New ‘kid’ on the blog

22 september 2005, 18:56

Hoeders van het traditionele denken houdt uw volgelingen binnen want tot u blogt Albert Treur, fanatiek weblogger en vanaf heden opgenomen in het illustere gezelschap van gastbloggers op Marketingfacts. Mijn eerste geloofsbrief luidt als volgt: “Adverterend Nederland opgelet, het nieuwe medium voor uw kerngroep-boodschappen is het weblog”.

Webloggen is het broeikaseffect van een opwarmende digitale maatschappij met individuen die steeds meer van binnen naar buiten bewegen, meer in controle willen zijn en vooral vaker gehoord willen worden. Velen hebben door webloggen een alternatief op het aloude Speakers Corner (Hyde Park Londen) gevonden op het net. Het digitale zeepkistje is inmiddels een fenomeen en niet meer weg te denken uit de dagelijkse behoeftes van miljoenen gulzige websurfers. In vergelijking met traditionele mediaontwikkelingen is de snelheid waarmee de populariteit en intensiteit van webloggen toeneemt ongekend te noemen. Honderdduizenden weblogs met vele miljoenen bezoekers vertegenwoordigen een enorm universum met een zeer interessant bereik voor adverteerders en belanghebbenden die weten om te gaan met de systematiek en het mechanisme van continue in beweging zijnde kerngroepen op het net. Hoe een koe een amoebe vangt, zeg maar.

Het is van belang een cross-over te vinden met het karakter van een weblog, de posting of het heersende sentiment. Adverteren op een weblog staat een totaal nieuwe benadering toe waardoor niet alleen een relatie gevonden kan worden met het onderwerp maar ook met de reacties! De toepassing van ‘ad-agents’ betekend een intelligente variant op de conventionele banners, buttons maar ook word tags. Ad-agents zijn in staat het ‘sentiment’ te peilen en de boodschap daarop af te stemmen. Trefwoorden en (be)zoekgedrag bepalen de advertentieweergave en dus ook de tone of voice. Daardoor is het in theorie mogelijk elke bezoeker op het weblog per item een passende (variabele?) boodschap aan te reiken die in ieder geval nooit haaks staat op het heersende sentiment. Een cascade van weblog-topic en bezoeker dus met interessante elementen voor adverteerders, uitgevers, tv maatschappijen maar ook feedback voor instituten zoals de politiek. Weblogs als ?mood indicators? dus voor politieke partijen en bestuurders. Althans voor de ?first movers? onder hun die geloven in kerngroep beleving. Fictie? Welnee, op de Universiteit van Amsterdam (Faculty of Science) Vakgroep Artificial Intelligence is men druk bezig met deze ad-agent ontwikkeling die op korte termijn voor een doorbraak zal zorgen in webvertising. Ik zeg kom maar op met die bestedingen.

Ook de wat kleinere thema weblogs, zoals bijvoorbeeld bijeen gebracht bij Ilse?s web-log, kunnen een interessant geheel vormen, wellicht nog meer dan de z??r goed bezochte BlogBusters die feitelijk geen concurrent zijn voor bestaande e-bulletins, e-zines en websites maar door hun enorme zuig(!)kracht wel grote aantallen bezoekers genereren. De recalcitrante wijze waarop weblogs als Jaggle, Geen Stijl en Volkomen Kut zich roeren houden echter wel veel risico in voor adverteerders. Alhoewel er merken zijn die zich graag associ?ren met digitale grafity is de grootste groep adverteerders meer gebaat bij een brede pluriforme positionering bij weblogs met een wat gematigder imago. Een weblog als merkoutlet of als advertentiemedium, het kan beide.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

5 Reacties

    marc

    vertel eens wat nieuws


    22 september 2005 om 19:27
    venturo

    `Ad-agents zijn in staat het ‘sentiment’ te peilen en de boodschap daarop af te stemmen. Trefwoorden en (be)zoekgedrag bepalen de advertentieweergave en dus ook de tone of voice. Daardoor is het in theorie mogelijk elke bezoeker op het weblog per item een passende (variabele?) boodschap aan te reiken die in ieder geval nooit haaks staat op het heersende sentiment.`

    Lijkt mij wel redelijk nieuw…


    22 september 2005 om 19:34
    media

    Ik zie dat je inmiddels al welkom bent geheten door Marc 😉

    Maar hij heeft wel gelijk, wat maakt de Ad-agents anders/slimmer dan Adsense, IntelliText en vergelijkbare contextuele advertentietechnieken?


    22 september 2005 om 21:29
    venturo

    Marco geen van deze voorbeelden ‘kijkt’ ook naar de reacties en het mogelijk veranderende sentiment. Ik zie bijvoorbeeld een advertentie-tje van Rentokil door komen naar aanleidng van Anders ‘Hamster posting’. En die van Albert Heijn net weggaan 🙂


    23 september 2005 om 02:58
    media

    Okay, ik ben benieuwd. Enig idee wanneer die technologie beschikbaar is en waar we hierover meer kunnen lezen?

    Er zijn overigens ook applicaties bekend die al een stap verder gaan dan Adsense en IntelliTxt. Die gebruiken niet 1 woord maar een combinatie van x woorden op basis waarvan de bestpassende advertentie (of iets anders) wordt getoond. Ook op basis van kunstmatige intelligentie (in dit geval neurale netwerken).


    23 september 2005 om 03:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!