Martijn Jansen (Voradius): “E-commerce groeit, maar er zal altijd offline verkoop overblijven”

Martijn Jansen (Voradius): “E-commerce groeit, maar er zal altijd offline verkoop overblijven”

Terwijl steeds meer mensen online spullen kopen, richt Voradius.nl zich juist op de consument die nog graag spullen in een fysieke winkel aanschaft. De site heeft actuele kennis van winkelvoorraden. Dus zoek je een product, dan kan Voradius je vertellen waar je dat direct in de buurt kunt kopen. Handig voor mensen die online kopen eng vinden, niet kunnen wachten tot een bestelling thuis wordt bezorgd of gewoon behoefte hebben om een aankoop eerst even te zien en vast te houden voor tot aanschaf wordt overgegaan. “Ik denk dat e-commerce doorgroeit, maar dat er altijd ruimte blijft voor een platform als Voradius. Er zijn altijd situaties waarin mensen het offline willen kopen en op dit moment is dat gewoon nog 90 procent van de  aankopen. Dat is gigantisch”, aldus oprichter Martijn Jansen in Top Names.

Voradius, opgericht door drie man met een achtergrond in digitale marketing, timmert sinds afgelopen september landelijk aan de weg. De site telt op dit moment maandelijks 50.000 visits, het aantal bezoekers ligt iets lager. Maar de groei bedraagt zo’n 40 procent per maand, waarmee deze zomer de 100.000 wordt bereikt als alles mee zit. “Om het proces te versnellen zoeken we partnerships met andere partijen”. Zo is Voradius een intergratie met de online telefoongids aangegaan. “Die hebben nog steeds miljoenen visits per maand en het is wel één van de  plekken waar mensen gaan zoeken naar een winkel in de buurt.”

“De vlakke middenmoot valt weg”

Jansen ziet op dit moment een aantal trends. “E-commerce wordt alleen maar belangrijker, maar ik ben ervan overtuigd dat er een groot stuk offline over blijft. Ten tweede worden merken steeds machtiger. Je ziet ook dat steeds meer merken een sprong maken en voorbij de retailer gaan en een eigen winkel openen. En het derde is dat winkels echt een toegevoegde waarde moeten leveren.”

Maar wat moet gebeurt nog lang niet altijd. "Er zijn helaas teveel ketens en winkels die dat niet doen. Maar er zijn ook steeds meer winkels die het wel doen via een specifiek assortiment, een bepaalde service, een bepaalde experience. De vlakke middenmoot valt weg tenzij ze wel supersnel en heel goedkoop kunnen leveren.”

Dat laatste zou je ook een trend kunnen noemen. Om tegemoet te komen aan klanten die een product graag zo snel mogelijk in handen hebben zijn er steeds meer bedrijven die op de dag van bestelling ook proberen te leveren. Sommigen bieden zelfs service binnen een uur. Dat laatste betekent potentieel concurrentie voor Voradius, maar is lastig met een breed assortiment.

Jansen spreekt liever over kansen. “Als ik jouw locatie ken en het product dat je zoekt, dan kan ik daar met een logistieke partner wel voor zorgen. Die kant zouden we graag op willen. Wij maken van elke winkel een magazijn voor een webwinkel.” Zo zullen on- en offline steeds meer in elkaar gaan overlopen. Ook omdat klanten niet één specifiek type zijn. Wat je waar koopt hangt vaak af van de context. ”Ik denk dat mijn zoon, die nog geen één is, later helemaal niet meer over on- en offline praat. Die heeft het gewoon over kopen en commerce en daar zal altijd een digitale component in zitten.”

“De ambitie is absoluut over de grens”

Voradius wil zich eerst lokaal bewijzen, voordat de sprong over de grens wordt gewaagd. “We zijn een startup en we moeten eerst een aantal hypotheses bewijzen. Maar de ambitie is absoluut over de grens”. Wie verder kijkt dan Nederland ziet dat er in Amerika al een aantal vergelijkbare initiatieven actief zijn. In Europa, met uitzondering van Groot-Brittanië, is het vooralsnog stil. “Dus we willen in de tijd die ons nog rest zo snel mogelijk voet aan de grond krijgen.” En die tijd die dringt, want inmiddels heeft ook Google zich op dit pad begeven. Al heeft Google vooralsnog een achterstand.

Voradius is al twee jaar bezig en heeft inmiddels de relaties en processen opgebouwd waarmee actuele winkelvoorraad van diverse winkels voorhanden is. Die kennis heeft Google niet. Maar alles is in te halen. Of in te kopen natuurlijk. Jansen sluit een overname dan ook niet op voor voorhand uit. “De vraag is kun je zelfstandig groot worden met het kapitaal dat voorhanden is. Ik denk het niet, dus we moeten  binnen een aantal jaar een strategische partner vinden of ja zeggen tegen een overname.”

Maar zover is het nog niet. Op dit moment wordt gewerkt aan een tweede investeringsronde en leeft de hoop om binnen een jaar ook over de grens te kunnen starten. “Ik zou het fijn vinden als we het model in Nederland hebben gestabiliseerd: dus meer bezoekers die vaker terugkomen. Dat zien we ook stijgen, maar dat is nog niet op een niveau waar ik het zou willen hebben. En het zou leuk zijn, maar dat kost meer dan een jaar, dat Voradius als merk wat bekender wordt en in de hoofden van de mensen zit .”

Door een vergissing is het begin van de uitzending niet opgenomen. Hierdoor begint de opname anders dan gebruikelijk.


Geplaatst in

Delen

0
5


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Ik snap het niet helemaal...Voradius checkt de voorraad in fysieke vestigingen en richt zich op mensen die "online kopen eng vinden", maar verdient uiteindelijk alleen aan de online verkoop (als affiliate) als ik het goed zie? Dat klinkt tegenstrijdig.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.