• E-mail
    wordt gesponsord door

Na 4 jaar onderzoek: wat zijn de trends in ons e-mailgedrag?

Na 4 jaar onderzoek: wat zijn de trends in ons e-mailgedrag?

Dit jaar is het Nationaal E-mail Onderzoek voor de vierde keer gehouden. Door onderzoeksbureau CG Selecties werd sinds 2013 jaarlijks aan circa 2.000 respondenten gevraagd naar hun e-mailgedrag, -gebruik en -gewoonten. En daar waar het interessant was, werd een link gemaakt naar andere communicatiekanalen, zoals Facebook, WhatsApp, sms, Instagram etcetera. Blinker analyseerde deze data en werkte de gegevens uit tot het jaarlijkse Nationaal E-mail Onderzoek. Hoog tijd om deze onderzoeken naast elkaar te leggen: welke trends zijn er te noemen?

Welke trends zijn nauwelijks veranderd?

Leg je de vier onderzoeken naast elkaar, dan valt op dat het volgende nauwelijks verandert:

  • De voorkeur voor het lezen van e-mails ligt tussen 19.00 en 21.00 uur.
  • Gmail en Hotmail zijn en blijven onze favoriete e-mailproviders.
  • Nederlanders ontvangen 1 tot 5 verschillende e-mailnieuwsbrieven.

In social media hebben we de afgelopen vier jaar veel meer zien veranderen dan in en rondom e-mail. Zo bestond in 2013 Hyves nog en had Facebook destijds 7,9 miljoen actieve Nederlandse gebruikers boven de 15 jaar. In 2016 bestaat Hyves niet meer, maar zijn Instagram en Pinterest erbij gekomen.

E-mail blijft in al die wijzigingen gewoon overeind staan. Uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2014 bleek al dat alle ondervraagde Nederlanders van 14 jaar en ouder een of meerdere e-mailadressen in gebruik had. En slechts 4 procent van de Nederlanders is niet dagelijks actief met e-mail (bron: Nationaal E-mail Onderzoek 2016). Wij mogen dan minder zijn gaan Facebooken, e-mailen doen we zeker niet minder. Ook onze e-mailgewoonten zijn nauwelijks gewijzigd. In 2013 lazen wij onze e-mails het liefst in de avonduren en dat doen we in 2016 ook nog steeds

Ook veranderen we nauwelijks van e-mailprovider. Gmail en Hotmail blijven onze favoriete providers. Dat zal ook wel zo blijven. Ook zijn zo’n 1 tot 5 e-mail nieuwsbrieven een vast onderdeel van onze inbox. Al sinds 2013 geeft plusminus 40 procent van de Nederlanders aan dat zij voor dit gemiddeld aantal e-mailnieuwsbrieven is ingeschreven.

Welke trends uit 4 jaar Nationaal E-mail Onderzoek blijven nagenoeg hetzelfde?

Blinker Nationaal E-mail Onderzoek 2013, 2014, 2015 en 2016 (in 2013 niet alle gegevens beschikbaar)

Welke trends nemen toe?

Toenemende trends zijn er natuurlijk ook.

  • Voorkeur voor het lezen van e-mail op mobiel.
  • Gekocht naar aanleiding van e-mail.
  • Communicatie met overheden.

Wij gebruiken steeds meer de smartphone om onze e-mails te lezen. Gemiddeld 30 procent gaf de voorkeur aan de smartphone als leesdevice voor e-mails in 2014, in 2016 bedraagt dit 37 procent. De verwachting is dat dit percentage elk jaar met enkele procentpunten blijft stijgen.

Deze lichte stijging zien we ook in ons online koopgedrag. E-mail speelt daarin een belangrijke rol en dat zal zo blijven. In 2013 kocht gemiddeld 70 procent van de Nederlanders weleens een product naar aanleiding van een commercieel e-mailbericht, in 2016 bedraagt dit 73 procent. De stijging is niet fors, maar de verwachting is wel dat e-mail waarschijnlijk een steeds grotere rol zal spelen in e-commerce.

Een trendmatige stijging die duidelijk valt aan te wijzen, is dat we steeds vaker e-mail gebruiken voor communicatie met overheden. In 2014 was voor 61 procent van de Nederlanders dit nog een belangrijk doel om e-mail voor te gebruiken, in 2016 stijgt dit doel naar 71 procent.

Welke trends uit 4 jaar Nationaal E-mail Onderzoek nemen toe?

Blinker Nationaal E-mail Onderzoek 2013, 2014, 2015 en 2016 (in 2013 niet alle gegevens beschikbaar)

Welke trends nemen af?

Er zijn heel duidelijk twee dalende trends aan te wijzen.

  • Nederlanders starten hun digitale dag steeds minder vaak met e-mail.
  • De laptop verliest terrein als favoriete device voor online aankopen.

In 2013 begonnen Nederlanders hun digitale dag nog duidelijk met e-mail. Dat gold voor gemiddeld 48 procent van de Nederlanders - WhatsApp scoorde toen 25 procent. Nu, in 2016, is dit percentage voor e-mail geslonken tot 33 procent. WhatsApp is tegenwoordig het online kanaal dat wij ’s ochtends als eerste raadplegen; dat geldt voor 42 procent van de Nederlanders. Onze digitale dag starten met e-mail is dus duidelijk een dalende trend.

Een andere dalende trend heeft te maken met het device waarmee wij het liefst online aankopen doen. Dat is en blijft weliswaar de laptop, maar de voorkeurscijfers zijn de afgelopen jaren wel kleiner geworden. In 2014 deed nog 52 procent van de Nederlanders het liefst een aankoop met een laptop, in 2016 is van dit voorkeurscijfer nog 44 procent over. Het zal niet verbazen: de smartphone rukt op als aankoopdevice. In 2014 lag het percentage op 4 procent en in 2016 geeft 10 procent van de Nederlanders aan een smartphone te gebruiken voor online aankopen.

Download het Nationaal E-mail Onderzoek 2016

Het Nationaal E-mail Onderzoek 2016 is een publicatie van Blinker en CG Selecties. Het onderzoek presenteert - naast dit verslag over trends in e-mail - een compleet beeld van hoe de Nederlander in 2016 e-mail gebruikt. Denk aan de doelen waarvoor wij ons e-mailadres gebruiken, ons koopgedrag naar aanleiding van commerciële e-mailberichten, onze leesmomenten en de populariteit van e-mail. In de editie van 2016 is e-mail bovendien op al deze terreinen vergeleken met social media.

Wil je meer weten over hoe Nederland anno 2016 e-mail en social media gebruikt? Download dan het Nationaal E-mail Onderzoek 2016.

Credits afbeelding: Bogdan Suditu, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Geplaatst in

Delen

0
4


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.