Nauwelijks groei ongeadresseerd reclamedrukwerk

21 januari 2003, 07:52

Het volume van ongeadresseerd reclamedrukwerk vermindert. Dit blijkt uit het halfjaarbericht Trendonderzoek Thuis Binnen Bereik.

Op de helft van het onderzoeksjaar 2002/2003 is er sprake van een daling van 4 procent ten opzichte van de vergelijkbare periode een jaar geleden. Intussen stijgt de waardering voor huis-aan-huis-reclame. Het medium krijgt een gemiddeld rapportcijfer van 6,6. Een paar jaar geleden was dit nog 5,9. In 1989/1990 ontving een willekeurig huishouden iedere week gemiddeld 15,1 folders. Ruim tien jaar later was dit opgelopen tot 25,4 stuks, een stijging van maar liefst 75 procent. Tijdens de laatste trendrapportage (2001/2002) was er een lichte afname tot een weekgemiddelde van 25,5. Die dalende trend lijkt zich nu wat afgevlakt door te zetten.Bijna tweederde van de Nederlanders gebruikt reclamefolders ter ori?ntatie op klussen. Ook de dagelijkse boodschappen (49 pct), het mooi maken van de tuin (47 pct) en het zoeken naar andere meubelen zetten aan tot het bekijken van folders. Andere stimuli zijn de weekendboodschappen (37 pct), een ori?ntatie op trends in de mode (34 pct) en het zoeken naar een andere auto (25 pct).In de ogen van de consument zijn het vooral Kerstmis en Sinterklaas die zorgen voor pieken in de folderbezorging. Deze feesten worden gevolgd door moederdag en het tuinseizoen.De participanten van Thuis Binnen Bereik, Netwerk VSP, Interlanden, TPG Post, Roto Smeets, Veldkamp/Marktonderzoek, hebben besloten om het onderzoek door te zetten. Dit ondanks het faillissement van de DMSA. Over de juridische vorm die daar het beste bij past, voeren de partijen nog overleg.

Bron:

http://www.marketingweb.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!