Nationale Kortingsmonitor: korting speelt belangrijke rol in shopgedrag Nederlanders

Nationale Kortingsmonitor: korting speelt belangrijke rol in shopgedrag Nederlanders

Hoeveel procent van de Nederlanders wordt door een korting over de streep getrokken om een product tóch aan te schaffen? Klopt het dat vrouwen inderdaad sneller impulsaankopen doen? En zijn Nederlanders eigenlijk wel echte koopjesjagers?

Nederlanders koopjesjagers?

Om te beginnen met de vraag of Nederlanders echte koopjesjagers zijn: ja. Ruim 85 procent van de Nederlanders houdt tijdens het shoppen rekening met korting, zowel online als offline. Respondenten tot dertig jaar geven vaker aan tijdens het winkelen geen rekening te houden met korting, maar ook bij deze groep ligt het percentage nog op 73 procent. Tijdens het winkelen is de meerderheid van de Nederlandse shoppers dus altijd alert op korting.

Vrouwen houden tijdens het winkelen overigens (iets) meer rekening met korting dan mannen. Slechts 9 procent van de vrouwen zegt (vrijwel) nooit rekening te houden met korting, tegenover 16 procent van de mannen. Hiermee etaleren Nederlandse vrouwen zich iets meer als koopjesjager dan Nederlandse mannen.

Vrouwen kortingsgevoeliger

Wanneer we inzoomen op de invloed van korting op het doen van een impulsaankoop, zijn vrouwen beduidend gevoeliger voor korting en gaan zij sneller overstag. Zo zegt 80 procent van de Nederlandse vrouwen wel eens kleding te hebben gekocht omdat er korting werd geboden. Onder mannen ligt dit percentage op 60 procent. En tegenover de 68 procent van de vrouwen die wel eens verzorgingsproducten met korting aanschaft, staat 49 procent van de mannen.

Ook bij korting op schoenen zien we een groot verschil: 65 procent van de vrouwen schaft wel eens een paar schoenen vanwege de korting aan, onder mannen is dit 50 procent. Omgekeerd geldt dat voor elektronica: ruim de helft van de mannen is wel eens bezweken voor een gadget met korting, tegenover 29 procent van de vrouwen.

Minder invloed korting

Er zijn ook producten waarbij korting veel minder snel zorgt voor een impulsaankoop. Zo gaat maar 21 procent van de Nederlanders over tot de aankoop van een tas of meubels als er flinke korting wordt geboden. Bij muziekproducten ligt dit percentage met 25 procent niet veel hoger. Ook verkopers van sportartikelen (27 procent) en wijn (29 procent) lijken het minder van kortingsacties te moeten hebben.

Generatiekloof?

Gekeken naar leeftijd zijn 30- tot 50-jarigen het meest ontvankelijk voor korting, bijna de helft koopt wel eens producten omdat deze afgeprijsd zijn. Uitschieters hierbij zijn voeding (78 procent), kleding (77 procent) en verzorgingsproducten (70 procent). 65-plussers zijn het minst snel geneigd door korting een aankoop te doen. Vooral muziek (14 procent), tassen (15 procent) en sportartikelen (17 procent) scoren laag. Opvallend: bij alle leeftijdscategorieën zijn dezelfde producten in de top vier terug te vinden.

Opvallend is dat bij woonaccessoires het percentage impulsaankopen onder 18 tot 30-jarigen erg laag ligt (15 procent), terwijl dit percentage bij de andere leeftijdscategorieën boven de 40 procent komt. Bij Nederlanders tussen de 30 en 50 jaar geeft zelfs meer dan de helft aan wel eens woonaccessoires te kopen omdat er korting wordt geboden.

Shoppen als tijdverdrijf

Ongeveer een kwart van de Nederlanders gaat wel eens puur voor de lol op zoek naar producten met korting terwijl ze geen nieuwe spullen nodig hebben. Vooral bij kleding en voeding gebeurt dit regelmatig. Net als bij impulsaankopen zijn het vooral vrouwen die funshoppen op zoek naar korting.

Producten waarbij Nederlanders minder vaak funshoppend op zoek gaan naar korting als ze geen nieuwe spullen nodig hebben, zijn er ook. Zo gaat slechts 16 procent van de Nederlanders als tijdverdrijf wel eens op zoek naar sportartikelen waarop korting wordt gegeven. Ook naar muziekproducten met korting wordt maar door 16 procent gezocht. Tassen zijn niet veel populairder en scoren 17 procent als het om zoeken naar korting als tijdverdrijf gaat.

65-plusser shopt meest doelmatig

Hoe ouder de Nederlander, hoe doelmatiger zijn shopgedrag. Uit de Kortingsmonitor blijkt dat 65-plussers het minst vaak 'zomaar' op zoek gaan naar producten met korting, terwijl in de leeftijdsgroep 18-30 jaar dit percentage het hoogste is van alle leeftijdsgroepen. Als een 65-plusser al gaat funshoppen voor korting, is de kans het grootst dat hij thuiskomt met kleding (39 procent) of voedsel (35 procent).

De leeftijd van vijftig jaar lijkt een belangrijke scheidslijn te zijn tussen generaties als het om funshoppen naar kortingen gaat. Waar namelijk ongeveer een derde van mensen jonger dan vijftig aangeeft wel eens op zoek te gaan naar producten met korting, terwijl ze eigenlijk niks nodig hebben, ligt dit aandeel bij 50-plussers op ongeveer een vijfde. De enige categorie waarin 50-plussers hun jongere medelanders overtreffen, is wijn.

Over de Nationale Kortingsmonitor

De Nationale Kortingsmonitor, waarin het kortingsgedrag van Nederlanders wordt onderzocht, is een initiatief van Yellowbag en onderzoeksbureau RMI. De uitkomsten zijn gebaseerd op een representatieve steekproef van de Nederlandse samenleving onder 811 respondenten.

Credits afbeelding: Kevin Dooley, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
1


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.