Nederlandse uitgeefbranche niet innovatief genoeg

17 april 2008, 04:06

{title}De Nederlandse uitgeefbranche vindt zichzelf niet voldoende innovatief. Werknemers in de uitgeverij geven de branche in zijn geheel als het gaat om innovatie een onvoldoende: een 5.4. Maar het eigen segment (waar de werknemers werkzaam zijn) wordt positiever beoordeeld met een 6,5. Van alle takken van sport in de uitgeefwereld wordt het segment Dagbladen door de werknemers in de branche als het meest innovatief gezien, terwijl, heel opzienbarend, het segment Algemene Boeken als het minst vernieuwend ervaren wordt.

Het blijkt allemaal uit de InCT-Innovatiemeter (spreek uit: ‘inkt’), een onderzoek dat InCT (platform innovatief uitgeven) heeft uitgevoerd onder werknemers in de uitgeverij, in samenwerking met ITHAKA Research (persbericht). Nu, direct, meer resultaten over het onderzoek? Helaas. Op het voorjaarscongres van InCT op 24 april (InCTformatie, thema: de toekomst van de uitgeverij) wordt het onderzoek pas gepresenteerd. Komt allen, had dus ook boven het persbericht kunnen staan.

Het congres gaat over de toekomst van de uitgeverij, dus over internet. Marianne Herbert (consultant bij Logica) zal bezoekers bijpraten over ontwikkelingen als Web 3.0 (toe maar, toe maar), Iens Boswijk van Iens vertelt over het bouwen van een crossmediaal merk. Joris van Lierop (uitgever NUjij.nl) gaat in op het gebruik van user generated content en Mireille Derks (zibb) laat zien hoe ‘een crossmediaal portfolio zonder printuitgave opgebouwd kan worden’.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!