MegaJobs stomverbaasd over persbericht TotalJobs

28 april 2005, 13:25

“TotalJobs.nl snelt in zes maanden marktleiders voorbij”, luidde het persbericht dat de TotalJobs, onderdeel van Reed Elsevier, vanochtend de wereld in stuurde.

Uit de eerste resultaten van BBC de Media en Reclamebank blijkt dat TotalJobs de meeste vacatures registreerde in de eerste drie maanden van dit jaar. Concurrent MegaJobs zegt tegenover Marketingfacts “stomverbaasd” te zijn. “Ze laten doelbewust de grootste concurrent weg om daarmee de markt te scheiden”, aldus directeur Eric Bremer. MegaJobs claimt in het eerste kwartaal 86.587 vacatures geregistreerd te hebben, 27% meer dan TotalJobs.

Het persbericht van TotalJobs is gebaseerd op de Personeels Advertentie Registratie van BBC De Media en Reclame Bank. BBC, de partij die mediabestedingen in Nederland in kaart brengt, startte eind vorig jaar met de registratie van personeelsadvertenties op wat zij toen omschreef als “de belangrijkste banensites”. Monsterboard, NationaleVacaturebank, Intermediair en JobNews behoorden tot de 10 sites die BBC daartoe rekende, evenals TotalJobs. MegaJobs werd door BBC echter niet opgenomen in de registratie, hoewel de site op dezelfde dag als TotalJobs werd gelanceerd.

De cijfers over het eerste kwartaal van 2005 tonen aan dat TotalJobs, wat aantallen geplaatste vacatures betreft, de gevestigde partijen ver achter zich laat

image

Geplaatste vacatures Q1 2005, bron: BBC de Media en Reclamebank

Patricia Friedman, marketing manager van TotalJobs, laat weten: “Dit grote aantal bewijst dat de Nederlandse recruiter ons in de zes maanden dat wij nu in Nederland actief zijn heeft weten te vinden en ons als een serieuze partner beschouwt bij het vervullen van zijn vacatures. Daar zijn we zo succesvol in geweest, dat we in ons eerste half jaar bijna net zoveel nieuwe vacatures hebben geplaatst als gevestigde namen als De Nationale Vacaturebank en Monsterboard samen. Dat belooft wat voor de toekomst!”

Dat belooft inderdaad wat, zullen ze bij MegaJobs denken. “Strikt genomen klopt hun persbericht wel”, zegt Eric Bremer van MegaJobs. “Ze hebben inderdaad alle gev?stigde sites achter zich gelaten.” Hij vindt het echter dubieus dat ze de grootste partij in de markt niet noemen. Dat BBC MegaJobs niet, en TotalJobs wel heeft meegenomen in PAR heeft hem eveneens verbaasd. “Het zal er misschien mee te maken hebben gehad dat TotalJobs zijn komst langer van tevoren heeft aangekondigd en in Engeland reeds een grote naam had”.

Of de 86.587 vacatures van MegaJobs ook uit de cijfers van BBC de Media en Reclamebank waren gekomen, is overigens niet geheel zeker. Tegenover Planet Internet zegt Berry Punt, marketing manager van het bureau: “We tellen volgens een vrij ingewikkelde methode, maar de eventuele doublures zijn er zeker uitgehaald”.

Het persbericht van TotalJobs past in een marketingstrijd tussen de vacaturebanken, waarin wel vaker tikjes worden uitgedeeld. Zo kaapte Nationalevacaturebank.nl kort na de lancering van TotalJobs en MegaJobs, de domeinnamen total-jobs.nl en mega-jobs.nl om deze naar zichzelf te laten verwijzen.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Doron Vermaat

    De vraag is natuurlijk, wat is interessant voor recruiters: Veel vacatures op een jobboard of een groot bereik richting de arbeidsmarkt. (lees: aantal bezoekers). ??


    2 mei 2005 om 08:31
    Eric Bremer

    @Doron Vermaat: jouw vraag is een wel erg doorgeslagen simplificatie. Uiteraard telt voor een recruiter de kwaliteit van de response in de eerste plaats (die noem jij niet), en is bereik pas relevant als dat in de doelgroep zit.

    Als je al een kwantitatieve afweging maakt, moet je daarbij zeker betrekken hoeveel pageviews er per bezoeker worden ‘geconsumeerd’. Simpel rekensommetje: een site met 100.000 bezoekers die ieder 1 pageview consumeren heeft een groter bereik in jouw woorden, dan een site met 50.000 bezoekers die ieder 10 pageviews genereren. Maar neem van mij aan dat de laatste tot fors meer response leidt voor recruiters.

    MegaJobs heeft inderdaad -nog- een geringer bereik in absolute termen dan NVB (en Monster) dat heeft, maar het verschil is kleiner dan sommigen het willen laten lijken, de groeicurve van MJ veel steiler, het aantal pageviews ligt bij ons extreem hoog en de reacties van gebruikers -zowel van werkzoekenden als werkgevers- zijn zeer positief. Voeg daarbij onze uiterst concurrerende advertentietarieven, dan is duidelijk waarom steeds meer werkgevers ervoor kiezen om -ook betaald- met MegaJobs te werken.


    3 mei 2005 om 07:31
    William

    Kijk voor de nieuwste vacaturebank op http://www.orangejob.nl


    8 mei 2008 om 09:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!