Minder praten, meer luisteren: over thoughtleadership in B2B

19 januari 2012, 08:30

“Dit jaar gaan we werken aan thoughtleadership!” zei de directeur.

“Maar uh…waar moet ik het halen?” zei de B2B marketeer

“Wij hebben nog wel een brochure”, zei de communicatiemedewerker

“Daar gaan we het niet mee redden”, zei de nieuwkomer

“Dat ga ik verklappen”, zei Ingrid Archer ?

We zijn het er al jaren over eens dat thoughtleadership bijdraagt aan je marketingdoelstellingen. In een groot internationaal IT-bedrijf waar ik ooit werkte hadden we zelfs een ambassadeur, iemand die overal lezingen gaf, de visie van het bedrijf uitdroeg, en altijd met partners en klanten praatte. Ieder bedrijf zou eigenlijk zo iemand moeten hebben.

Waarom en Hoe?

Waarom wil je thoughtleader zijn? Om waarde aan je merk te geven. Omdat men dan eerder geneigd is van je te kopen. Hoe word je het? Tja, dat is niet in een week gebeurd. Je moet er de tijd voor nemen, de visie voor hebben en de mensen om die visie uit te dragen en vooral de continue dialoog blijven voeren.

Ideeën voor contentmarketing

Het raakt het vlak van contentmarketing, waar je visie en ideeën deelt met je doelgroep, juist op de vlakken waar die doelgroep in is geïnteresseerd. Bij dat laatste zit meteen de crux van het verhaal. Hoe kom je erachter waar men in is geïnteresseerd? Door te luisteren. Zowel online als offline kun je op allerlei manieren luisteren naar de doelgroep. Door goed te luisteren kun je een Buyer Persona, een profiel van je koper, maken. Met deze Buyer Persona kun je vervolgens aan de slag in je marketingstrategie op weg naar thoughtleadership.

Hieronder 5 luistertips:

1.

Bel je klanten eens op om gewoon eens bij te praten over de trends in de markt

2.

Lees wat je doelgroep leest, publicaties, blogs, nieuwsbrieven

3.

Volg jouw doelgroep online op bijvoorbeeld blogs, via webinars, twitter en linkedIn en lees waar ze zich druk om maken (hier zijn ook online luistertools voor zoals bijvoorbeeld sentiment analyse)

4.

Ga naar congressen en events en praat met je doelgroep, kijk wat er op het programma staat, en waar de meeste discussie oplaait

5.

Host een event, en nodig interessante sprekers uit, breng mensen bij elkaar. Zet hierbij jezelf in een faciliterende rol, dan heb je meer tijd om te luisteren

Binnenkort spreekt Todd Wheatland op het B2B Marketing Forum op 20 maart a.s. Todd is VP Thoughtleadership bij Kelly Services. Zijn projecten zijn verkozen door de AMI national marketing award, en bovendien ontving hij gold en platinum MarCom awards. Zie hier ook een erg inspirerend video-interview met Todd Wheatland over zijn visie op thoughtleadership in B2B marketing.

Meer lezen? Download het gratis eBook over Starten met contentmarketing in B2B

Ingrid Archer is mede-oprichter van B2B marketingbureau SPOTONVISION en het B2B Marketing Forum. Als marketing- en communicatieprofessional heeft zij ruim 25 jaar ervaring in B2B. Zij initieerde succesvolle campagnes in diverse sectoren en is een van dé experts in Nederland op het gebied van buyer persona’s, customer journeys, account-based marketing en buyer enablement in B2B. Ingrid schrijft voor verschillende blogs en geeft regelmatig webinars en masterclasses over B2B-marketing. Ook is zij docent persona-ontwikkeling en account-based marketing aan de Beeckestijn Business School. Voordat Ingrid spotONvision oprichtte in 2006 werkte zij onder meer als Manager Marketing en Communicatie bij Stater (onderdeel ABN AMRO) en als Global Product Launch Manager bij Baan Company. Ingrid werkte in meerdere nationale en internationale functies en kent de uitdagingen van B2B marketing in de meest brede zin.

Categorie
Tags

1 Reactie

    jaysalazar

    Hoi Ingrid, goed artikel. Mooi term ook.


    8 mei 2020 om 08:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!