Michel Schaeffer (bol.com): “Bij de beste winkel past het grootste assortiment”

24 september 2012, 11:30

Bol.com is de grote winnaar van de WUA! Top 100 Websites van 2012. De online verkoopgigant mag zich blij maken met een vindbaarheid van 100 procent. Bol.com stoot booking.com van de troon en stijgt van plaats nummer 3 in 2011 naar de nummer 1 positie dit jaar. Marketingdirecteur Michel Schaeffer neemt de felicitaties als eerste in ontvangst. Een gesprek over user experience, over prijzen winnen, over Ahold en over dat kleine bedrijfje uit Amerika dat in oktober neerstrijkt in Nederland. Schaeffer: “Bij de beste winkel past het grootste assortiment.”

Gefeliciteerd, Michel Schaeffer! Bol.com is de grote winnaar van de WUA! Top 100 websites 2012. Wat is je eerste reactie?

“Fantastisch. We zijn een winkel, en we werken iedere dag vóór onze klanten. We willen heel graag de beste winkel zijn, dat is waar we naar streven. Het is fantastisch dat uit dit WUA!-onderzoek komt dat we de beste winkel hebben. Ja, het is zeker nog steeds leuk om prijzen te winnen. Wij moeten iedere dag bewijzen dat we het vertrouwen waard zijn: we hebben geen abonnees. Vertrouwen bouw je langzaam op. Het is fijn om bevestigd te worden dat we goed bezig zijn. Mooi om te zien dat we in de Top 100 twee plaatsen omhoog zijn gegaan in vergelijking met vorig jaar!”

Hoe gaan jullie ervoor zorgen dat jullie nummer 1 te blijven in de WUA! Top 100 Websites?

“We zetten zwaar in met veel mensen op user experience, dat is echt key voor ons. En dat doen we in een tijd waarin we heel hard groeien. We hebben te maken met nieuwe productcategorieën, en we moeten alle nieuwe dingen natuurlijk inweven in de bestaande structuur van de website. Als we volgend jaar deze positie willen behouden in de Top 100 moeten we daar heel veel in investeren. We doen dit door heel veel onderzoek te doen naar hoe mensen door onze winkel navigeren. Nieuwe concepten testen we in een a/b test voordat we ze daadwerkelijk live brengen naar de consument. Sommige dingen werken, en sommige werken niet. We gebruiken onder anderen software als TeaLeaf: daarmee kun je precies een klantreis simuleren. Je ziet aan je analytics wel dat er iets niet klopt in bepaalde processen, maar niet precies wát er dan niet klopt.”

“Hiernaast proberen we natuurlijk aantrekkelijk te zijn als winkel. We hebben de mobiele website onlangs ook weer opnieuw gelanceerd. Nee, we zijn geen prijsbreker, we gaan bij bol.com niet altijd voor de laagste prijs. We hebben nu 6 miljoen producten in ons assortiment. Als je de allergoedkoopste wilt zijn, dan moet je misschien maar 100 producten aanbieden. Wij vinden: bij de beste winkel past het grootste assortiment en de beste dienstverlening. Je kunt je voorstellen dat we daar in blijven investeren….”

Hoe zorgen jullie ervoor dat Amazon.com niet met stip op nummer 1 binnenkomt in de WUA! Top 100 2013?

“7 procent van de totale non-food markt gaat in Nederland via online. 93 gaat via fysieke winkels. Er komt nu een grote internationale speler bij. De shift van offline naar online zal alleen maar versnellen door de komst van Amazon. Er zal nog heel veel groei zijn de komende jaren. Uit het WUA-onderzoek blijkt dat Nederlanders bol.com heel erg waarderen, als wij de goeie dingen blijven doen, zullen ze bij ons blijven kopen.”

Zelf hebben we het idee dat het met de naamsbekendheid van bol.com nu wel goed zit: de vindbaarheid bij onze onderzoeken is 100 procent, terwijl 57,5 procent direct voor bol.com kiest, zonder omwegen. Wat wordt het volgende aandachtspunt?

“De naam bol.com is bekend, maar we ontwikkelen ons als bedrijf heel snel, dus de individuele proposities verdienen nog wel veel aandacht. Als ik een winkelcentrum in Utrecht binnenloop en vraag naar wat bol.com verkoopt, dan zeggen mensen: boeken, entertainment en elektronica. Daar is nog een wereld te winnen. Mooi & gezond, bijvoorbeeld, is een enorm grote markt. Er zijn weinig spelers, online. Dat is nog geen markt die online zo volwassen is als pak hem beet elektronica. Onze uitdaging is dat we ook in deze categorie propositiebekendheid opbouwen. En dat we ook voor de andere categorieën aan Nederlanders duidelijk maken dat je Mooi & Gezond en artikelen voor Koken & Tafelen en huishouden prima online kunt kopen. Dat is onze uitdaging. Of we met Sinterklaas en Kerst weer tv spots en abri’s gaan zien? Jazeker. Maar niet met de strekking: “Wij zijn bol.com”. We gaan zeker inzetten op de naamsbekendheid van de productcategorieën.”

Kun je nog iets over de plannen ontvouwen rondom de integratie van bol.com met AHOLD-activiteiten, daar is iedereen vast razend benieuwd naar…

“We geven alleen maar dingen prijs die nu realiteit zijn: we zijn nu onderdeel van een beursgenoteerd bedrijf. Je kan je voorstellen dat een fantastisch online bedrijf en een fantastische retailer die al meer dan honderd jaar bestaat veel van elkaar kunnen leren. Dus ja, bij de lancering van de Mooi & Gezond-productcategorie hebben we zeker ons licht opgestoken bij onze collega’s van Etos. En verder…. Je kan wachten op de dag dat je bij Albert Heijn pakketjes van bol.com kunt afhalen.”

Afbeelding: Henk-Jan Winkeldermaat

Klaas Kroezen
Directeur bij WUA B.V.

Klaas Kroezen is sinds 1999 actief als internetondernemer. Samen met zijn broer Henk Kroezen is hij oprichter van WUA: de wereldwijde marktleider in Digital Experience Benchmarking.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!