Marketing & Design Congres 2015: Jeroen Hubert (IKEA) #adv

4 juni 2015, 11:00

Het is bijna zo ver: de vijfde editie van het jaarlijkse Marketing en Design Congres. Op 18 juni delen inspirerende sprekers hun ideeën en visies rondom het thema ‘Design Verkoopt!’. Een van hen is Jeroen Hubert, country manager marketing bij IKEA. In de aanloop naar het congres een aantal vragen over zijn verwachtingen zijn visie op design en zijn verhaal van die dag.

Wat zijn de speerpunten in jouw verhaal tijdens het congres?

Ik zal met name stilstaan bij het design proces van onze producten. Hier zit een hele filosofie achter dat we niet eerder gedeeld hebben. Terwijl het juist de kracht van het merk is. Daarnaast zal ik een kijkje geven in de keuken hoe we dit met de consument gaan delen in de loop van dit jaar.

Voor wie is jouw presentatie vooral interessant?

Mijn verhaal is interesssant voor productdesigners, marketeers, retailers en ondernemers. Ongeacht of je nu in FMCG, travel of retail werkt. Hoe langer je in het marketingvak zit, hoe beter je na afloop van de presentatie zult begrijpen hoe uniek IKEA is.

Wat heb je persoonlijk met het thema van dit jaar: ‘Design verkoopt’?

Ik geloof persoonlijk heilig in de kracht van design. Design drijft de emotie en de aantrekkelijkheid van een boodschap, een product, van hoe je je voelt. Design is niet alleen vorm maar omvat veel meer elementen en heeft dus een veelvoud aan invloeden. In elke rol in mijn carrière heeft design een doorslaggevende rol gespeeld. Of het nu gaat om schapimpact, conversie in de webshop tot een goede nachtrust.

Hoe laat jij de klant voelen en zien dat er design in de ziel van het product zit?

Als het goed is ziet en voelt de consument dat meteen als hij het product in zijn handen heeft. Maar het verhaal achter het product kan hier sterk aan bijdragen. Consumenten zijn door de crisis zich veel bewuster geworden van hun budget en kritischer op wat ze kopen en wat ze toch retoursturen.

Wat verwacht je van deze vijfde editie van het congres: wanneer is de dag voor jou geslaagd?

Bij een congres of evenement wil ik altijd iets ‘meenemen’. Ik verwacht dus dat de sprekers iets nieuws vertellen. Inzichten die niet algemeen bekend zijn, nieuwe denkrichtingen of trends die wellicht meer ‘niche’ zijn maar daardoor juist weer interessant.

Naar welke spreker ga je zelf luisteren die dag, waar kijk je naar uit?

Zowel het verhaal van Taco Schmidt (Reggs) als Roland ten Klooster (Universiteit Twente) lijken mij interessant. De koffiemelkcupjes van Friesche Vlag waaraan Roland ten Klooster refereert, heb ik zelf als brand manager destijds ontwikkeld en in de markt gezet. Het lijkt zo simpel, maar food packaging design is echt een bijzondere discipline.

Tot slot: vertel eens wat jij een ultiem voorbeeld van effectief marketingdesign vindt?

Laat ik dicht bij huis blijven: de IKEA Riggad-bureaulamp. Deze is onderdeel van onze wireless charging range. Toen we deze collectie lampen en meubelen lanceerden met ingebouwde draadloze opladers explodeerde de aandacht hiervoor.

Lees hier alles over het Marketing & Design Congres!

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!