Merketingfacts: dit zijn de meest waardevolle merken ter wereld en uit eigen land

De top 10 meest waardevolle merken wereldwijd, in Nederland, de top 10 sterkste Nederlandse merken en de totale Nederlandse merkwaarde

Merketingfacts: dit zijn de meest waardevolle merken ter wereld en uit eigen land

Brand Finance bracht afgelopen maanden geleidelijk hun jaarlijkse globale rapportage en landelijk rapportages uit op gebied van merkwaarde. De Nederlandse editie voor 2017 kwam recent uit. Uit de rapportages komen een aantal interessante statistieken naar voren: de top 10 meest waardevolle merken wereldwijd (in $) en in Nederland (in €), de top 10 sterkste Nederlandse merken en de totale Nederlandse merkwaarde per sector.

Volgens Brand Finance wordt er door bedrijven nog te weinig aandacht besteed aan het monitoren van hun eigen brand performance. Wat is een merk waard? En hoe meet een marketeer wat het directe effect is van een loyaliteits-, merkbekendheids-, kwaliteitscampagne op deze waarde? Voor veel bedrijven blijft dit nog een uitdaging. De rapporten moeten bedrijven daarom meer bewust maken van de waarde van hun merk en hoe deze waarde positief kan inwerken op de hele organisatie.

Merkwaarde

De definitie van merkwaarde volgens Brand Finance is:

“Een marketinggerelateerde immateriële bezitting bestaande uit (maar niet beperkt tot) de merknaam, voorwaardes, tekens, symbolen, logo’s en designs of een combinatie van de voorgenoemde met als doel het te identificeren van een product, service of entiteit, of een combinatie van voorgenoemde, wat een kenmerkend beeld en associatie creëert in het beeld van de aandeelhouders, waardoor economische voordelen/waarde teweeg wordt gebracht”.

Kortom, dit betekent de veronderstelling voor hoeveel geld het merk verkocht zou kunnen worden. Om de merkwaarde te bepalen wordt eerst een onderzoek uitgevoerd op de volgende punten:
 
Brand Strenght Index
De Brand Strenght Index (BSI) wordt berekend, oftewel de merksterkte, een waarde tussen 0 en 100 gebaseerd op onder andere financiële prestatie en duurzaamheid van het desbetreffende bedrijf.
 
Royalty Rate Range 
De royalty rate range van de betreffende sector wordt onderzocht. De royalty rate range zijn de kosten voor het gebruik van het copyright van het merk. Deze kosten worden eerst per sector onderzocht om een sectorgemiddelde vast te stellen. Zo kan vervolgens worden bepaald of het merk een hoge of lage royalty rate range heeft ten opzichte van de andere merken in de sector. 

Omzetverwachting
De omzetverwachting wordt bepaald door te kijken naar de historische winst/verlies-cijfers en de historische omzet, een analyse naar het eigen vermogen van het merk en de stand van de economische groei.
 
Deze drie punten resulteren via een berekening in de merkwaarde van een merk.

De top 10 sterkste Nederlandse merken

Behalve dat een sterk merk goed is voor het aantrekken van klanten, het opbouwen van klantloyaliteit en je werknemers te motiveren, is een sterk merk voor een commercieel bedrijf nodig om geld te verdienen. Ook is de merksterkte dus een onderdeel van de berekening van een merkwaarde.

De top 10 meest waardevolle merken wereldwijd (in $)

Apple stond de afgelopen vijf jaar op de eerste plek als het meest waardevolle merk ter wereld. Deze positie had Apple te danken aan het innovatieve imago die het bedrijf wist op te bouwen. Toch heeft het bedrijf de afgelopen jaren steeds meer steken laten vallen, bijvoorbeeld door het niet rendabel kunnen maken van de Apple Watch en door het uitblijven van nieuwe en echt innovatieve producten. Hierdoor zijn de concurrenten steeds dichter in de buurt komen. 

Google heeft zelfs de nummer 1 positie overgenomen in de lijst, met een waarde van $109,47 miljard. Het blijft de meest gebruikte zoekmachine en de advertentie-inkomsten zijn in 2016 met 20 procent gestegen. Desktopadvertenties bleken daarin veel winstgevender dan mobiele advertenties. Dit weerhield Google niet om innovatief te blijven op het gebied van mobile advertising. In 2016 introduceerde ze “bumper ads” en video advertenties van zes seconden; voornamelijk een succes op Youtube. 

De top 10 meest waardevolle merken wereldwijd in Nederland (in €)

Shell is, met een waarde van €32.7 miljard in 2017, al jaren het meest waardevolle merk uit Nederland. De olieprijzen stegen in 2016 weer geleidelijk vanwege een beperkt aanbod, wat zorgde voor een stijging in inkomsten. Daarnaast profiteert het bedrijf nu van de overname, uit 2015, van de BG Group. De succesvolle fusie hielp Shell om een sterkere merkrating te krijgen. Shell krijgt maakt ook winst door de partnership met Ferrari, wat door Brand Finance benoemd is als sterkste merk ter wereld. Daarnaast heeft het bedrijf ook veel geïnvesteerd om de positie te verbeteren als innovatieve leverancier van schone energie-oplossingen.

Heineken had in 2016 de snelst groeiende merkwaarde in de top 10, met een groei van 17 procent. Sponsoring en partnerships zijn een groot onderdeel van deze groei, al is het bedrijf meer gaan verschuiven van de sponsoring van voetbal naar onder andere de Formule 1. Het bedrijf blijft daarnaast ook de trends in de markt, zoals alcoholvrij bier (Heineken 0.0), volgen

Nederlandse merkwaarde per sector


Om een beter beeld te geven van hoe de merkwaarden zich op sectorniveau tot elkaar verhouden, is er ook een totaal berekening gemaakt per sector (berekend van dollars naar euro’s met de huidige wisselkoers, juni 2017). Het grootste aandeel heeft de olie en gas-sector met een totale merkwaarde van €29.7 miljard. Hier valt Shell uiteraard ook onder. Daarna komt de bankensector met €17 miljard.

Credits afbeelding: Gratisography, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.