Merkbeleid technisch geavanceerde producten is relatief lastig

22 januari 2003, 12:45

Veel producenten van technisch geavanceerde producten hebben nog geen manier gevonden om hun merk duidelijk te communiceren naar de consument.

Het grootste probleem is de complexiteit van de producten. Het gaat voor de meeste consumenten minder om de techniek dan om het gemak of het plezier dat het product oplevert. Om een merkimago op te bouwen is het van belang dat het merk iets uitstraalt van het bedrijf dat het product fabriceert. Concurrerende producten lijken in technisch opzicht veel op elkaar, zodat een merk meer opvalt als het emotie kan opwekken en toont hoe het onderdeel kan vormen van het leven van de consument. Een voorbeeld van een bedrijf dat de overgang van star en techniek-gericht naar consumentvriendelijk heeft gemaakt is Belgacom. De telecomaanbieder stond bekend als formeel en afstandelijk en communiceerde vooral de technische eigenschappen van zijn telefoons en telefoonverbindingen. De oplossing bleek een designaanpak te zijn die de mens centraal stelt. Een nieuw ontwerp van logo en andere bedrijfscommunicatie resulteerde in een imago van toegankelijkheid en technologisch optimisme dat consumenten veel meer aanspreekt.

Bron: Design Week

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!