Meedoen aan de grootste trend op internet?

1 juli 2009, 04:00

{zelf boek uitgeven}Boeken, ebooks, weblogs, forums, reviews en reisverslagen. Het lijkt wel of bijna iedereen schrijft. Waarom steeds meer mensen gaan schrijven? Uit winst oogpunt, ontspanning of gewoon hulp bieden in de enorme hoeveelheid data. Zelf een boek uitgeven is ook voor veel ‘auteurs in spe’ een wens. Maar dan moet de techniek wel top werken! Anno 2009 is een uitgever zoeken – die bereid is je script uit te geven – allang passé. Initiatieven als het internationaal georiënteerde Lulu.com en het Nederlandse PUMBO.nl maken het voor veel auteurs gemakkelijk. Nederlanderse lezers kiezen daarbij overigens nog nadrukkelijk voor het geprinte boek. In Amerika is dat wel anders. Ook de ontwikkeling van de ereader staat niet stil. En online boekverkoop marketing is inmiddels een ingeburgerd begrip. Neem een kijkje in de wereld van het boek en maak kans op eeuwige roem!

E-books booming in Amerika

In april meldde de AAP (Association of American Publishers) dat de verkoop van e-books in Amerika in 2008 met 68% is gestegen ten opzichte van 2007. De verkopen in 2008 kwamen uit op 113 miljoen dollar. Ook het eerste kwartaal van 2009 ziet er al weer veel belovend uit: de verkoop in het eerste kwartaal van 2009 liep op tot 25,8 miljoen dollar. Dat is een ruime verdubbeling ten opzichte van het eerste kwartaal van 2008. De IDPF (International Digital Publishing Forum) presenteerde de laatste verkoopcijfers over de maand april 2009. De ebook verkoop is gestegen met maar liefst 228% ten opzichte van april 2008. Er werd voor $12,1 miljoen aan ebooks verkocht (via www.ereaders.nl). In Nederland worden de omzetcijfers voor e-books nog niet bijgehouden.

Hiermee zijn ebooks nog wel een niche maar volgens een recent rapport van onderzoeksbureau Forrester gaat dat snel veranderen. Forrester gaf recent aan dat de

Amerikaanse markt voor ebooks op het punt staat om definitief door te breken. Ebooks en óók ereaders worden volwassen en zullen een mainstream fenomeen worden. Ook Google lijkt zich dit op tijd te realiseren en wil voor het einde van het jaar elektronische boeken gaan helpen verkopen.

{title}

Ereaders – Amazon verkoopt al 300.000 Kindle 2

Forrester geeft in het rapport ook aan dat in 2013 zo’n 13 miljoen Amerikanen een ereader in hun bezit hebben. Ook dat gaat dus de goede kant op. Nu zijn het met name nog de early adaptors die digitale boeken of kranten via ereaders als Sony’s Reader, iRex’ iLiad of Amazon’s Kindle lezen. Van deze laatste – de Kindle 2 – zijn sinds februari dit jaar toch al weer alweer ruim 300 duizend exemplaren verkocht, wat er toch op wijst dat de trend – die Forrester benoemd – ingezet is. In Nederland loop het allemaal nog niet zo hard al komen er wel meer en meer ‘ereader initiatieven’ van de grond. Zo is de universiteit van Maastricht de eerste onderwijsinstelling die een groot formaat ereader test bij haar studenten. De verwachting leeft dan ook dat scholen, overheidsinstellingen en bibliotheken belangrijke succesdrivers zijn voor de verdere uitrol van de ereader.

Online boekverkoop marketing

Schrijven en publiceren is natuurlijk al leuk. Maar het gaat natuurlijk ook om de verkopen. Wie wil nu niet dat zijn boek veel verkocht wordt. Een beetje (online) marketing bedrijven is dan ook noodzakelijk, alhoewel… Bij de introductie van Joe Speedboot haalde Tommy Wieringa volop het nieuws omdat hij zijn vrienden naar de boekhandels stuurde om naar zijn boek te vragen. Hij mailde iedereen zelfs standaardzinnen die ze tegen de boekhandelaren konden zeggen. Of dat de reden is dat deze roman zo goed is gaan lopen is maar de vraag, maar binnen enkele maanden werd de vijfde druk al opgelegd en waren de filmrechten verkocht.

Inmiddels is online boekverkoop marketing een redelijk ingeburgerd begrip. En niet geheel onbelangrijk omdat lezers steeds vaker via het internet zijn boeken besteld. Volgens een rapport van de Global Industry Analysts zal de online boekenmarkt een omvang van 9,5 miljard dollar bereiken in 2010. In 2007 werd die markt nog geschat op 4,8 miljard. Ook zijn er inmiddels tal van internationale specialisten te vinden op het internet (zijn er al Nederlandse specialisten actief?). Hier volgen de belangrijkste tips en trucs:

– maak een persoonlijke website of webpagina

– maak volop gebruik van social media & web 2.0

– plaats voldoende online content + de juiste zoektermen

Een mooi voorbeeld van Social Media & Books komt via webwinkel Amazon. Zij zagen de verkoop van de roman Men Who Stare At Goats van Jon Ronson met 7.000 procent stijgen nadat de Britse presentator Jonathan Ross (@wossy), een oproep deed tot een informele leesclub……

{title} Ook schrijftalent? En een wens? Doe mee aan de schrijfwedstrijd van PUMBO.nl

Vandaag start PUMBO.nl met een schrijfwedstrijd. Drie maanden schrijven. Drie maanden verkopen. On- en offline. Iedere deelnemer krijgt zijn eigen webpagina plus een weblog. Tijdens de verkoopperiode zijn er realtime verkoopstatistieken zichtbaar voor iedereen. Er zijn een tiental onderwerpen benoemd (óók Internet Marketing). Na afloop van de wedstrijd vindt er een meeting plaats met alle deelnemende auteurs. De auteur die de meeste boeken verkoopt wint de hoofdprijs. En natuurlijk: eeuwige roem!

Hans van der Mey is freelance copywriter en internetadviseur. Met One Step More adviseert hij bedrijven op het gebied van websites en (online)communicatie≺. Door zijn parate kennis schrijft Hans frequent boeken, vakartikelen en educatieve hoofstukken binnen handboeken. Voorbeelden zijn het Marketingfacts Jaarboek 2008 en 2009, het IAB Digital Marketing Book 2005, artikel in ADFOresult en Het E-Commerce Handboek. Vanaf 2002 heeft Hans gewerkt voor o.a. Achmea, Microsoft, Wanadoo, ING Bank, Lotto, Toto en Krasloten. Momenteel werkt Hans voor ProServe en Zuwe (webteksten) en voert hij voor ACHMEA het externe projectmanagement van een geheel nieuw intranet voor FBTO en Centraal Beheer.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Stunda Studentenkamers

    Wie schrijft die blijft. leuk artikel!


    6 juli 2009 om 11:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!