Michiel Frackers start weblog-uitgeverij

30 november 2004, 10:35

Michiel Frackers start weblog-uitgeverijIk wist dat hij zich aan het orienteren was maar dacht eerlijk gezegd dat hij het niet zou doen omdat de Nederlandse markt te klein zou zijn. Maar Michiel Frackers durft toch de stap te nemen en komt na de succesvolle weblogs quotenet.nl en georginaverbaan.nl nu met een weblog-uitgeverij zoals we die kennen van Nick Denton (Gawker Media) en Jason Calacanis (Weblogs, Inc).

Frackers: “Quotenet is het eerste commerci?le weblog in Nederland. Het is lucratief: het verkeer en de advertentieomzetten stijgen en de kosten voor redactie dalen. Alle QuoteMedia-websites draaien nu op weblog-software van 150 dollar. Ook dat is een aardige besparing.”

In juli heeft Frackers zijn internetwerkzaamheden voor QuoteMedia be?indigd. Hij gaat nu voor zichzelf aan de slag met weblogs: “Ik ga twee soorten weblogs uitgeven: persoonsgerichte weblogs als partnerships en thema-weblogs. Een eerste persoongerichte weblog is die van Georgina Verbaan. Zij levert de content aan: foto’s tekst en beeldmateriaal. Het weblog van Georgina is niet gebaseerd op advertenties maar op betaalde content zoals filmpjes tegen betaling, die je kunt bekijken voor 80 cent per minuut. Of betaald chatten met webcam. Inmiddels hebben we al duizenden minuten verkocht. De inkomsten worden tussen Georgina en mij gedeeld.”

Binnenkort gaat het eerste thema-weblog live, een site gericht op exclusieve auto’s. Frackers: “Het draait daarbij om het getal 300. Het betreft auto’s auto’s van 300 pk, auto’s die 300 kilometer per uur kunnen of auto’s die 300.000 euro kosten. Ik doe dat in partnership met autojournalist Sjoerd van Stokkum. Het wordt commercieel pas echt interessant bij een tiental weblogs, maar om kwaliteit te garanderen zal het heel geleidelijk groeien met iedere ??n tot twee maanden een nieuwe weblog.”

Michiel succes, maak er wat moois van!

Bron:

Nieuwsbrief Communicatienieuws

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

8 Reacties

    Anders

    Ben benieuwd, klinkt goed. Vraag is hoe populair het weblog van Georgina Verbaan zal zijn als de Playboy-hype weer achter de rug is. Maar goed, tegen die tijd is er weer iemand anders in het nieuws. Ben benieuwd wie hij nog meer zal benaderen? Hirsi Ali of Wilders wellicht?

    Wat ik me wel afvraag: zou mevrouw Verbaan echt alles zelf schrijven of zit er (straks) stiekem een ghostwriter achter?


    30 november 2004 om 12:09
    Edwin Duys

    Mooi voorbeeld van concrete toepassingsmogelijkheden. Succes!


    30 november 2004 om 12:22
    dhettema

    Kijk dat soort schrijfsels nodigen mij uit om door te lezen. Succes met de uitgeverij!


    30 november 2004 om 14:29
    stijn

    Mooi initiatief.. ik denk ook zeker wel dergelijke weblogs in Nederland voldoende publiek kunnen trekken.

    Emerce vandaag: Het eerder dit jaar door Ilse overgenomen Web-log hoeft voorlopig niet winstgevend te worden. Dat zegt manager Michiel Houben van Ilse Media. “We zijn voorlopig al blij als we het kostendekkend krijgen. Geld verdienen met weblogs blijft namelijk een moeilijke zaak.”

    Natuurlijk zijn de weblogs bij web-log van een heel ander kaliber, maar waarom zou het zo moeilijk zijn geld te verdienen met weblogs? De kosten hoeven niet hoog te zijn (bandbreedte, systeem en support), je bezoekers maken de content en volgens mij zijn er voldoende mogelijkheden om er wel geld uit te halen.


    30 november 2004 om 21:34
    Evert Jan

    @Stijn: ….’ volgens mij zijn er voldoende mogelijkheden om er wel geld uit te halen’….

    Zoals?


    30 november 2004 om 21:44
    Michiel Frackers

    @Anders: Icons is inderdaad een voorbeeld dat nogal afschrikt. Niet alleen omdat veel sites niet worden ververst, maar ook omdat ze zo onpersoonlijk en onecht lijken. Ik vind het te glad, te eenvormig. Volgens mij precies datgene wat weblogs niet zouden moeten zijn. Mede om die reden hoef je van mij geen alles omvattende artiestenportal of sportheldenportal te verwachten.

    @Stijn en Evert-Jan: ik heb ook goed naar weblog hosting gekeken, maar dat vind ik zelf lastiger om goed en toch winstgevend te doen, dan weblogs uitgeven. Er zijn denk ik nog niet genoeg mensen die willen betalen voor een kwalitatief goede dienst zoals Typepad. Qua omzetmodel bij het uitgeven zullen we per site bekijken wat handig is: soms advertenties, soms minder, soms betalingen door bezoekers, en soms syndicatie aan portals als omzetbron.


    1 december 2004 om 11:23
    stijn

    @ Evert Jan: ik denk dat er met een beetje creatief vermogen legio mogelijkheden te bedenken zijn, tekst based advertenties is er daar een van. Ik weet niet wat Michiel verdient met adsense op zijn weblog, maar ik heb er goede ervaringen mee. Voordeel is dat als iemand schrijft over zijn fantastische vakantie in Toscane, de advertenties ook die inhoud hebben. De technologie zou nog wat beter op weblogs afgestemd kunnen worden, zodat de advertenties bijvoorbeeld alleen gaan over de 2 meest recente updates.

    Het betrekken van je webloggers in je businessmodel (en het delen van de inkomsten) is volgens mij ook een goed idee, mits de loggers niet alleen nog maar zó gaan schrijven dat ze zoveel mogelijk verdienen.

    Filmpjes tegen betaling zoals bij Georgina zal zeker aanslaan, maar voor de ‘normale’ weblogger en dus web-log (Ilse) zal dat niet echt een optie zijn, tenzij ze een aantal loggers hebben die écht veel bezoekers trekken.

    Daarnaast kan je natuurlijk ook denken aan extra diensten waar de weblogger zelf voor kan betalen.. (optioneel).


    2 december 2004 om 10:16
    Petra de Boevere

    leuke discussie, maar jullie vergeten wel wat opties. Misschien dat ik ooit nog eens opschrijf hoe ik dat zie als simpel bloggertje die denkt wel wat te kunnen gaan verdienen.


    4 februari 2006 om 15:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!