Merk kapen bij Google verboden

20 oktober 2003, 04:35

Een uitspraak van een Franse rechter tegen Google kan grote gevolgen hebben voor het adverteren bij zoekmachines. De rechter verbood het gebruik van merknamen van derden als trefwoord voor het vertonen van de eigen reclame.

Google werd veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding van 75 duizend euro aan online reisbureau Bourse des vols. Concurrenten waren bij Google in staat om de merknaam van het reisbureau vast te leggen als zoekterm, op basis waarvan ze hun reclame vertoonden. De rechter bepaalde ook dat Google binnen dertig dagen ervoor moet zorgen dat dit niet meer mogelijk is, zo meldt Reuters.

Ook bij Google Nederland zijn er bedrijven die adverteren op merknamen die niet van henzelf zijn. Wie bijvoorbeeld Emerce als zoekterm intypt ziet regelmatig een advertentie voor een online reclamebureau verschijnen, zoals Mbuyu en momenteel Reddion. In de Verenigde Staten werd Google begin augustus gesommeerd door eBay om het ‘merkkapen’ tegen te gaan.

Google Nederland meldde toen tegenover Emerce dat er “hooguit vijf meldingen” per week zijn van bedrijven die constateren dat hun merknaam door anderen gebruikt wordt om op te adverteren. Google controleert niet vooraf of er merken ‘gekaapt’ worden, het houdt steekproeven om achteraf te controleren of bedrijven zich wel aan de voorwaarden houden. Concurrent Overture zegt vooraf wel alle geregistreerde termen waarop een bedrijf wil adverteren te controleren. 35 procent van de gevraagde termen wordt niet toegekend, meldde Ruud Smeets, directeur Overture Nederland. Het gaat daarbij niet alleen om merknamen, maar ook termen als (online) gokken en medicijnen. Online gokken en online medicijnenverkoop zijn in Nederland niet toegestaan.

Andere zoekmachines in Frankrijk zullen direct het gevolg merken van de uitspraak van de Franse rechter, ook zij zullen controle vooraf moeten inbouwen. De uitspraak kan ook in andere (Europese) landen navolging krijgen, wanneer adverteerders eveneens Google voor de rechter dagen. Onduidelijk is nog of Google in hoger beroep gaat tegen de uitspraak.

Bron: www.emerce.nl

Edwin Duys
Social Media & Online Markeitng Realist | Mede-oprichter Saristos bij Saristos

Dol op het bedrijfsmatig toepassen van online marketing en social media. Mede-oprichter en partner van Saristos, realisten in online marketing en social media. Mijn drijfveer is bedrijven te helpen om door middel van content marketing via social en digitale media gekwalificeerde potentiële klanten (leads) te genereren. Je kunt mij zakelijk volgen via Twitter en met mij connecten via LinkedIn

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!