Mediabestedingen 2003 met kwart gestegen

12 januari 2004, 17:38

Het Nederlandse bedrijfsleven heeft het afgelopen jaar 23 procent meer uitgegeven aan reclame. De bedrijven gaven samen ruim 4,2 miljard euro uit aan reclame-uitingen, tegenover 3,4 miljard euro in 2002.

Dat blijkt uit onderzoek door BBC De Media en de Reclame Bank, in opdracht van het blad MarketingTribune. Vooral op de televisie werd meer geld aan reclame besteed. Daar namen de inkomsten bijna een kwart toe tot 1,9 miljard euro, waardoor het medium koploper blijft als het om reclamegelden gaat.

Radiozenders kregen afgelopen jaar 18 procent meer binnen uit reclame-inkomsten, terwijl de kranten een plus van 13 procent noteerden. De dagbladen hebben in de tweede helft van het jaar baat gehad bij de prijzenoorlog die supermarkten voeren. Veel supermarktketens kochten hele pagina’s voor advertenties om de consument warm te maken voor aanbiedingen. Ook andere grote adverteerders kozen afgelopen jaar vaker voor de dagbladen.

Volgens hoofdredacteur E. Willemsen van MarketingTribune stoppen veel bedrijven juist als het economisch tegenzit extra geld in reclames. “Dat is het moment waarop je moet proberen om marktaandeel te pakken in je branche.’’

Unilever Bestfoods bleef in 2003 de belangrijkste adverteerder. Het concern besteedde 83,4 miljoen euro aan reclame. De Amerikaanse concurrent Procter & Gamble stond op nummer twee, met 80 miljoen euro aan uitgaven. KPN nam de derde plek in op het lijstje met topadverteerders.

Bron: ANP

Opmerkingen

Alhoewel het ANP niet vermeld of het nu gaat om bruto of netto mediabestedingen, neem ik op basis van de cijfers aan dat het gaat om bruto mediabestedingen. Blijft nog wel een “klein” verschil over tov vorig jaar toen niet 3,4 miljard euro maar 3,8 miljard euro werd uitgegeven!?

Wat mij verder opvalt is dat de netto mediabestedingen in de eerste helft van 2003 nog met 8% waren gedaald. Sterke opleving in de tweede helft van 2003 of bestaat er zo’n groot verschil tussen netto en bruto bestedingen?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!