Marktverkenning socialmediatools: 4 belangrijke ontwikkelingen voor iedere socialmediamanager

Social verschuift naar het hart van de organisatie

Marktverkenning socialmediatools: 4 belangrijke ontwikkelingen voor iedere socialmediamanager

Om je socialmedia-activiteiten in goede banen te leiden, is een socialmedia-managementtool tegenwoordig onontbeerlijk. Samen met mijn collega Martijn Baart heb ik een marktverkenning gedaan van deze tools. Het aanbod van tools is immers groot, het is lastig om door de bomen het bos te zien. Wij helpen met deze marktverkenning met een eerste kennismaking van socialmediatools en hun mogelijkheden.

Welke socialmedia-managementtool is het beste? Dat is moeilijk te zeggen. De vraag moet zijn: welke tool is het beste voor míj. Afhankelijk van wat je met social media wilt bereiken, is de ene tool beter geschikt dan de andere. Ons doel is om onafhankelijk te adviseren bij de keuze ervan. Daarom hebben we een marktverkenning uitgevoerd. De tools die daarin zijn meegenomen zijn Coosto, Media Injection, Social Studio, Meltwater, Buzzcapture, Komfo, OBI4wan, Engagor, Tweetdeck, Hootsuite en als bonus Watermelon.

De zoektocht eindigt zeker niet per se hier. Integendeel, het is slechts een begin. De genoemde tools zijn wel allround. Ze geven daarmee een goed doorsnee beeld van de mogelijkheden. Het aanbod van tools is natuurlijk groter, maar wij banen hiermee alvast het eerste pad.

We hebben van iedere tool bekeken wat ze het beste kunnen, wat hun plus- en minpunten zijn en wat hun price range is. Tenslotte hebben we gevraagd hoe ze de toekomst zien en aan welke nieuwe functionaliteiten ze momenteel werken.

Waar kun je een socialmediatool voor gebruiken?

Functionaliteiten socialmediatools

In de marktverkenning kwam naar voren dat er grofweg vier hoofdfunctionaliteiten zijn. Iedere betaalde socialmediatool die we hebben bekeken, beschikt in meer of mindere mate over deze functionaliteiten.

  • Monitoring: op een kwalitatieve manier realtime zoeken op keywords uit verschillende bronnen en deze weergeven in bijvoorbeeld timelines of widgets. Je weet zo inhoudelijk wat er over jou of een bepaald onderwerp wordt gezegd.
  • Analytics: kwantitatieve social metrics uit diverse bronnen visualiseren en analyseren. Denk aan volume, reacties, retweets, shares of sentiment. Je weet zo cijfermatig welke impact een door jou gekozen onderwerp op social media heeft.
  • Engagement: reageren op berichten die aan jou gericht zijn of waar je in wordt genoemd. Je kunt dit stroomlijnen, met meerdere medewerkers doen en de performance meten. Webcare valt hier onder.
  • Publishing: content publiceren op je eigen social accounts, eventueel met hulpmiddelen zoals bijvoorbeeld een contentkalender.

De meeste tools bieden ook gespecialiseerde functionaliteiten. Dingen die zonder tool heel omslachtig of zelfs onmogelijk zijn. De meest in het oog springende voorbeelden zijn:

  • specifiek zoeken naar leads;
  • automatisch publiceren wanneer je het hoogste bereik hebt;
  • een crisis simuleren;
  • automatisch een klanttevredenheidsenquête uitsturen. 

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen waar socialmediatools op inspelen?

Ontwikkelingen socialmediatools

Deze ‘ronde langs de velden’ gaf ons een kijkje achter de schermen. Er is een aantal ontwikkelingen waaraan voor de meeste tools momenteel ontwikkeld wordt. Zodra deze functionaliteiten beschikbaar worden in de tools, zijn ze eenvoudiger inzetbaar en toegankelijker. Dit zal marketeers in staat stellen om nog meer uit social te halen. Iets om naar uit te kijken dus!

1. Pinterest- en Instagramaccounts beheren

Visuele social media als Instagram en Pinterest zijn al tijden in opmars. Instagram heeft inmiddels 400 miljoen actieve gebruikers. Meer dan de helft van de gebruikers zijn jonger dan 29 jaar. Daarnaast engagen ze meer dan gebruikers van Facebook en Twitter. Instagram en ook Pinterest zijn daarmee uitgroeid tot volwaardige platformen naast Twitter, Facebook en YouTube.

Als je dat nog niet gedaan hebt, is het nu tijd om serieus te overwegen om deze sites voor marketing te gebruiken. Dit betekent wel nóg meer accounts om te managen. Gelukkig kun je met steeds meer tools ook je Instagram- en Pinterestaccounts beheren.

2. Advertenties op Twitter en Instagram beheren

Organisch bereik op social media daalt. Omdat het steeds drukker wordt, is de kans steeds kleiner dat iemand jouw bericht ziet. Adverteren op social is daarom al langere tijd in opmars. Je kunt met advertenties heel gericht bepalen wie jouw boodschap te zien krijgen. Steeds meer tools bieden mogelijkheden om advertentiecampagnes over meerdere platformen te managen. Adverteren op Facebook kon bij een aantal tools al. Twitter en Instagram hebben ze onlangs toegevoegd, of dit zal binnenkort gebeuren.

3. Diepere crm-integratie

Contact met een bedrijf opnemen via Facebook of Twitter is al bijna net zo gewoon als de telefoon oppakken. De toolleveranciers beseffen dat ze niet langer als losstaande oplossing kunnen blijven opereren. Veel tools fungeren al als social-crm-systeem doordat ze de conversatiehistorie opslaan. Ook laten veel tools een influencer score zien van de persoon waar je bericht van krijgt.

De mogelijkheden om de tools te koppelen aan je eigen crm- of marketing automation-systeem worden ook steeds uitgebreider. De tools vormen daarmee een belangrijke schakel in het écht omnichannel maken van je klantcommunicatie. Een klantenservicemedewerker zal zo nog makkelijk een compleet klantprofiel kunnen zien, inclusief alle contacthistorie en socialmediaprofielen. Het maakt dan voor de kwaliteit van de dienstverlening niet meer uit via welke kanalen de contacten verlopen.

4. Webcare via WhatsApp en andere 1-op-1-kanalen

De tools richten zich van oudsher op de openbare socialmediakanalen. Sinds webcare via WhatsApp in rap tempo aan populariteit groeit, verandert dit snel. Enkele tools hebben WhatsApp al geïntegreerd in hun webcaremodule. Anderen zullen snel volgen. Een enkele tool zal zelfs Telegram, Viber en Line toevoegen. Bedrijven die WhatsApp als servicekanaal gebruiken, merken dat het contact anders van aard is dan via openbare socialmediakanalen. Mensen stellen zich constructiever op, zodat hun vraag snel en goed beantwoord kan worden. In het openbaar willen mensen zich nog wel eens laten gelden, omdat hun vrienden kunnen meelezen.

Als de socialmedia-activiteiten van jouw bedrijf verder gaan dan af en toe iets posten op Facebook, is het al raadzaam om een tool te gebruiken. Deze vier ontwikkelingen laten zien dat social steeds meer in het hart van de organisatie komt te liggen. Daarmee raakt het ook steeds meer andere bedrijfsonderdelen.

Wil je in de toekomst steeds meer vruchten plukken van je socialmedia-activiteiten? Zorg dan dat je blijft professionaliseren op dit vlak. Een goede tool helpt je daar bij. En je klanten zullen je dankbaar zijn!

Social Media Tooling Gids - Clockwork

Vraag de Social Media Tooling Gids aan.

Maak kennis met 10 socialmediatools. Wat kunnen ze op het gebied van social media monitoring, analytics, engagement en publishing? Wat zijn de plus- en minpunten en wat kosten ze? De gids helpt bij het kiezen van de tool die het beste past bij jouw organisatie. Welke kritische vragen moet je jezelf en de leveranciers stellen? Met de Social Media Tooling Gids maak je in drie stappen de beste keuze!


Delen

0
2


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.