Marketing automation: vergeten we de digitale portier niet?

Marketing automation: vergeten we de digitale portier niet?

Er wordt in de marketingwereld nog altijd veel met Excel-lijsten gewerkt om contactinformatie te verzamelen. Dit kost niet alleen veel tijd, het is ook nog eens erg foutgevoelig. Bij de automatisering van de marketing van een bedrijf moeten Excel-lijsten naar de prullenbak verbannen worden.

Deze gastbijdrage is geschreven door Fedor Achterkamp, marketing automation manager bij TriMM.

De meeste bedrijven hebben al een groot deel van hun marketingactiviteiten geautomatiseerd, maar wat vaak wordt vergeten, is het normaliseren van de ingang. Hoe voer je de data in? Is het marketing automation-systeem wel op orde? Je ziet nog maar al te vaak dat bedrijven visitekaartjes verzamelen op beurzen en evenementen en dat de informatie van de visitekaartjes handmatig wordt overgenomen in Excel-lijsten. Dit is foutgevoelig, zorgt voor veel tijdverlies en staat snelle lead nurturing en/of opvolging in de weg.

Tijdverspilling

Het is belangrijk dat je je contactdata verzamelt op een centrale plek en dat er weinig fouten in sluipen. De meeste bedrijven die werken met een centrale marketingdatabase, kunnen nog een flinke efficiëntiewinst behalen door de invoer te automatiseren. Als marketeer wil je natuurlijk niet bezig zijn met het invullen van lijstjes, maar met de echt interessante vraagstukken zoals: hoe ga ik de bezoeker van een beurs omzetten naar een lead? Hoe lever ik de verkregen informatie aan bij het salesteam? Hoe gaan we de campagne opzetten?

There’s an app for that

Gelukkig hebben we tegenwoordig allemaal een elektronisch Zwitsers zakmes bij ons: de smartphone. Hoe handig zou het zijn als we daar apps voor hebben, die ons helpen met het automatiseren van de ingang van onze marketingsystemen? Oh wacht... Op de meeste telefoons zit tegenwoordig een camera, waarmee je bijvoorbeeld visitekaartjes kunt scannen. Dankzij OCR (optical character recognition) kunnen we de informatie ter plekke digitaliseren en opnemen in onze database. Wat zou ons dat aan voordelen opleveren?

We kunnen de follow-up van het contact dat we hadden automatiseren. Als de persoon met wie je sprak over je producten/diensten wegloopt bij je stand, dan kun je ervoor zorgen dat hij op dat moment al een whitepaper in zijn inbox heeft. Of je stuurt direct een geautomatiseerd sms'je waarin je iemand bedankt voor het bezoek aan je stand en waarin je het adres van je website doorgeeft. Dit soort automatisering stelt ons in staat campagnes te voeren die ook daadwerkelijk resultaat opleveren.

Niet in verhouding

Bedrijven, ook op enterprise-niveau, kunnen nog flinke stappen maken op het gebied van marketing automation. Er zijn vaak enorme budgetten beschikbaar om een plekje op een beurs te bemachtigen, maar die budgetten staan zelden in verhouding tot wat men over heeft voor het efficiënt verzamelen en opvolgen van de leads. Dit gedeelte van de marketing moet van tevoren zijn ingericht en geautomatiseerd, voor een effectieve opvolgactie van de contacten en leads waar je zoveel in hebt geïnvesteerd...

Credits afbeelding: Michael Mandiberg, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.