Nathalie Nahai (The Web Psychologist): “We moeten begrijpen ‘what makes people click””

11 februari 2013, 08:29

Volgende week vindt in Amsterdam The Social Conference plaats. Dit jaarlijkse congres, een initiatief van KREM en Emerce, heeft dit jaar als thema: Social in business. Het programma bestaat uit expertpresentaties, cases en best practices, expertpaneldiscussies en een aantal keynotes. Wij kijken vooruit op het event met drie van de keynote speakers. Vorige week kwamen Richard Millington van Feverbee en Peter Kim van R/GA al aan de beurt, nu is het woord aan Nathalie Nahai, die ook wel bekendstaat als The Web Psychologist.

Nathalie Nahai is een webpsycholoog en schrijfster van de bestseller Webs of Influence: The Psychology of Online Persuasion. Door haar achtergrond in psychology en digitale strategie is zij een van de leidende figuren in haar werkveld met zowel wetenschappelijke als hands-on ervaring in het toepassen van online persuasion. Nathalie helpt bedrijven hun processen psychologisch te verbeteren om het engagement te verhogen.

Hoe verklaar je de grote toename in interesse in psychologie, neurowetenschappen en gedragseconomie binnen online marketing? Hoe komt het dat deze inzichten in menselijk gedrag alleen maar belangrijker lijken te worden in human-to-computer-interactie, misschien nog wel belangrijker dan in human-to-human-interactie?

Ik denk dat die toename deels voortkomt uit de ontwikkelingen die we zien in neurowetenschappelijke tools en research. We leven in a very pro-science culture en daarom hebben we een voorkeur voor op metingen gebaseerde onderzoeksmethoden, die de neurowetenschap ook begint te leveren.

Psychologie is niet nieuw, maar de toegang die we hebben tot online gedeelde kennis betekent dat het opeens veel toegankelijker is geworden. Tel daar bij op dat we nu toegang hebben tot miljarden participanten van over de hele wereld (en de mogelijkheid om die te tracken, meten en analyseren) en opeens heb je een situatie waarin de meerderheid van de mensheid onderzocht kan worden als nooit tevoren.

Over dat verschil tussen human-to-computer vs human-to-human: adverteerders hebben decennialang effectief psychologische inzichten en overtuigingstechnieken gebruikt. We zijn ons er alleen tegenwoordig veel meer bewust van dan voorheen.

Veel bedrijven hebben het erover dat ze de klant beter willen begrijpen om beter bij hen te kunnen aansluiten. Hoe kunnen zij dit bereiken als je beseft dat klanten zichzelf amper lijken te kennen? Zijn bedrijven in staat hun klanten beter te begrijpen dat dat die klanten zichzelf begrijpen?

Dat is een hele goeie vraag. De meeste van onze beslissingen maken we op een onbewust niveau en we zijn notoir slecht in het bestuderen van onze onbewuste motivaties door zelfreflectie. Sterker nog, onderzoek toont aan dat we onze acties vaak pas achteraf rationaliseren.

Aan de andere kant is er veel onderzoek naar de vragen hoe we ons gedragen en waarom dat vaak op schijnbaar irrationele manieren gebeurt. Het is mogelijk voor bedrijven om hun klanten (en zichzelf) beter te kennen. Voor een uitstekende introductie in dat onderwerp kan ik Robert Cialdini's Influence, The Psychology of Persuasion aanraden en voor een meer wetenschappelijke kijk Daniel Kahnemans Thinking, fast and slow.

En als je het online gedrag van je klanten beter wilt begrijpen – en de manier waarop je ze kunt beïnvloeden – dan raad ik uiteraard aan Webs Of Influence: The psychology of Online Persuasion te lezen; inderdaad, mijn eigen boek, haha!

Kun je kort vertellen waarover je het gaat hebben tijdens The Social Conference?

Ik ga een korte introductie geven in de wereld van webpsychologie en we zullen de psychologische strategieën achter enkele van de grootste social media-campagnes aller tijden onderzoeken. Immers, als je begrijpt what makes people click, kun je die kennis gebruiken om je eigen online succes te verbeteren!

The Social Conference

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!