Muziektycoon Eelko van Kooten (Spinnin’ Records): “Ik kan het niet maken, maar wel goed verkopen”

Muziektycoon Eelko van Kooten (Spinnin’ Records): “Ik kan het niet maken, maar wel goed verkopen”

Nul komma nul twee cent levert een stream gemiddeld per keer op bij Spotify, maar toch heeft Eelko van Kooten, platenbaas van Spinnin’ Records, sinds kort een plekje in de Quote 500. "Rijkdom is geen doel op zich, het overkomt je. Ik doe wat ik leuk vind en dat is het allerbelangrijkste."

Record label Spinnin Records én eigenaar Eelko van Kooten zijn onlosmakelijk verbonden. Want Eelko ís Spinnin Records en vica versa. Toch begon de zoon van Willem van Kooten zijn carrière in het onroerend goed als makelaar en taxateur. 

Dat hij nu eindbaas bij zijn eigen platenlabel is, is geen verrassing. Eelko groeide op met muziek en zijn vader, a.k.a. Joost den Draaijer, gaf zijn passie en plezier voor muziek en ondernemen door aan zijn zoon. Jarenlang werkte hij voor het bedrijf van zijn vader. In 1999 startte hij samen met Roger de Graaf platenlabel Spinnin Records. Een bedrijf dat uitgroeide tot het grootste platenlabel op het gebied van dancemuziek ter wereld. Wereldberoemde artiesten zijn of waren aan het label verbonden, denk dan aan Afrojack, Calvin Harris, Hardwell, Sander van Doorn, Bingo Players en vele anderen.

Als muziekproducent en manager van dj’s is Van Kooten succesvol. En dat terwijl je zou denken dat met muziek in deze tijd niet zoveel meer te verdienen valt. Volgens de platenbaas groeit na vijftien jaar de muziekindustrie weer, en is er meer dan alleen de muziek en de ‘x-factor’ om iets succesvol te maken: "Het gaat ook om social media. Het moet iets unieks hebben. Mensen willen fan zijn van muziek, maar ook van iemand. De mens achter de dj laten zien is heel belangrijk, dat is je marketing".

De wereld bereiken

Ogenschijnlijk kost het Van Kooten, die de kneepjes van het vak kon afkijken bij zijn vader, weinig moeite om wereldwijd te verkopen. Ondertussen heeft zijn platenlabel meer dan meer dan 16 miljoen volgers op YouTube en in totaal op social media een kleine 26 miljoen volgers. "Het is belangrijk dat je continuïteit hebt, dat je beloftes waarmaakt. Spinnin’ staat voor nieuwe opkomende dansmuziek van nieuwe opkomende dj’s. We voelen aan wat de trend wordt. We zorgen dat dat terugkomt in de muziek. Dan moet het nog worden gedeeld op de juiste manier met de buitenwereld. Marketing, promotie, social media, Spotifyplaylists, radio in Engeland, in Amerika…"

Hits als stabiele basis

De platenbaas noemt het regelmatig hebben van hits een stabiele basis voor zijn bedrijf. "Het kost energie, know-how en geld om jonge artiesten te ontwikkelen. Ik heb een team van mensen die voortdurend bezig zijn met muziek en social media. Het is een team-effort om een hit te maken. Je moet argumenten creëren waarom een radiostation een plaat op de playlist zet. Het is de kwaliteit van de plaat én het verhaal eromheen."

 


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.