Naar onafhankelijke meetrichtlijnen

3 juni 2003, 04:39

In 1999 is de Fast Europe-commissie gelanceerd, die onder meer als doelstelling heeft om onafhankelijke standaards voor online metingen te ontwikkelen. Fast Europe is een initiatief van Fast US, P&G, IBM, IAB Europe, WFA, ESOMAR en de ARF.

Commissielid Adam Philips (ESOMAR) schetst wat er tot nu toe is bereikt en hoe het verder moet. Fast Europe heeft inmiddels de door Fast US ontwikkelde richtlijn vertaald naar de Europese markt, waar ook delen van de ESOMAR/ARF Guideline voor online onderzoek aantoe zijn gevoegd. Verder is er niet alleen een lexicon van termen en definities gepubliceerd, maar ook onder meer een Principles of o-line media audience measurement-richtlijn en Terms and definitions for marketers-richtlijn. Mooie resultaten, maar deze richtlijnen zijn nog lang niet breed geaccepteerd door de reclame- en media-industrie. De media zijn meestal een sterk nationale bedrijfstak, waarbij elke nationale markt zijn eigen richtlijnen en standaards hanteert. De weg naar harmonisering is nog lang.

De volgende stap van ESOMAR, de ARF en de WFA is om met een kleine groep internationale belanghebbende partijen tot een operationeel plan te komen. Ge?nteresseerde organisaties en individuen kunnen contact opnemen met Ted Vonk van ESOMAR (t.vonk@esomar.nl).

Bron:

Research world

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!