Mediagebruik topbestuurders vrij traditioneel

5 oktober 2012, 09:29

De mediaconsumptie van de boardroom is de afgelopen 5 jaar nauwelijks veranderd. Dat blijkt uit onderzoek van Management Scope (via). 6 op de 10 topmanagers leest 's ochtends nog de gedrukte ochtendkrant. De Nederlandse CEO’s, leden van raden van bestuur en commissarissen nemen nog niet vaak nieuws tot zich via de smartphone of tablet (22,9 procent).

Tijdens kantooruren hebben de bestuurders weinig trek in al die media. Zo gaat de smartphone veelal uit tijdens vergaderingen en kwamen tijdens het onderzoek ook zaken als mediavrije lunches naar voren.

LinkedIn favoriete social media

Qua social media gebruik is de boardroom in twee groepen te verdelen. Een grote groep doet er nog vrij weinig mee, maar er zijn ook topbestuurders die actief bloggen en twitteren. Interessant is dat het verschil los staat van leeftijd en functie, zo blijkt uit het onderzoek. De meerderheid erkent wel de zakelijke meerwaarde van social media.

LinkedIn is met 64 procent het meest populaire sociale medium. Eenderde van de topbestuurders (34 procent) maakt gebruik van Twitter, en 15 procent schrijft op een blog.

In het privéleven zijn de managers terughoudend met het gebruik van sociale media. Veel van hen vrezen voor schending van privacy, afbreukrisico en reputatieschade omdat ze vermoeden dat zakelijke relaties en journalisten meelezen. Algemeen kan gesteld worden dat bestuurders en commissarissen niet bekend staan als early adopters.

Weinig internationaal

De favoriete krant is Het Financieele Dagblad (45 procent v/d krantlezers). De Volkskrant en De Telegraaf zijn beduidend minder populair (beide 13 procent). Wat opvalt is dat de bestuurders niet erg internationaal georienteerd zijn. 5 van de 96 ondervraagden leest bij het ontbijt de Financial Times. De meest gelezen avond- en weekendkrant is het NRC Handelsblad, deze wordt door de helft van de respondenten gelezen.

Afbeelding: Victor1558 (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

1 Reactie

    RicardoTalt

    celexa.science


    13 juli 2015 om 18:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!