Mond-tot-mond reclame is meest aandacht trekkende vorm van merkreclame

11 november 2003, 08:59

Ruim 60% van de Amerikaanse consumenten zegt van alle reclamevormen voor merken de meeste aandacht te geven aan mond-tot-mond reclame. Productmonsters scoren 45%, in-store promotions 32%, de grote publieksmedia televisie, radio, kranten, tijdschriften en outdoor 27%, interactieve tv 24%, sponsoring 23%, ongebruikelijke media als virale en guerilla marketing 18%, public relations 15%, product placement 12%, online reclame 10% en direct mail 7%.

Dit blijkt uit cijfers van MediaVest USA.Uit het onderzoek komt naar voren dat ruim eenderde van de ondervraagden nauwelijks aandacht besteedt aan minstens 1 van de 5 best scorende media. Van de 37% die zich niet zegt te interesseren voor een of meer van de media tv, radio, kranten, tijdschriften en outdoor, kan gezegd worden dat ze cynisch zijn wat betreft sommige reclamevormen. Slechts 6% toont zich echter cynisch over alle vormen van reclame. Mary Ellen Vincent, research director van Mediavest in de VS, onderstreept dat ongebruikelijke media als guerilla marketing vooral laag scoren omdat veel consumenten de betekenis van het concept niet kennen.

Bron:

Adweek nr. 42, p. 12, 1/2 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!