@media 2006 – Londen – Dag 1

16 juni 2006, 08:27

Vanuit Londen bericht Erik Winter (Senior Developer bij eFocus) over het tweedaags congres @media 2006.

Er zijn dagen dat het leven van een webdeveloper de moeite waard is. Je verjaardag is zo’n dag, de verjaardag van je moeder is zo’n dag, en ook de dag dat je naar het @Media-congres in Londen mag is zo’n dag. Het mooie van internet is immers dat de wereld aan je voeten ligt en als je voornaamste bezigheid werken aan niet-materiële dingen als websites is, dan lijkt er eigenlijk geen reden meer te zijn om naar buiten te gaan.

Gisteren gingen we echter nieuwe dingen te doen. Overboord met die slappe nerd-clichés. De zon in en ontmoeten die mensen! Want internet is leuk en aardig, maar je leert meer als de docent je levend toespreekt. Kunt u nagaan wat er gebeurt als een echte goeroe je toespreekt, of nog beter: wanneer een heel bataljon aan goeroes klaar staat om u de fijne kneepjes van het webben anno 2006 eens haarfijn uit te leggen.

Maar u kent ze wel, die verjaardagen dat u wekenlang droomde van die nieuwe fiets. U kent het wel, dat niet kunnen slapen, het opstaan in het holst van de nacht. Het reisje per vliegtuig was een nieuw element, maar verder leek het vandaag precies zo’n verjaardag om vergeten te worden.

Toch weer twee boeken en een puzzel.

Allereerst werden we verblijd met een terugblik op de ontstaansgeschiedenis van CSS. U weet wel, de taal om webpagina’s mee te stijlen die ons leven voorgoed zou veranderen. Na 10 jaar kunnen we zeggen dat er inderdaad wel iets veranderd is, en dat het leven ermee wel een soort van verbeterd is. Fijn, zo’n opfrisser. Even helder maken waar we nu staan met zijn allen en dan vol gas vooruit. Dachten we.

Daarna zag ik een panel-iets met de veelbelovende titel “Good Design vs. Great Design”. Dat klinkt goed. Ik ben dan wel geen designer, maar hier wordt een overstijgende waarheid beloofd. De essentie van geniaal designen, in slecht drie kwartier. Dat zijn interessante theorieën. Al is het enige dat je eruit haalt maar een paar snedige quotes die het goed doen op feestjes, zoals verjaardagen.

U raadt het al, ik had het mis. Zelden heb ik zo’n grote, eindeloze rij aan prachtige, gloednieuwe open deuren ingetrapt zien worden. Uw lettertype moet passen bij de boodschap. Er moet wel contrast zijn, maar niet teveel. Aandacht voor detail is belangrijk, wie had dat allemaal ooit kunen vermoeden?

De rest was al niet veel beter. Een toegankelijkheidswerkgroep die de meest ontoegankelijke presentatie ooit gaf. Met daarin de enige boodschap dat hun eigen documentatie nogal verwarrend is en eigenlijk ook overbodig. Echt, ik verzin het niet. Het enige wat nog het aanhoren waard was, was de presentatie van een Microsoft-figuur, die kwam vertellen over Internet Explorer 7. En dat was eigenlijk alleen maar leuk omdat Microsoft eindelijk eens toegaf dat ze er in het verleden een teringzooi van gemaakt hebben en dat er eigenlijk niet echt te winnen is van open source. Zo moddert dat dan lekker voort. Er wordt hier en daar al verlangend naar de gratis consumptiebonnen gekeken. Er wordt nogmaals navraag gedaan over het begintijdstip van Engeland – Trinidad.

Totdat opeens Jeffrey Veen het podium beklimt. Deze beste man maakt eerst een schijnbeweging door groot de slaapverwekkende term “Web 2.0”

te projecteren. Vervolgens verbluft hij het publiek met een wervelende verhaal over deze hype. Wat er wél nieuw is. Wat we ervan kunnen leren.

Hoe we het zelf toe moeten passen. Ik zal niet proberen om het ding hier samen te vatten, hij heeft beloofd dat zijn verhaal extragratis te downloaden zal zijn op het volgende adres: Presentatie Jeffrey Veen.

Die fiets die u zo graag wilde? Die stond dus gewoon in de schuur.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Edwin

    Schitterende slides (130 totaal) maar zonder het verhaal achter de slides redelijk weinig zeggend, dus toch mischien een kleine samenvatting/toelichting…


    16 juni 2006 om 09:05
    media

    Je bent me net voor Edwin, inderdaad indrukwekkende presentatie (19 Mb!) maar zonder toelichting niet echt duidelijk.

    Dank overigens voor het verslag Erik!


    16 juni 2006 om 09:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!