Nedstat in conflict met weblogs

19 april 2004, 03:46

Ik weet niet of het wel zo slim is van Nedstat, samen met Intomart Gfk door STIR gekozen om het online bereiksonderzoek in Nederland te verzorgen, om juist nu een strijd aan te gaan met een aantal grote weblogs over het gebruik van de gratis teller.

Ik begrijp uberhaupt niet waarom men nog Nedstat gebruikt. Niemand begrijpt immers wat er door Nedstat wordt gemeten en de resultaten zijn al jaren niet betrouwbaar (zie o.a. tellertest.com). De enige reden om Nedstat te gebruiken is/was om je resultaten te kunnen vergelijken met andere websites. Maar wat is daarvan de waarde als Nedstat aan de achterkant zelf bepaalt wie, wat en wanneer wordt geteld?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    Stefan

    Zijn niet echt slim bezig. Kan je beter helemaal de gratis dienst opheffen, dan te kiezen voor deze subjectieve behandeling.

    Wat je al zegt, het enige waar Nedstat handig voor is, is benchmarking. Naar ze nu zelf toegeven is Nedstat basic niet bruikbaar voor het merendeel van de dynamische sites en gaat de waarde van de benchmark sterk omlaag. Verder kan elke webmaster kiezen voor een groot arsenaal aan gratis statistische tools die wel nuttige metingen doet. Al dan niet cookie-based.

    Volgens mij is er niets bijzonders aan de meting van Nedstat en is de regel dat ze een pageview bijtellen wanneer vanaf een adres na een minuut opnieuw de teller opvraagt. Voor sommige (forum)sites zijn de Nedstat pageviews slechts een kleine fractie van het daadwerkelijke aantal pageviews en voor andere sites is het een 10 voudiging van het aantal unieke bezoekers. Volledig waardeloze statistiek, maar bruikbaar zolang het als standaard wordt gebruikt. En juist dat maken ze nu actief kapot.


    19 april 2004 om 06:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!