Mobile TV The Next Big Thing?

24 februari 2006, 12:55

Wereldwijd bezitten meer dan 1,6 miljard mensen een mobiele telefoon. Een enorme markt die in verschillende regio’s ernstig toe is aan een nieuwe diensten. Mobiele televisie is zo’n ontwikkeling want de mobiele telefoon convergeert twee van meest succesvolle consumentendiensten ooit: televisie en de mobiele telefonie. Mobile TV is een noodzakelijke volgende stap in de evolutie van diensten voor de mobiele markt. Bureau netsize rapporteerde onlangs dat mobiele operators de ARPU voor mobiele data tussen de 10 en 20% zagen groeien maar dat de marketing- en hardwarekosten om dat te bereiken substantieel zijn toegenomen. Het gaat de telco’s maar ook de contentsyndicaten dus allemaal niet snel genoeg en daarom zal de markt niet wachten totdat de bestaande of nieuwe netwerken op grote schaal on-demanddiensten kunnen leveren maar zal men massaal over gaan op hybride toestellen die het tv-signaal direct uit de ether kunnen halen.

Nieuwe TV standaarden ondersteunen het energiemanagement van de mobiele applicatie maar zijn nog geen interoperabele deler overeengekomen. Desondanks duwen telecomoperators de markt in de richting van een doorbraak voor mobiele tv diensten welke naar verwachting grotere successen zullen boeken dan ringtones, mp3`s en mobile games. Uit onderzoek bleek voorts dat de potentiële mobiele tv kijker interactiviteit wenste met de getoonde content en mede daarvoor moet noodzakelijkerwijs de gehele bedrijfskolom gemobiliseerd(!) worden. Van producent tot broadcaster, van signaal distributeur tot fabrikant van mobiele apparaten.

Onderzoeksbureau Strategy Analytics prognosticeert in 2008 al een marktwaarde voor mobile tv van 5,9 miljard dollar. Het jaar 2007 staat in het teken van grootschalige Europese introductie en recent gaf een onderzoek in Nederland aan dat ongeveer 25% van de mobiele gebruikers in Nederland belangstelling heeft voor televisiediensten op zijn of haar telefoon. Mobile TV is the Next Big Thing…

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

15 Reacties

    media

    Albert, om eerlijk te zijn geloof ik er ook niet in dat we straks massaal tv zullen kijken via het mobieltje. Korte filmpjes (denk aan muziekvideos, funny videos, korte interviews en videonieuws) zie ik nog wel zitten maar dan houdt het m.i. op.


    24 februari 2006 om 14:10
    venturo

    Zie ik hier de reactie van conventionele denkers? Mannen van het eerste internet uur die zich na jaren inspanningen voor het belang van www niet meer kunnenen verplaatsen in het gebruiksdomein van de “nieuwe consument”. Mannen die blind zijn voor resultaten in gebieden waar het product al wordt aangeboden en de voorwaarden die ook in deze posting (interactief, mobile tv made) zijn gesteld aan mobile tv. Door mij zeer gewaardere mannen die uitkomsten van onderzoeken en enquetes naast zich neerleggen alware deze er nooit geweest? Of is het gewoon gebrek aan interesse, gemis aan actuele kennis en onderschatting van het fenomeen? 🙂


    24 februari 2006 om 14:26
    Marco

    Ik ben zelf fervent mobiel-filmkijker middels een Sony PSP. Dit is echter voor mij wel zo ongeveer de minimale schermmaat om een beetje comfortabel te kunnen kijken. Ik vind het scherm van een ipod video te klein en dat van een mobiele telefoon al helemaal. Dan zit je echt naar een postzegel te kijken.

    Uitzendingen zijn aan mij totaal niet besteeds. Doe mij maar downloads zoals episodes van TV series van de iTunes store. Gewoon vooraf meenemen en kijken wanneer het je zelf uitkomt. Via de ether of via het UMTS netwerk daar zie ik niks in, zeker niet als hier (hoge) kosten aan verbonden zijn. Zodra het iets kost gaat het toch niet werken. Dat zie je nu ook al met i-mode of vodafone live etc.

    Slechts een enkeling heeft daar het geld voor over.


    24 februari 2006 om 14:38
    mangold

    @Albert: Nee, hoor. Je leest hier juist de reacties van radicale denkers 😉

    Televisie heeft gewoon z’n beste tijd gehad, ongeacht het medium waarmee het verzonden wordt. Maar videootjes van enkele seconden of minuten lang, die je ‘peer-to-peer’ naar elkaar verzendt? Die zullen juist niet áán te slepen zijn.

    Vergelijk ’t met kranten: die worden ook steeds minder gelezen, terwijl tegelijkertijd de nieuwsconsumptie toeneemt.


    24 februari 2006 om 14:47
    venturo

    Vergeet het televisiemotief als men content op een mobiel gaat bekijken. Size does’t matter. Gewoon televisiecontent extrapoleren is inderdaad kansloos.


    24 februari 2006 om 14:48
    venturo

    Carl ik herhaal: “Vergeet het televisiemotief als men content op een mobiel gaat bekijken. Size does’t matter. Gewoon televisiecontent extrapoleren is inderdaad kansloos.”


    25 februari 2006 om 14:21
    mangold

    @Albert: Mijn excuses. De combinatie van de woorden ’televisie’ en ‘mobiel’ hebben op mij nu eenmaal een uitwerking als die van een rode lap op een stier 😉


    25 februari 2006 om 15:18
    loket

    @Albert: “25% van de mobiele gebruikers in Nederland belangstelling heeft voor televisiediensten op zijn of haar telefoon”

    Ik ben erg benieuwd naar dat onderzoek. Heb je een linkje voor me?


    25 februari 2006 om 19:42
    Kasper Katje | e-Markethings

    Allereerst koppelen we gevoelsmatig het woord ’televisie’ aan de TV, dat grote kleurenscherm in onze huiskamer. Ten tweede zeggen of denken we daar vaak al, voornamelijk bij films, ‘goh, die hadden we eigenlijk in de bioscoop moeten zien’.

    De beleving van de content neemt in mijn ogen dus af met het verkleinen van het beeldoppervlak en dus lijkt films of series op je mobieltje kijken me geen doorslaand succes. Alleen iets voor early adaptors of showoffs.

    Wel zie ik toekomst in het ontvangen van content ter vervanging van SMS- en aanverwante diensten (horoscopen, uitslagen etc.) en viral clips, games, trailers en nieuwsflitsen.


    26 februari 2006 om 21:26
    antonio

    Ik hoor mensen over die kleine projectors praten enz enz en dan denk ik: In een overbeladen trein iets projecteren op een tafel of deur of op de wc?

    Net of we zo’n haast hebben voor het nieuws en weet ik veel wat nog meer?

    En weet je wat het grappige is of eigenlijk het stomste, wij zelf verdienen er geen roggel aan.

    Zoals iemand al zei, wap wop wip i-mode en de rest van die meuk, wat is nou echt iets wat je ontspannen in zo’n stinktrein kan doen of op de fiets of metro, idd muziek luisteren.We hebben de gekste snufjes op de telefoons van nu en wat wil bijna iedereen uiteindelijk? Idd ja een telefoon om mee te bellen en te smsen.Laten we bijv. Live elkaar zien heb ik ook (bijna) niemand zien doen, terwijl dat er allang is of elkaar foto’s toezenden of filmpjes en dan bedoel ik niet via bluetooth.Iedereen wil dat totdat ze een rekening krijgen dan zijn ze gelijk genezen.Het is leuk ik geef het toe die techniek maar waarom brengen ze dat op de markt?Niet omdat het vinden en zeggen:Nu kan je ook je geliefde zien die in het buitenland woont, neeeee gewoon ping ping.

    Ik ben zelf ook lijp van apparatuur enz maar het wordt te gek in de zin van dat de mobiele telefoon als melkkoe word gezien.

    Groetjes en er zullen mensen zijn die dit onzin vinden maar ik denk dat meerdere mijn mening delen


    8 september 2008 om 17:42
    ashraf

    ik wil winnen omdat ik heb het nognooit gehad en mij broertje zit op voetbal en dat is heel erch leuk.


    13 april 2014 om 10:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!