Marketingbudget verschuift naar below-the-line

23 januari 2006, 22:19

Marketingbudget verschuift naar below-the-line

Uit onderzoek van Winterberry Group (pdf) (in opdracht van V12 Group) blijkt dat in de VS de uitgaven voor above-the-line (ATL) marketing sinds 2003 met 5,5% per jaar zijn gestegen. Voor below-the-line (BTL) marketing zijn de uitgaven met 7,8% per jaar gestegen. De totale bestedingstoename ligt op 6,9% per jaar. Het onderzoeksrapport spreekt van een significante verschuiving van budgetten van above-the-line (branding) naar below-the-line (direct response) (via: ClickZ).

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    maarten

    Hey,

    TIjd voor een defintie ‘inversion’.


    24 januari 2006 om 05:04
    mangold

    Best raar, dat die jongens [strong]on[/strong]-line communicatie als below-the-line bestempelen 😉


    24 januari 2006 om 05:05
    maarten

    Ik geloof ook meer in een verticale splitsing, ‘left from the line’ en v.v.


    24 januari 2006 om 07:00
    Maarten

    Archaïsch concept.

    Ik zie die lijn meer als een golf in diverse kleuren op de Z-as. NOT.

    Het idee van above en below de line is zoiets als zwart wit tv op je Ipod.


    24 januari 2006 om 07:41
    everhoog

    Al met al verwonderlijk dat beide toenemen. 7,8% versus 5,5% toename.

    Ik dacht dat de ATL bestedingen afnamen. Vergelijk het bijvoorbeeld eens met de DM Barometer.

    “Ten opzichte van een jaar geleden verwachten marketeers 44 procent méér van het marketingbudget te gaan besteden aan directe kanalen. “

    weliswaar ander land en andere periode… maar toch


    24 januari 2006 om 09:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!