Muziekverkopen blijven dalen

1 oktober 2003, 12:58

Aan de neergang van de muziekindustrie lijkt maar geen einde te komen. Uit cijfers van de internationale branchevereniging van platenmaatschappijen IFPI blijkt dat de verkoop van muziek in de eerste helft van dit jaar opnieuw sterk is gedaald.

De totale omzet bedroeg 12,7 miljard dollar, 10,9 procent minder dan in de eerste zes maanden van 2002.

Volgens IFPI (International Federation of the Phonographic Industry) is de daling voor een groot deel te wijten aan het illegaal kopi?ren via internet en andere vormen van piraterij. Een fors toegenomen aantal initiatieven van de muziekindustrie om zelf internetmuziek via abonnementen te verspreiden, kon daar niet tegen op.

De grootste achteruitgang was te zien in grote markten als de Verenigde Staten, Japan, Duitsland en Frankrijk. Soms zijn illegale kopie?n van in deze landen meer aanwezig dan legale cd’s, aldus de branchevereniging.

De bestverkochte albums waren die van Christina Aguilera, 50 Cent, Coldplay, Celine Dion, Evanescence, Norah Jones, Avril Lavigne, Linkin Park, t.A.T.u en de muziek van de filmmusical Chicago. Voor de tweede helft van dit jaar wordt de hoop gevestigd op nieuwe albums van onder meer Beyonce, Kylie Minogue en Pink.

De muziekindustrie weet nog wel groei te bereiken met de verkoop van muziek-dvd’s. Deze omzet nam wereldwijd met 55 procent toe en maakt nu meer dan 5 procent uit van de totale muziekverkoop

(Bron: Planet.nl)

Werkzaam bij TNS Singapore als Senior Manager Interactive op het gebied van (nieuwe) media en emerging technologies. Met name gespecialiseerd in het toepassen van nieuwe onderzoeksmethoden en -technieken.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!