steve Jobs en Mark Zuckerberg. De sprekers tijdens deze conferentie waren allen drakendoders, mensen die het gevecht aan waren gegaan of aan het gaan zijn met deze draken. En daardoor een tip van de sluier oplichten over de mate waarin draken echt gevaarlijk of misschien wel denkbeeldig zijn.

Duitsland als leider van 4e industriële revolutie

Duidelijk is waarom deze conferentie in Duitsland plaatvond, een land waar politici spreken over het leiden van de 4e Industriële Revolutie, waar telecomoperators de draken verslaan op gebied van smart homes en connected cars door zich te focussen op het ecosysteem en zich open te stellen voor en samen te werken met communities om toepassingen te ontwikkelen. En waar de University of Art via prototyping handschoenen ontwikkelt die de wereld voor doofblinden enorm vergroot. Hoewel dit ongetwijfeld ook het geval was voor Nederland tijdens The Next Web, dat direct erna plaatsvond in Amsterdam (TNW is net in volle hevigheid losgebarsten tijdens het schrijven van dit verslag).

Insights van drakendoders

‘Innovation does not happen in any walled system. Only in the open garden.’

Thomas Kiessling – Deutsche Telekom

Gevestigde organisaties moeten open worden en samenwerken om innovatie te bewerkstelligen. Zij moeten ecosystemen en randvoorwaarden bieden waarop partners, klanten, hobbyisten en zelfs concurrenten toepassingen kunnen ontwikkelen. Daarmee vervangt de digitale economie deze organisaties niet, maar bouwt het er iets bovenop/omheen. Organisatie moeten open worden en slagvaardig en veerkrachtig.

Dit is iets wat ook Marina Gorbis (@mgorbis) genoemd werd in haar zeer fascinerende talk. Zij praat over social structuring. Het creëren van waarde door het aggregeren van microbijdragen door grote netwerken gebruikmakend van social tools en technologie. Met als motto: ‘Getting together to make things is more fun!’ Mooi voorbeeld hiervan is ook de manier waarop Google een van de eerste Google Glasses heeft verkocht aan partijen die ideeën aanleverden over toepassingen voor deze Glasses. Meer over Google Glass lees je in het blog van Steven. (En als je meer wilt weten over Marina Gorbis' social-structured world, lees dan ook het verslag van haar presentatie tijdens The Next Web.)

Consider connectivity done

Martin Spindler

Er is sprake van een haat-liefdeverhouding tussen technologie en toepassingen. Volgens Martin Spindler staat de focus op de technologie de ontwikkeling van bijv. het internet of things in de weg. Het moet niet gaan om de connectiviteit tussen dingen, maar om het maken van “cool stuff” en te zien wat mensen ermee doen, hoe ze het gebruiken.

Als voorbeeld noemde hij alle lampen in je huis versterken als er een explosie plaatsvindt in Halo3 op je Xbox. Talk about cool stuff! Of een kauwgomballenautomaat die je een kauwgombal geeft elke keer als je geretweet wordt. Robert Scoble noemt het in zijn talk “het bieden van context aan technologie”. Vaak worden innovaties ontwikkeld op het snijvlak van wetenschap en kunst, waarbij de toepassingen in eerste instantie zeer vriendelijk zijn en gericht op sociale interactie. Zoals robots die fantastisch kunnen dansen of vriend met je worden op Facebook.

Het zijn ontwikkelingen die versneld worden door technieken als 3D-printing, waarmee bijv. door Robosavvy relatief goedkoop robots ter beschikking gesteld worden aan de community om er toepassingen mee en voor te ontwikkelen. 3D-printing wordt dan ook door Peer Steinbrück& genoemd als de ontwikkeling waarmee Duitsland de voorloper gaat zijn van de vierde industriële revolutie. Andere sprekers onderstrepen dat de technologie er nu al is om alles te kunnen doen, met wederom Google Glasses als voorbeeld. En daar komt het ‘open’ worden van gevestigde instituten weer om de hoek kijken. Zoals Bruce Sterling (@bruces) zei: “Het gaat om het creëren van draken en deze loslaten om te kijken of ze ontwrichten. Because dragons and real projects are family.

Hire weird people!

Harper Reed

Als je Harper ziet, heeft het campagneteam van Obama het advies 'Hire weird people!' zeker ter harte genomen toen het deze flamboyante verschijning in dienst nam als CTO. Wat een fantastisch spreker! En iemand die bijzonder goed nadenkt over de samenstelling van een team en het managen daarvan. Want zonder goed team is er geen innovatie. “The innovation was the team.”

Net als er geen innovatie kan zijn zonder mislukkingen, waarbij je overigens heel hard moeten werken aan het niet maken ervan. Want als het erop aankomt is het devies ‘don’t fuck up!’. Diversiteit binnen het team beschouwt hij als belangrijk. Neem eens iemand aan die er anders uitziet dan jij, wat hem overigens niet gelukt was. En vooral ook het hebben van lol, wat een effectief middel kan zijn in het overbruggen van wantrouwen.

Dit zet je wel weer aan het denken als je dan naar het verhaal van Facebook luistert, waarin het uitgangspunt van Facebook (Home) wordt toegelicht. Namelijk dat alles wat vrienden brengen relevanter is voor je. This makes you wonder of Facebook daarmee innovatie niet belemmert, aangezien het merendeel van de mensen vrienden heeft die lijken op hem of haarzelf. Een mooie oproep aan werkgevers om inderdaad te zorgen voor diversiteit, zodat naast gelijkgestemden ook ‘rare’ collega’s binnen de vriendenkring van iemand op Facebook komen.

‘From disruption to connection’

Martin Ott

Wat betekent dit voor merken, mensen en social media? Best veel eigenlijk. Maar vooral dat je je als merk moeten openstellen om innovatie tot stand te brengen. Voor je consumenten, leveranciers, partners en medewerkers. Social media zijn een belangrijke facilitator hiervoor, zoals Martin Ott van Facebook aangaf. Consumenten zullen steeds minder zoeken en steeds meer ontdekken. Daarbij zijn relaties en content steeds belangrijker. Content die niet verstorend is, maar die aansluit bij de manier waarop mensen communiceren met elkaar.

Want in tegenstelling tot technologie verandert menselijk gedrag minder snel en menselijke behoeften helemaal niet, een ontwikkeling waarvan Facebook Home een uitingsvorm is. Hiervoor is een transformatie nodig van social brands naar social business. Uit een onderzoek van IBM onder 1.700 CMO’s wereldwijd – gepresenteerd door Sabine Schilg – blijkt dat CMO’s social media als een van de grootste uitdagingen zien waar het gaat om bijdrage en businessdoelstellingen en manieren om deze te organiseren. De marketingpropositie moet bijvoorbeeld passen in een tweet. Maar ook als het gaat om data zien marketeers een uitdaging: het verkrijgen, analyseren, modelleren en gebruiken ervan om klanten altijd te kunnen volgen en op juiste manier te benaderen op het juiste moment. Dit zal steeds meer een skill zijn die een CMO moet hebben, naast het kennen van producten en het merk.

Daarbij gaat Stephen Wolfram (@stephen_wolfram) vast helpen. Wat hij aan mooie grafiekjes te voorschijn toverde uit data met drie toetsaanslagen was verbazingwekkend. Die drie toetsaanslagen waren dan wel een zeer ingewikkelde wiskundige formule waar ik in elk geval niets (meer) van snapte en met mij vast veel marketeers. Ik hoop dan ook dat Stephen Wolfram flink blijft doorontwikkelen om dergelijke insights via het gebruik van spreektaal boven tafel te krijgen. Net zoals Google Glasses eigenlijk: “OK, Glass. Show me the content that 26-year-old female Facebook fans like.”

Deze laatste insight geeft overigens ook meteen aan dat voor de meeste gevestigde organisaties deze ontwikkelingen en insights toch gezien worden als dragons.

Verslagen van alle sprekers vind je op http://nextberlin.eu. Zeker de moeite waard om na te lezen!

Credits afbeelding: Heisenberg Media

Martin Kloos
Head of Strategy & Consulting bij Isobar

Head of Strategy & Consulting bij Isobar. Isobar is een internationaal digitaal creatief bureau met social DNA. Ik adviseer en begeleid merken op het gebied van digital en socialmediamarketing, vanuit de visie dat creativiteit en technologie inspiratie (branding) en transactie (performance) dichter bij elkaar brengen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!