@media 2006 – Londen – Dag 2

19 juni 2006, 06:42

Vanuit London bericht Erik Winter (Senior Developer bij eFocus) over het tweedaags congres @media 2006.

Hop, en zo was het vrijdag alweer dag 2. Bij aanvang is er nog wel lichte twijfel, maar we zijn blij te kunnen constateren dat de meeste open deuren reeds zijn ingetrapt en dat een aantal verhalen het aanhoren zeker waard was. De ontdekking dat saaie CSS-rechthoeken opgeleukt kunnen worden door ze een mooi hoekje of randje te geven is bijvoorbeeld nog wel van tenenkrommend kleuterschoolniveau, maar daarna kwam er dan toch echt inhoud.

Voor u waarschijnlijk minder interessant, dus ik zal proberen er niet te lang bij stil te staan, maar er werd terecht erg veel aandacht besteed aan het licht excentrieke verschijnsel Javascript. Developers willen er maar moeilijk aan, doen veel om het te vermijden, maar er is geen weg omheen. Wil je iets doen op het internet, dan is Javascript de enige mogelijke richting. Dat stelt ons voor problemen. Het is nog niet zo eenvoudig om dit soort webapplicaties op hetzelfde niveau te krijgen als desktopapplicaties, met name op het gebied van gebruikersinterfaces.

De oplossingen voor deze technische problemen lijken dichterbij te komen en het is Yahoo! die een goede poging doet om ons de weg te wijzen. Een toegankelijke Web 2.0-pagina compleet met toeters en bellen, maar ook met respect voor niet-mainstream browsers en een gebruikersinterface die desktopniveau benaderd, het kan. U moet de preview van hun nieuwe voorpagina maar eens bekijken: http://www.yahoo.com/preview.

Maar ook voor mensen die niets van techniek willen weten was er wel een boodschap. Dat mobiele web, waarbij met de introductie van umts nu toch alle ruimte is voor ontwikkeling, dat kunt u voorlopig wel op uw buik schrijven. Het speelveld is een ongekende chaos van fabrikanten en dienstverleners die allemaal hun eigen ding willen doen en die daarin zullen falen. Het belang van compatibiliteit en open standarden zal ook hier op de harde manier geleerd moeten worden en daar kunnen we nog wel even op wachten. Bij het web hadden we een paar grote spelers en heeft het vele jaren geduurd voordat iedereen uitgeruzied was en we serieus vooruit konden (zie de opmerkingen over Microsoft gisteren), in de mobiele wereld zijn het er vele malen meer en voorlopig ontbreekt zelfs enig overzicht.

Dan tot slot, op uw verzoek, nog wat woorden over de presentatie van Jeffrey Veen op dag één. Het is lastig het hele verhaal in enkele alinea’s te vangen, maar ik zal een poging wagen.

Web 2.0 heeft alle kenmerken van een hype, dat is wel duidelijk. Het is echter een type hype dat traditioneel gepaard gaat met een blijvende verandering in de samenleving. Wat is in dit geval deze blijvende verandering? Naast de vrijheid van informatieconsumptie, met de dotcom bubble als hype, heeft de de consument tegenwoordig ook volledige vrijheid in de informatieproductie en -organisatie. Sites als Chicagocrime.org, Wikipedia, Del.icio.us, Youtube en Flickr laten zien dat dat kan werken.

Het wordt daarom steeds lastiger om met het publiceren van informatie geld te verdienen. Het is moelijk te winnen van de gepassioneerde amateur. Waar nog wel ruimte voor ontwikkeling is, zijn de gereedschappen om de gebruikers efficiënt hun gang te laten gaan. Dit geldt zowel voor de techniek (Javascript!) als voor het design, maar vooral op een hoger niveau: het opbouwen en vasthouden van vertrouwen tussen consumenten en producenten. Vertrouwt u de informatie van Wikipedia meer of minder dan die van Britannica? Wikipedia wordt in ieder geval veel vaker gebruikt. Hoe is dat eigenlijk zo gekomen?

Vertrouwen van de gebruiker in de informatie, maar ook vertrouwen in de informatieproductie van diezelfde gebruiker, dat is waar het om gaat op het internet, anno 2006. Dit geeft voorlopig genoeg stof tot overpeinzing. Waar het allemaal toe zal leiden zien we volgend jaar, want dan is er vast weer een verjaardag. Tot dan!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!