Marktaandeel Google stijgt, MSN en Yahoo! leveren in.

20 juli 2005, 12:02

Comscore heeft gisteren nieuwe cijfers omtrent de marktaandelen van zoekmachines in de US gepresenteerd. Ondanks alle moeite die met name MSN en Yahoo! doen om meer marktaandeel te verkrijgen, zien we hun marktaandelen juist dalen terwijl Google en underdog Ask Jeeves een groter marktaandeel kregen.

De cijfers zien er als volgt uit:

Google van 35,9% (Q1) naar 37,6% (Q2)

Yahoo van 31,2% (Q1) naar 30,4% (Q2)

MSN van 16,3% (Q1) naar 15,6% (Q2)

AOL van 9,1% (Q1) naar 9,2% (Q2)

Ask Jeeves van 5,3% (Q1) naar 6,1% (Q2)

Het gaat hier niet om het aantal bezoekers of pageviews, maar om het aantal zoekopdrachten. PageViews en bezoekersaantallen kunnen erg vertekenen omdat zoekmachines steeds meer andere tools (1 2 3 4 5 6) lanceren om bezoek te genereren en bijvoorbeeld MSN bezoekers vanuit IE en Hotmail naar de zoekmachine leidt.

Eén van de opvallendste dingen is toch wel dat MSN, die een fortuin aan een eigen zoekmachine heeft besteed en deze nu met alle mogelijke middelen in de markt probeert te zetten, in marktaandeel moet inleveren. Verder lijkt Ask, met haar eigen aanpak, toch steeds beter aan te slaan.

Ik wil wel even vermelden dat regelmatig dit soort cijfers naar buiten komen, en dat die elkaar vaak tegenspreken. Verder gaat het natuurlijk om kleine verschillen in marktaandeel, terwijl ze in feite allemaal groeien, omdat de internetpopulatie en daarmee het aantal zoekers toeneemt.

(Bron: Pandia)

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Deef

    En terecht!


    20 juli 2005 om 12:50
    Boudewijn Janssen

    Toch hebben MSN en vooral Yahoo behoorlijke marktaandelen. Als je buiten de US (en misschien de UK) kijkt doet yahoo bijna niet mee en is Google gewoon zeer dominant. Bewijst maar weer eens dat het met de zogenaamde monopolie van Microsoft wel mee valt… Het zijn de gebruikers die gewoon het voor hun best presterende product kiezen.

    Voor alle overige zoekmachines blijft er maar 1,1% te verdelen. Jammer dat niet vermeld staat hoeveel marktaandeel Alexa heeft, vooral omdat er (ook hier op mfacts) nogal veel waarde wordt gehecht aan hun grafiekjes die dus hieruit concluderend niets voorstellen en totaal niet representatief zijn.


    20 juli 2005 om 13:09
    Deef

    @ Remi

    Ik heb nog nooit een bedrijf zo met zijn doelgroep zien spelen als Google. Ze komen wekelijks met nieuwe tooltjes die soms handig zijn, maar vaak gewoon leuk. Ik zie MSN of Yahoo dat veel minder doen. Qua resultaat vind ik Google top. Het zou niet eens in me opkomen om een andere zoekmachine te gebruiken.


    21 juli 2005 om 07:35
    Deef

    @ Remi

    Ik zal het eens beter in de gaten houden. Iedere dag pannenkoeken gaat ook vervelen.


    21 juli 2005 om 12:59
    Remi

    Haha, inderdaad. Gewoon Marketingfacts in de gaten houden. Hier proberen we naast de dingen van Google ook de nieuwe ontwikkelingen bij o.a. Yahoo!, MSN, Ilse en Ask Jeeves zo compleet mogelijk te verslaan.


    21 juli 2005 om 13:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!