Mensen en sociale media voor een wereld zonder marteling

JDC
26 mei 2010, 07:33

Vandaag, 26 juni, is de “United Nations International Day in Support of Victims of Torture”. Voor het IRCT, de afkorting voor “The International Rehabilitation Council for Torture Victims” is het meteen de start voor een grootscheepse wereldwijde actie om de problematiek van de martelingen en de gevolgen er van voor de slachtoffers onder de aandacht te brengen.

En sociale media spelen daar een grote rol in. Of vooral de gebruikers er van.

Het IRCT is een wereldwijde organisatie die de overlevenden van marteling helpt om hun leven opnieuw op te bouwen en die tegelijkertijd vecht om marteling uit de wereld te krijgen. Zoals elke NGO hangt de organisatie daarbij voor een heel groot deel af van de steun van donors en de goodwill van mensen.

Dit jaar wil het IRCT de problematiek van martelingen, de gevolgen er van en de strijd er tegen op een grotere schaal aan de kaak stellen dan ooit tevoren.

Het doet daarbij uiteraard beroep op mensen maar vooral ook op de media die mensen vandaag verbinden en het voor NGO’s mogelijk maken om de wereld te mobiliseren op een grotere schaal en met een grotere en snellere reach: social media.

Dat gebeurt door de actie “World without Torture” die met ondermeer een Facebook pagina en Twitter account de droom van een wereld waar er niet meer gemarteld wordt, wil realiseren.

Sociale media helpen niet bij alles, mensen wel

Inderdaad, een droom. Want sociale media en de mensen die ze gebruiken kunnen geen wereld zonder martelingen, honger, verdriet, pijn, oorlog, misbruik, armoede en menselijke miserie realiseren.

Maar gelukkig zijn er heel wat mensen en organisaties die hun idealisme en hoop niet kwijt zijn geraakt naarmate ze ouder werden en zagen dat het leven geen sprookje is.

En het zijn die mensen die hun realistisch idealisme, energie, tijd en connecties inzetten om op alle mogelijke manieren hun kleine steentje bij te dragen voor een betere wereld.

Soms gebeurt dat op grote schaal zoals met deze campagne en soms op kleinere, lokale schaal.

“World without Torture” is één van die grotere acties. De Facebook pagina van de actie wil een grote community zijn waar mensen kunnen praten over de problematiek, de verhalen van slachtoffers van marteling worden verteld en je uiteraard kennis kunt maken met de NGO.

Je vindt er ook feiten over marteling en kunt er helpen om “het woord te verspreiden”. Je kunt dat ook zelf doen door de pagina te bezoeken, de Twitter account te volgen en natuurlijk je eigen “sociale invloed” te gebruiken, hoe groot of klein die ook is.

Ik steun deze actie heel actief. Voor de goede orde: ik heb niets met de actie te maken, alle credits gaan naar m’n vrienden van het Deense Mindjumpers die er zonder grootse budgetten hun idealistische zelf tegen aan gooiden. En geloof me: het zijn idealisten.

Ik ben maar een mede-idealist, stem en Facebook fan en Twitter activist. Ik hoop van jullie het zelfde. Nog één keer het Facebook adres en de Twitter account en nu is het aan de leden van de MF! community om te doen wat ze zelf kiezen!

JDC
Digital business consultant bij i-SCOOP

Jean werkt sinds 1992 op het raakvlak van digitale technologie, marketing, sales en media. Hij is sinds 1996 exclusief bezig met digitale marketing en digitale transformatie voor B2B en technologiebedrijven.

Categorie
Tags

1 Reactie

    rob oostdam

    was “vandaag 26 juni” niet “vandaag 26 mei”?


    28 mei 2010 om 04:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!