Mediaplanning via SMS effectief

20 mei 2003, 06:35

Om de kwaliteit van mediagebruik onder jongeren te meten, zijn conventionele onderzoeksmethoden weinig effici?nt. SMS-dagboeken doen het veel beter.

De gebruikelijke methoden voor mediaplanning zijn doorgaans gebaseerd op uitgebreid, kostbaar en arbeidsintensief onderzoek naar het mediagebruik van een bepaalde doelgroep. Die doelgroep komt zelf eigenlijk nooit echt aan het woord, maar wordt in beeld gebracht aan de hand van secundaire gegevens. Volgens mediaspecialist Steve Watkins een weinig effectieve en nogal afstandelijke methode.

Watkins volgde daarom een andere weg. Hij deed onderzoek naar de ‘quality of media consumption’ (QoMC) van 15- tot 24-jarigen en gebruikte daarvoor door de jongeren zelf bijgehouden SMS-dagboeken. Dat bleek een gouden greep: er werd direct contact gelegd met de doelgroep en de deelnemers hoefden niet achteraf met pen en papier aan de slag, maar konden ter plekke hun mediagebruik vastleggen. Bovendien leverde de methode zeer accurate ‘uit de eerste hand’-gegevens op, die ook nog eens weinig onderzoekskosten met zich meebrachten.

Bron:

Admap

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!