Monique Collignon over haar faillisement: “Ik wil dit nooit meer meemaken”

14 oktober 2013, 13:59

Fashion designer Monique Collignon, bekend om chique couture voor de vrouw, werd in juni failliet verklaard. Een combinatie van veel voorfinanciering, een duur huurcontract en “hier en daar een rekenfoutje” werden haar te veel. Omdat haar omzet wel weer groeide en ze herstructureerde, was ze ervan overtuigd aan het einde van het jaar haar schuldeisers te kunnen betalen. Maar één daarvan had geen geduld en vroeg het faillissement aan. Dat kwam als een totale verrassing voor Monique en haar man Jan Henny Holvast, met wie ze het bedrijf runt. “Het was net alsof ik door mijn stoel zakte. Het is zo'n onwezenlijk gevoel, ik heb twee dagen lopen janken. Ik wil dat nooit meer meemaken.”

De ontwerpster praat nu met investeerders om een herstart te maken. Ze heeft een driestapsplan gemaakt om haar bedrijf opnieuw op te bouwen en internationaal te gaan. Achter de schermen werkt ze al aan de eerste schetsen voor de voorjaar-zomercollectie van 2014. “Later zetten we misschien iemand anders op bepaalde punten, ook op zakelijk gebied, maar ik wil nu het eerste stuk zelf doen. Sinds het faillissement voel ik me per uur meer ondernemer. Het was een hele zware periode, maar dit gaat me nooit meer overkomen.”

Profiel

Naar eigen zeggen ontwierp Collignon al vanaf het moment dat ze een potlood kon vasthouden. Op haar vijfde maakte ze haar eerste poppenkleertjes, met als grootste inspiratiebron de Franse designer Coco Chanel. “Ik wilde een Coco worden”, wist de Schiedamse al vanaf haar pubertijd. Ze deed de modeacademie in Rotterdam en ontwierp in het begin van haar carrière vooral sportkleding. Daar kwam begin jaren negentig verandering in, toe ze haar eerste haute couture collectie maakte en zich vestigde in Amsterdam.

Collignon bouwde snel een solide naam op in de wereld, in zowel binnen als buitenland. Omdat klanten soms moesten vechten om een kledingstuk besloot ze daarnaast prêt-à-porter-collecties te ontwerpen om aan de vraag te kunnen beantwoorden. ​Collignon staat bekend om haar doorzettingsvermogen en creativiteit. Het leverde haar in 2010 een Dutch Designer of the Year Award op.

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie

2 Reacties

    FantasticFuture

    ik moet je eerlijk zeggen: kijk eens eerlijk in de spiegel! misschien moet je gaan doen waar je goed in bent (ontwerpen) en moet je achterlaten waar je blijkbaar niet goed in bent (ondernemen). falende ondernemers zijn net voetballers: de omgevingsfactoren krijgen de schuld


    16 oktober 2013 om 06:50
    Emiel Kamzol

    @FantasticFuture. Want een onzin reactie! Ze geeft juist ruiterlijk toe dat ze zelf ook fouten heeft gemaakt. En daar kun je alleen maar respect voor hebben. Persoonlijk ben ik van mening dat een faillissement, en deze weer te bovenkomen je juist sterker maakt als ondernemer. Het overnieuw proberen getuigd van doorzettingsvermogen.


    16 oktober 2013 om 11:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!