Mobiele rankings: winnaars en verliezers

Richt Google mobile algoritme-update een ravage aan

Mobiele rankings: winnaars en verliezers

Wat hebben ing.nl, anwb.nl, consumentenbond.nl, pearl.nl, beslist.nl, blokker.nl, hema.nl, ten dele ook bol.com, independer.nl en Apple met elkaar gemeen? Ze kunnen hun Google-searchverkeer via mobile search verliezen. Je kunt niet zeggen dat Google niet gewaarschuwd heeft vóór 21 april je site mobielvriendelijk te maken. Toch zijn er nog vele sites die niet mobielvriendelijk zijn en vanaf vandaag uit de mobiele rankings verdwijnen. Aangezien tot wel de helft van je verkeer via mobiel komt, kan dat dus de helft van de omzet schelen.

Even een recap van de gebeurtenissen. Google gaf 26 februari jl. aan dat ze sites die niet mobielvriendelijk zijn zouden weren uit de mobiele zoekresultaten. MFér Eduard Blacquière schreef al over: "Waarom google mobiel vriendelijke sites voorrang gaat geven"

“This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results.

Dit gebeurt op paginaniveau, is de verwachting:

  • Een label 'geschikt voor mobiel'? Pagina blijft ranken in een mobile search
  • Geen label 'geschikt voor mobiel'? Pagina verdwijnt? uit een mobile search

Overigens kan het ook zo zijn, dat de 'niet geschikt voor mobiel' pagina's niet geheel verdwijnen maar een lagere ranking krijgen. Per saldo wint de 'wel geschikt voor mobiel' pagina dan verkeer.

Later werd 'D-day' 21 april wel genuanceerd door John Mueller in een Webmaster-tools Google Hangout:

You might see on the 21 of April or after worth when we make the ranking change for mobile that your desktop site is still ranking really well but that your mobile site … is not seen by mobile users that much anymore because Google don’t recognizes your site to be mobile friendly.

De feiten op een rijtje

  • Het geldt alleen voor smartphone rankings, dus niet voor tablet nog desktop rankings.
  • Als je website pagina door de Google mobiel test komt, blijf je ranken, als je er niet doorheen komt, gaat je ranking OF dalen, OF vervalt. (dit is nog niet duidelijk)
  • Als je pagina door de test komt heeft je pagina nu al een ‘voor mobiel’ label op je smartphone search resutlaat.
  • Het gaat per website URL, dus niet op site niveau, mocht je een deel van je site mobiel hebben en een deel niet.
  • De rank verschuiving gaat in vanaf 21 april en niet op 21 april.
  • Er zijn heel veel hele grote sites die nog niet door te test komen en dus een groot deel van hun verkeer riskeren.
  • Het zijn dus niet alleen de MKB websites van eigenaren die van niks weten die gevaar lopen een groot deel van hun website verkeer te verliezen.

Sinds februari 2015 tijd houden wij mobiele rankprofielen bij met een mobile rank postion tracker. We zien vandaag nog niet echt veranderingen maar dat zal later vandaag of de komende dagen (of weken?) zeker komen. Zodra de mobile rankings wijzigen, meld ik me weer met een update.

Status 21 april: grote websites nog niet mobielvriendelijk

Bij een scan van de grotere websites, zie je over de gehele linie dat reissites hun 'mobiele vriendelijkheid' het beste op orde hebben, maar dat de financiële sector achterblijft. Omdat alles nog zo in beweging is en grote spelers hard werken hun site ook mobielvriendelijk te maken, geef ik hieronder een paar voorbeelden. Later, als het stof is neergedaald kom ik  met een update en een vergelijking van ranking voor en na. Ook grote UK sites staan in het gevarenlijstje aldus businessinsider.

In NL gewoon nog niet-mobielvriendelijke web-urls in de zoekresultaten

Google heeft ons gepusht vóór 21 april klaar te zijn, maar vooralsnog staan vandaag ook de webpagina's zonder label 'Voor mobiel' gewoon in de mobiele zoekresutlaten.

Voorbeeld mobiel search 'stofzuiger'

Leeswijzer screenshots. De door mij met een rode kantlijn aangeven website pagina's hebben niet het 'voor mobiel'-label. Voor de andere resultaten zie je het grijze 'Voor mobiel' label staan. De verwachting is dus dat deze pagina's met de rode kantlijn beinvloed zullen worden door de Google mobiel rankings update. Als de Google update is doorgevoerd zal ik de dan getoonde resutlaten naast de oude resultaten leggen om de verschillen inzichtelijk te maken.

mobile search: stofzuiger

Voorbeeld mobiel search 'hyptheekrente'

mobile search: hyptheekrente

Voorbeeld mobiel search 'oogschaduw'

mobile search: oogschaduw

Rare situatie: navigatiezoekers naar niet-mobiele website

Een interessante vraag is natuurlijk, wat er gebeurt als je naar 'ing hypotheek' zoekt op je mobieltje en Google deze site niet meer toont omdat deze niet mobielvriendelijk is? Zoekers die Google gebruiken om naar een specifieke site te navigeren, zogenaamde 'navigatiezoekers', willen in dit voorbeeld gewoon naar ing.nl navigeren. Gaat Google echt zover dat ze zich dan aan haar eigen regels houdt of worden navigatiezoekers uitgesloten van deze update? We zullen zien.

mobile search: ing hypotheek

Storm in een glas water?

Er is overal veel geschreven over wat zelfs 'Mobilegeddon' of 'Google D-day' is gaan heten. Natuurlijk is het in San Franscisco pas vroeg in de ochtend en kan de storm nog komen, maar voorlopig is het rustig. Alhoewel we dus zien dat grote sites in Nederland 'in de gevarenzone' zitten, staan ze voorlopig nog gewoon in de rankings.

Even afwachten dus. Zoals gezegd: als er verschillen komen in de rankings, zal ik die melden.

Update: BCC verwijderd, deze heeft dan wel geen 'voor mobiel' label maar is inmiddels geheel responsive maar blijkbaar is dat nog niet geindexeerd door Google. (Dank Leonie Kramer)

Update: beslist.nl is nu ook mobiel vriendelijk (Dank aan Erik Dijkman)


Delen

0
0


Er zijn 15 reacties op dit artikel

  • Hi Keesjan,

    Goed overzicht. Heb je wellicht een tip voor een goede tool die de mobiele rankings trackt?

    Overigens verwacht ik dat websites die niet mobiel-vriendelijk zijn zeker niet uit de mobiele zoekresultaten gaan verdwijnen. Websites die dit wel zijn krijgen in ieder geval wel een boost. We gaan het zien!

    geplaatst op
  • Hoi Jaap, ja we gaan het zien hoe Google het aanpakt.

    Uiteraard kun je in WMT met filter mobiel al heel wat tracken voor Google. In onze tool https://seoeffect.com/nl/ kun je ook mobile local trackers aanmaken. Nog even ook in een free trail. Binnenkort alleen voor betaleden gebruikers, dus haast je.

    geplaatst op
  • Is het niet wat vroeg om conclusies te trekken? Hoe vaak heeft Google in Nederland iets later uitgerold (antwoord: vaak)? Ik had eigenlijk niet verwacht meteen veel verschil te zien en geloof ook niet dat het zo zwart-wit zal zijn dan wel zou moeten zijn. Daarbij is SEO altijd relatief: wie is het méést relevant (dus t.o.v. je concurrenten). Als die ook "allemaal" niet mobielvriendelijk zijn, kom je er vast eerder mee weg om niet- dan wel minder mobielvriendelijk te zijn. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat in de mobiele SERP’s grote websites als ING verdwijnen en dat daarvoor bijvoorbeeld een standaard WordPress template die “toevallig” 100% mobielvriendelijk is daar opeens tussen komt te staan.. daar is ook niemand bij gebaat. Ik verwacht dan ook dat Google ook engagement metrics (bij SEO ook wel bekend als dwell-metrics, zoals pogo-sticking) hierin meeneemt om te oordelen of een website écht zo onvriendelijk is voor mobiele gebruikers. En nog iets: dat er in de SERP niet staat "Voor mobiel" wil niet zeggen dat de betreffende website de mobielvriendelijke test van Google niet heeft doorstaan (ook al zou je dat wel verwachten).

    geplaatst op
  • Ha Keesjan,

    Beslist heeft inmiddels een mobielvriendelijke site. Op de valreep ;)

    geplaatst op
  • citaat: "Overigens kan het ook zo zijn, dat de neit geschikt voor mobiel paginas neit geheel verdijnen maar een lagere ranking krijgen"

    Mischien een beetje te veel haast om het artikel online te krijgen ?

    PS Kwaliteit van content is een zeer belangrijke ranking factor, zowel bij desktop als bij mobiel :)

    geplaatst op
  • @rob, gek ik had dat geupdate maar komt blijkbaar niet door.

    Nu ook officieel: http://googlewebmastercentral.blogspot.nl/2015/04/rolling-out-mobile-friendly-update.html

    geplaatst op
  • Zonder meer merk je de laatste dagen, maar helemaal vandaag, dat mensen op de valreep een mobiele website opstarten. Mobilegeddon is toch echt begonnen vandaag. Het effect zal groter zijn dan de Panda of Google Penguin update. Toen verloor ebay bijvoorbeeld al 80% van zijn ranking en 5% groei. Met 50% van het verkeer via mobiel zal de klap nu veel harder aankomen. En dan vraag je je af: hoeveel bedrijven, mkb, zzp hebben ondanks alle persberichten en verhalen het toch simpelweg niet opgemerkt dat Google zijn veranderingen aan het algoritme heeft aangekondigd en nu aan het doorvoeren is....

    geplaatst op
  • Overdenking: Als je website niet mobiel vriendelijk was voor de update zal je normaal gesproken ook niet veel omzet gegenereerd hebben via mobiel. (de site is immers heel lastig te bekijken, navigeren etc, door bezoekers) Dus waarom verwacht iedereen nu opeens dat de omzetten zo enorm zouden terug lopen ? De websites boden altijd al een slechte gebruikerservaring,(funest voor je verkoopkansen weten we allemaal), dat is immers de reden dat Google ze liever niet terug ziet in de SERPs, (en ze nu maar alvast op eigen houtje wegfiltert ) toch ? Als het wel veel omzet kost is de hele actie van Google dus eigenlijk overbodig :)

    geplaatst op
  • Nog meer taalfouten: "Het geld alleen voor smartphone rankings, dus niet voor tablet nog desktop rankings"

    geplaatst op
  • @Rob: interessante omdraaien van bewijslast. Google geeft nu zelf aan dat ze sites die niet mobiel vriendelijk zijn maar wel belangrijk zijn voor de gezochte termen 'intent of the search query' gewoon laten blijven scoren. In jouw gedachtengang halen die ook in mobiel weingi convesie binnen. Blijkbaar spelen bounce rate en andere usermetrics toch nog neit zon sterk signaal dan. De 'intent of the search query' geld natuurlijk wel voor de info zoekers zoals voorbeeld in post 'ing hypotheek'. Dat gebruikers vervolgens op die pagina niks kunnen is Google dan blijkbaar een rotzorg?
    "While the mobile-friendly change is important, we still use a variety of signals to rank search results. The intent of the search query is still a very strong signal -- so even if a page with high quality content is not mobile-friendly, it could still rank high if it has great content for the query."

    geplaatst op
  • @Ektor: 'En nog iets: dat er in de SERP niet staat "Voor mobiel" wil niet zeggen dat de betreffende website de mobielvriendelijke test van Google niet heeft doorstaan (ook al zou je dat wel verwachten).'
    Je hebt helemaal gelijk. De laatste week is het uitgeven van dit label zo wie zo niet meer gebeurd voor de sites waarvan ik weet dat ze wel net mobiel zijn geworden maar dat kan door de drukte komen rond 21 april. herindexatie via Google fetch is ook veel trager dan normaal.
    Over dwell-time: bij de ing case 'ing hypotheek' kom je op een pagina waar je mobiel weinig kan: de dwell time zal hoog zijn. Als ik op de adwords erboven klik kom ik wel op een mobiel vriendelijke tool uit, dus ing kan het wel alleen nog even niet in organic search. We zullen de komende dagen zien wat er gaat gebeuren.

    geplaatst op
  • Curieus, ik dacht dat Google die 'voor mobiel' melding allang weer afgeschaft had omdat ik ze nog nooit heb gezien. Blijkt dat ze die melding niet weergeven in Internet Explorer op een Lumia Windows Phone. In de footer staat de keuze tussen mobiele of klassieke weergave standaard op Mobiel, en toch geen aanduiding of een website geschikt is voor mobiel. Ik zie het wel in de Chrome Device emulator. Ik ben benieuwd of ik op mijn telefoon nu wel verschil ga zien in de mobiele rankings...

    geplaatst op
  • Bij mijn eigen website welke volledig responsive is merk ik nog vrij weinig als het gaat om de rankings in mobile zoekresultaten. Geduld?!

    geplaatst op
  • Je noemt in je blog het voorbeeld van de ING (niet mobielvriendelijk). Een aantal weken terug noemde John Mueller al dat het niet direct invloed heeft op branded searches: "So in general, what happens with these kind of demotions is that we try to demote the sites a little bit and what will happen with a branded query or one where we know it is very navigation is we know that this is a really really strong result and even if we demote it slightly it will still be up top. So it's something where I'd say there is no effect at all on branded queries because there is somehow magically different. It's just that these sites are often very relevant for these queries and even if they are slightly demoted then it is not going to drop them from page one or drop them, sometime snot even from the first position. So that is something where we don't treat the brand queries in any way special there, but these pages are really really relevant and sometimes even if they are demoted slightly, then there still the top result." Zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=ipiV2EH8d-M#t=2273

    Op zich is dit natuurlijk ook logisch, het zou een behoorlijke afstraffing zijn als het merk dan niet naar voren komt...

    geplaatst op
  • In de reacties wordt gesproken over dwell time, echter John Mueller heeft in 2012 al gemeld dat dwell time een onbetrouwbare factor is, waar ze dus niets mee kunnen. Zie deze hangout waar ik ook in zat: https://dejanseo.com.au/seo-myth-busted-bounce-to-results-is-a-negative-signal/

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.