Mond-tot-mondreclame helpt social media

29 november 2012, 12:29

De acceptatie van social media gaat nog altijd niet zonder slag of stoot. Er blijven struikelblokken bestaan, en dat is zonde. In dit artikel beschrijf ik onze benadering van dit probleem: beschouw social media als een vorm van de aloude mond-tot-mondreclame.

Weerstand tegen social media

Voorbeeld een: social media is redelijk snel Nederlandse organisaties binnengekomen: sinds een paar jaar zegt een meerderheid te werken met social media. Het aantal followers groeit en marketeers zijn er enthousiast over. Maar als je probeert het in het normale bedrijfsproces op te nemen? Dan wordt het moeilijk: de redenen hiervoor zijn divers, maar het komt er op neer dat het nieuw is en we weten: verandering wekt weerstand.

Een ander probleem kwam aan het licht bij onze workshops over social media: deelnemers (ondernemers en managers) bekenden dat ze “wel mee moesten”, maar wat nu eigenlijk de waarde van social media was, dat was hen nog steeds niet duidelijk. Dan kan je niet verbaasd zijn dat er weinig vooruitgang is in hun organisaties.

Als laatste hobbel zien we de nog altijd aanwezige discussie wat het rendement van social media is. Hij wordt te pas en te onpas gebruikt binnen bedrijven om niet verder te gaan met social media.

Onze benadering

Elke verandering wekt weerstand op. Wij denken dat bedrijven social media makkelijker accepteren, als ze inzien dat het een onderdeel is van een veel bekendere soort marketing. Deze is goed onderzocht, zeer vertrouwd door consumenten, goed bekend bij ondernemers en heeft een positief rendement.

Social media is voor ons een vorm van mond-tot-mondmarketing: het is niets anders dan het vertrouwde mond-tot-mondmarketing, in een digitale vorm. Met als bonus een enorm potentieel bereik en een ongekende verspreidingssnelheid.

Overeenkomsten met mond-tot-mondmarketing

De kern van social media is volgens ons het het delen van interessante informatie met relaties. We kennen nu wel de belangrijkste richtlijnen:

  • Inspireer, vertel interessante kennis of lever geweldige service

  • Deel het met je volgers/vrienden/relaties

  • Besteed aandacht aan belangrijke beïnvloeders hiervoor

  • Maak het makkelijk om je verhaal te delen

  • Zodat je relaties op hun beurt weer delen met hun relaties

Voor de duidelijkheid: dit waren richtlijnen voor mond-tot-mondreclame, maar ze hadden net zo goed geschreven kunnen zijn voor social media.

Verder is mond-tot-mondreclame lastig te meten. En ondernemers en managers weten al tijden dat ze geen controle hebben over de inhoud van een boodschap, die via mond-tot-mondreclame verspreid wordt.

De mensen die ermee bezig zijn, het mechanisme hoe het werkt, de voorwaarden voor de boodschap en het verspreidingsmechanisme: de overeenkomsten zijn overduidelijk. Alleen de vorm waarin de informatie wordt gedeeld is anders.

De bekendste vorm van marketing werkt

Mond-tot-mondreclame bestaat zolang als er mensen zijn. Kinderen kennen het fenomeen al – wie heeft niet het doorfluister-spel gespeeld? Het is waarschijnlijk de bekendste vorm van marketing. Het is daarom ook al lang onderzocht, vanaf medio jaren ’50. Keer op keer blijkt: het is een zeer effectief middel voor marketing.

Spreek met eigenaren van winkels en kleinere bedrijven en ze zweren bij mond-tot-mondreclame. Vraag het business-to-business en je hoort: relatie, reputatie en mond-tot-mondreclame. Deze bedrijven weten dat hun reputatie het succes bepaalt en ze willen graag dat klanten positief over hen spreken – het is voor hen een gegeven: het werkt.

Bedrijven begrijpen erg goed wat mond-tot-mondreclame is. Ik denk dat dit inzicht helpt bij de acceptatie van social media door mensen, ondernemers en bedrijven: ze doen het nu al, ze kennen het nu al. Alleen de vorm is anders.

Mond-tot-mond is het meest vertrouwd en relevant

Nielsen Research onderzoekt om de twee jaar bij consumenten welke vorm van adverteren zij het belangrijkst vinden en het meest vertrouwen. Van TV tot print, radio, mobile en online. Mond-tot-mondreclame staat al sinds jaar en dag strak bovenaan. Het Nielsen-rapport uit 2012 zegt:

Ninety-two percent of consumers around the world say they trust earned media, such as word-of-mouth and recommendations from friends and family, above all other forms of advertising.

Het vertrouwen dat mensen hebben in mond-tot-mondreclame plaatst social media in een positiever daglicht. Dit vergroot de acceptatie om het beter in te zetten.

Mond-tot-mond beïnvloedt de groei van een bedrijf

Op dit moment meten steeds meer dienstverlenende bedrijven hun Net Promotor Score (NPS). Zij vragen klanten om een cijfer te geven hoe sterk ze bereid zijn om hun service aan te bevelen bij hun relaties. Een score hoe groot de kans is dat mond-tot-mondreclame gaat werken, kortom. En er is een goede reden waarom bedrijven dit doen: er is o.a. door de Londen School of Economics een sterk verband aangetoond tussen groei van een bedrijf en de zijn NPS-score.

Het rendement van mond-tot-mond is positief, het effect van NPS ook. Sluit met social media initiatieven daarom aan bij NPS-activiteit – het zijn twee zijdes van dezelfde medaille.

Conclusie

Wij denken dat de overeenkomsten tussen social media en mond-tot-mondreclame sterk zijn. Wij adviseren marketeers om social media te beschouwen als een vorm van aloude en bewezen marketing, niet als iets geheel nieuws. Op deze manier verbetert de acceptatie van social media door bedrijven.

Credits afbeelding: coolio-claire (CC). Dit artikel is eerder verschenen op Saristos.nl.

Ewout Wolff
Eigenaar bij Onedaycompany

Ewout Wolff kent het online marketing vak vanuit de praktijk: de afgelopen 20 jaar heeft hij ervaring opgedaan met bedenken en (vooral) realiseren van nieuwe online concepten. Als interim online marketing manager heeft hij gewerkt voor De Efteling, Philips, TomTom, Centraal Beheer, Freo, AXA, Alliander, Leasit, DLL en Auping.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Victor Kuppers

    Wat het anders maakt is de meetbaarheid, dat het realtime is (en direct op te reageren) en het feit dat social online beter aan te wakkeren (en dus schaalbaar is) dan mond tot mond..


    29 november 2012 om 17:09
    Ewout Wolff

    Ha Vic, de meetbaarheid valt tegen: we kunnen de digitale signalen deels meten, maar een deel gaat ook offline – en dan wordt het weer moeilijk te meten.

    Kijk maar hoe moeilijk het is de ROI te berekenen van social media nog op dit moment.

    Realtime: die begrijp ik niet zo goed: mond-tot-mond is ook realtime. Maar weer niet makkelijk zichtbaar.

    Beter aanwakkeren: als je bedoelt dat het makkelijker is om mensen of influencers sneller/beter te bereiken en te vinden – dan en ik het helemaal met je eens.

    Idem voor de schaalbaarheid – anders zouden we nooit virals hebben gehad, nietwaar?

    Ik ga kijken of ik nog een post zal schrijven over de verschillen, voor/nadelen tussen social media en mond-tot-mond.

    Maar eerst moest deze post eens geschreven worden. 😉


    30 november 2012 om 09:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!