Meten is weten met interne en externe KPI’s #adv

7 november 2016, 13:00

Social media is dé manier om je doelgroep te bereiken, iedereen heeft immers social media. Daarnaast helpt het je ook persoonlijk contact te hebben met je doelgroep. Vandaar dat veel merken en bedrijven een socialmediastrategie hebben. Maar met social media kun je meer. Het is namelijk een super goed meetinstrument om je bereik en je Return On Investment te meten. Het enige wat je daarvoor moet doen is de juiste Key Performance Indicators vaststellen en daarbij het budget in de gaten houden. Robert-Jan Mast vertelt in zijn webinar over het identificeren en meten van KPI’s en ROI.

Schrijf je hier in voor de webinar

KPI’s helpen je bij het meten van de waarde van je successen, maar ook bij de mislukkingen. Door de resultaten goed te analyseren kom je erachter wat je kunt verbeteren. Met behulp van analytics en data van de platformen zelf kom je al ver. Echter, als je tools gebruikt voor socialmediamonitoring en deze gegevens vervolgens analyseert, kun je veel betere beslissingen maken.

KPI’s voor belangrijke externe data

Er zijn honderden verschillende KPI’s die je kunt meten, maar wat zijn nu écht belangrijke data? Dit is onder te verdelen in een aantal gebieden, namelijk:

  • Aanwezigheid: groot of klein, oud of nieuw, het maakt niet uit, elk bedrijf heeft er baat bij om aanwezig te zijn op social media. Mensen kunnen over jouw bedrijf praten, maar daarna kan jij ook actief meedoen in de conversatie. KPI’s die hierbij belangrijk zijn zijn het aantal followers, friends of fans, het aantal mentions of tags en het bereik van je boodschap. Je wilt immers weten of je community groeit en wat de conversaties zijn rondom je merk. Uiteindelijk komt het erop neer dat het doel is om zoveel mogelijk bereik te hebben met de gemaakte content.
  • Engagement: als je ‘aanwezig’ bent wil je ook dat er iets met jouw aanwezigheid gebeurt. Vandaar dat het vaststellen van KPI’s omtrent engagement verstandig is. Voorbeelden hiervan zijn het aantal retweets of reposts, het aantal shares of forwards, het aantal likes, favorites of ratings en het aantal comments of reviews. Door te analyseren welke content het meeste engagement heeft, wordt het duidelijk welke content waardevol is voor jouw doelgroep. Hierop kun je je content strategie aanpassen. Zeker comments en reviews bieden mooie inzichten waar je veel aan hebt.
  • Invloed en bereik: soms gebeurt er niks met je content, er is geen engagement. Toch kan het zijn dat je gezien wordt. KPI’s als share of voice, sentiment, top influencers en impressies en clicks of conversie bieden je deze inzichten. Door deze inzichten te analyseren weet je hoe goed of slecht jouw bedrijf het doet in de markt maar ook hoe de doelgroep denkt over jouw merk. Vaak zijn er een aantal mensen die veel invloed hebben op bepaalde onderwerpen. Door deze influencers aan jouw merk te verbinden, versterk je jouw merk.

Met behulp van deze KPI’s heb je jouw social media doelen meetbaar gemaakt, maar dit is echter alleen nog maar het begin. Door bronnen en tools krijg je de data over je KPI’s. Deze data moeten vervolgens geanalyseerd worden, want wat is nu echt het effect van het meetbaar maken van deze KPI’s? Het kost namelijk allemaal tijd en geld. Hoeveel is het uiteindelijke budget? Het budget moet immers optimaal benut worden.

Budget voor de interne KPI’s

Voordat je content kunt posten of social media en de content kan promoten, moet iemand deze content maken. Ook al laat je je content maken door een stagiair of door een team, het kost altijd geld. De stagiair heeft immers begeleiding nodig om de content te maken en dat een team geld kost lijkt mij vanzelfsprekend. Per slot van rekening, content creatie kost nogal wat tijd. Weet hoeveel tijd hieraan wordt besteed en kijk vervolgens welke resultaten je boekt met deze bepaalde content. Als bijvoorbeeld het maken van een infographic veel tijd kost, maar het weinig resultaat oplevert, moet je je misschien af gaan vragen of dit de juiste content is voor jouw merk.

Het aantal posts per dag en op welk kanaal je deze uit is één van de belangrijkere KPI’s, omdat hierbij de algehele strategie erg belangrijk is. Je wilt namelijk dat je consistent bent om zo een relatie van vertrouwen op te bouwen met je doelgroep. Ga daarom op onderzoek uit wat het beste werkt voor jouw doelgroep en merk. Vaak is het gewoon testen en kijken waarop de doelgroep het beste reageert.

Budget gaat niet alleen naar het uitzetten van posts, sommige content moet ook gepromoot worden door middel van advertenties. Maar hoe kies je ervoor welke content gepromoot moet worden? A/B-testen kan hiervoor een uitkomst zijn. Hierdoor kan het duidelijk worden welke content op welke tijd via welk kanaal het beste werkt. Dit geldt trouwens ook voor niet-betaalde content. Bepaal van tevoren wat het budget is voor het testen van de content.

Om goed geïnformeerde beslissingen te maken is het belangrijk dat er een samenhang is tussen al de KPI’s en het budget wat er beschikbaar is. Door te focussen op de interne en externe KPI’s krijg je een totaalbeeld aan inzichten, die het duidelijk maken wat jouw ROI is.

Schrijf je hier in voor de webinar

Onze klanten, waaronder corporate communicatie- en andere mediagerichte professionals, pionieren in de ontwikkeling van zeer transparante, nauw verbonden klantencommunicatie. Met Meltwaters media intelligence-platform volgen ze miljarden online conversaties, verkrijgen ze relevante inzichten en gebruiken ze deze om de merkperceptie van hun bedrijf op strategische wijze aan te sturen. Meltwater bestaat om bedrijven aan de hand van inzichten van buitenaf beter geïnformeerde beslissingen te laten nemen.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!