Marketingfacts geanalyseerd met Omniture SiteCatalyst 14

11 maart 2008, 09:00

Adversitement Omniture LogosOmniture heeft afgelopen week tijdens de Omniture Summit in Salt Lake City de Omniture Suite gelanceerd. De Omniture Suite biedt toegang tot alle Omniture producten via één login. Op dit moment wordt MarketingFacts geanalyseerd met HBX Analytics dat na de overname van Visual Sciences onderdeel is van de Omniture productlijn.

Juist voor een weblog als Marketingfacts biedt Omniture SiteCatalyst 14 een aantal specifieke voordelen, zoals bijv. het meten van de factoren die invloed hebben op de populariteit van een posting (aantal bezoekers op de site, tijdsduur tot volgende posting, conferenties e.d.). Daarnaast zijn er meer opties om de samenstelling van de bezoekersgroepen te analyseren (bijv. leden, bloggers, vaste bezoekers, indicentele bezoekers, etc.). Een groot deel van deze informatie is al beschikbaar, maar kan nu eenvoudig uitgebreid worden met externe data en op iedere gewenste manier worden gerapporteerd. Voor de liefhebber nog meer informatie over de mogelijkheden en screenshots:

Belangrijkste veranderingen in SiteCatalyst 14

Vanaf nu is er ook voor SiteCatalyst een complete API beschikbaar op basis van SOAP. Hiermee kan data eenvoudig worden geïntegreerd met andere applicaties, zoals widgets en data warehouses.

Verder is een compleet menu toegevoegd voor video analytics. Zoals Omniture het zelf beschrijft:

– Native support for Flash and Flex, along with Windows Media Player, QuickTime and RealPlayer

– Only one server call per video

– Nine new video reports

– Video engagement or milestone tracking built into reports

– Find sweet-spots for ad placement by seeing the most viewed sections of video

Tot slot zal het gebruikers van SiteCatalyst ongetwijfeld zijn opgevallen dat de interface een “extreme makeover” heeft ondergaan. Hierbij is erg goed gekeken naar de interface van HBX Analytics en Google Analytics. Met behulp van Ajax zijn dashboards nog sneller in te richten en kan iedere gebruiker zijn persoonlijke rapporten samenstellen en bewaren.

Suggesties voor Marketingfacts analyse

Welke onderdelen zien jullie graag terug in de analyse van Marketingfacts? Alle ideeën zijn welkom en wij zullen vervolgens bekijken hoe dit technisch gerealiseerd kan worden. Alle suggesties zijn welkom!

Screenshots (klik voor volledige versie)

Product sell report

Adversitement Omniture Product Report

Funnel report

Adversitement Omniture Funnel Report

Creative elements report

Adversitement Omniture Creative Elements Report

Campaign report

Adversitement Omniture Campaign Report

Page flow report

Adversitement Omniture Page Flow Report

Categorie
Tags

16 Reacties

    media

    Vanaf wanneer hebben we toegang tot de nieuwe statistieken Matthijs? Ben benieuwd!


    11 maart 2008 om 09:48
    matthijskeij

    In de loop van deze week al!


    11 maart 2008 om 09:51
    matthijskeij

    Zoals aangegeven in het bericht biedt SiteCatalyst een heel scala aan analyse-mogelijkheden. Ik ontvang graag feedback over analyses die de Marketingfacts-leden aanspreken. Denk daarbij aan uiteenlopende onderwerpen, zoals segmentering, video en mobile analytics, integratie met externe data, etc. Dat geeft vaak een verfrissende kijk op de mogelijkheden en zorgt ervoor dat de analyses een breed en geïnteresseerd publiek aanspreken.


    11 maart 2008 om 10:06
    media

    @Matthijs: ik zou in ieder geval graag goed inzicht (met name trend) willen in het mobiel gebruik van Marketingfacts en welke devices ze gebruiken.

    Daarnaast ben ik wel benieuwd naar herkomst in relatie tot hoe lang bezoekers blijven (tijdsduur, aantal pageviews). Kun je ook zien wie er via RSS-feeds binnenkomen en zo ja, via welke RSS-applicatie?


    11 maart 2008 om 10:14
    matthijskeij

    @Marco: mobiel is inderdaad een hot topic. We zijn op dit moment bezig met een aantal partners om een volledig inzicht te geven in mobiele bezoekers. Hierdoor kunnen terugkerende bezoekers bijvoorbeeld herkend worden aan hun telefoonnummer (MSISDN). Dit nummer kan normaal gesproken alleen worden gemeten als je op een zogenaamde white list staat. Hiervoor is door ons inmiddels een integratie met SiteCatalyst gemaakt waarmee ook operator en land nauwkeurig te analyseren zijn.

    Bezoekers vanuit een RSS feed hebben vaak geen referrer-informatie (bijv. als ze vanuit een stand-alone RSS reader komen). Met behulp van een RSS redirect kan deze groep bezoekers nog gemeten worden, maar dat is in de praktijk vaak lastig. Web-based RSS readers kunnen wel worden gemeten aan de hand van de referrer.


    11 maart 2008 om 10:23
    Emiel Kamzol

    Ik zou graag willen weten hoe de technische implementatie verloopt welke problemen jullie tegenkomen.. De wel en wat niet mogelijkheden. Hoe de verschillende rapportages tot stand komen enz.


    11 maart 2008 om 10:29
    matthijskeij

    @Emiel

    Op dit moment wordt al HBX Analytics gebruikt op Marketingfacts. Deze implementatie heeft Adversitement samen met Onstuimig uitgevoerd. Voor nu heeft Adversitement een conversie-script gemaakt waarmee de HBX code gebruikt wordt om ook informatie naar SiteCatalyst te sturen. Op basis van de opmerkingen zal de implementatie ongetwijfeld worden uitgebreid. Ik zal op korte termijn een posting maken over de problemen die we bij eerdere implementaties hebben meegemaakt en oplossingen om dit zoveel mogelijk te vermijden.

    Bedoel je met de rapportages de rapporten in de SiteCatalyst interface of Excel rapportages die naar gebruikers worden verstuurd?


    11 maart 2008 om 10:38
    Bart Maas

    Meer een algemene vraag over webanalytics en blogs. In hoeverre is de bounce rate van belang bij een blog? Want een (groot) deel zal binnenkomen via RSS op een artikel. Is dit dan een bounce én een conversie (als alleen dit artikel wordt gelezen)?

    Grafisch ziet ’t er goed uit!


    11 maart 2008 om 12:00
    Koen Penders

    Nog steeds dwingen veel web analytics pakketten je om te spreken in termen van bounces en conversies. Dit is erg geschikt voor bijvoorbeeld online shops die veel traffic inkopen via verschillende bronnen. De kwalitatieve analyse van je acquisitie-bronnen doe je dan in termen van bounces, conversies.

    Voor een blog gaat deze vlieger niet op, en moeten we andere KPIs hanteren.

    De doelstelling van de blog is dat een groep geïnteresseerden elkaar op de hoogte houden van de ontwikkelingen op het gebied van de (online) marketing en media. Kwalitatieve maatstaven kunnen hier bijvoorbeeld zijn: bezoekfrequentie, gemiddeld aantal bekeken artikelen per bezoeker per dag, etc.

    Een andere interessante KPI is de click-through rate (vanuit RSS of de homepage). Dit geeft per artikel aan in hoeverre dit het publiek aanspreekt. Binnenkomst via RSS op een artikel heeft hier een positieve invloed op.

    Ik zou dus überhaupt geen bounces of conversies als KPI handhaven.

    In mijn reactie geef ik een paar suggesties, maar aanvullingen en kritiek zijn natuurlijk altijd van harte welkom.


    11 maart 2008 om 12:32
    Emiel Kamzol

    @matthijs Voornamelijk ben ik benieuwd naar de excel rapportages.. Als het mogelijk is om in SiteCatalyst interface aangepaste rapportages te maken ben ik daar ook nieuwsgierig naar. Nog een andere vraag schiet mij te binnen is het ook mogelijk om targets te bepalen?


    11 maart 2008 om 13:19
    matthijskeij

    @Emiel: zoals Koen aangaf is een blog een totaal andere site dan bijv. een webwinkel. Als gevolg daarvan zal de SiteCatalyst interface ook op een andere wijze worden ingericht. Wanneer er voldoende data is verzameld zal ik een aantal voorbeelden laten zien. Met Excel rapportages kan je in principe alle kanten op en die zijn dan ook met name geschikt voor het integreren van web analytics cijfers met andere bronnen en de distributie van rapporten in een organisatie.

    In Omniture SiteCatalyst zijn ook targets in te stellen, zowel voor metrics (bijv. visits) als voor KPIs (bijv. “high time spent visits”, bezoeken die meer dan 5 min. duren). In aanvulling daarop kan je ook alerts instellen op het moment dat je boven of onder een target komt. Je ontvangt dan een email of SMS met de relevante informatie over dit alert.


    11 maart 2008 om 13:36
    evroekel

    @Matthijs: boehoe…dit is niet leuk; Ons een beetje lekker zitten maken dat er speciale blogvoordelen in zitten maar in de loop van deze week pas toegang geven ;-))

    Maar ziiet er goed uit. Ben benieuwd!


    11 maart 2008 om 17:36
    matthijskeij

    @Erik: ja, dat is wellicht de invloed van een marketing weblog 😉

    Zodra de code is geplaatst laat ik het direct weten.


    12 maart 2008 om 06:30
    martijnstaal

    @ Matthijs, ziet er interessant uit.

    Lijkt me aardig te zien hoe snel je het effect van weblogs en andere websites die artikelen van marketingfacts overnemen & crosspromotie in bijv. print kunt terughalen uit de nieuwe bezoekers etc. Wordt dat hiermee makkelijker?


    14 maart 2008 om 09:39
    matthijskeij

    @Martijn: als we een trackback kunnen krijgen van andere weblogs, dan kunnen we die effecten real-time inzichtelijk maken. Daarnaast kan aanvullende informatie (bijv. promoties in print) achteraf nog worden geüpload om mogelijke correlaties te ontdekken. Op die manier kan je een groot deel van het netwerk waarbinnen MarketingFacts actief is analyseren.


    14 maart 2008 om 12:26
    Remi

    Tof dat dit onderzocht wordt.

    Waar ik benieuwd naar ben is in hoeverre alle onderdelen van de site gebruikt worden, en dan met name de dingen in de sitebar. Je hebt Marcom 100 headlines, headlines van bevriende sites, links naar bevriende sites en ‘deze week hot’ enz. Welke van die onderdelen worden regelmatig gebruikt? En belangrijker: welke niet?


    20 maart 2008 om 11:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!