Mark Mieras (wetenschapsjournalist): “Het is van groot belang dat we blijven spelen”

1 februari 2016, 14:00

Journalist Mark Mieras weet veel van veel onderwerpen. Van liefde tot marketing en de natuur. Hij komt aan al die kennis door zich als wetenschapsjournalist te verdiepen in onze hersenen. Hij is gefascineerd door onze hersenen. “Goede kans dat de 21e eeuw herinnerd zal worden als het tijdperk van de ontdekkingstocht in ons eigen geest, schrijft hij. “Het is opwindend om getuige te zijn van al die doorbraken en om er over te schrijven en te vertellen. Neuropsychologie laat zich op veel manieren vertalen.”

“De liefde is een groot vat vol tegenstellingen, mannen vallen op dikkere vrouwen als ze hongerig zijn, maar ze mogen ook weer niet té dik zijn”, zegt hij. Kunnen leren en gelukkig zijn liggen dicht bij elkaar. “Presteren en leren heb je nodig om in een snel veranderende wereld overeind te blijven”, zegt Mieras. “En leren doe je beter onder druk.” Mensen zoeken comfort en veiligheid, maar moeten ook blijven leren. “Dat is in de natuur zo belangrijk dat er soms slachtoffers vallen. Sommige steenbokjes vallen van de rots bij het oefenen met springen. Dat vallen is een leerschool voor de rest.”

Blijven spelen

Mensen hebben de neiging om te stoppen met spelen en leren als ze ouder worden. “Het is van het grootste belang dat we blijven spelen”, benadrukt Mieras.

Binnen organisaties werkt dat echter niet altijd: er gelden vaste regels. “Mensen hebben te weinig ruimte om eigen dingen te ontdekken en fouten te maken”, zegt de journalist. “Er is sprake van aangeleerde hulpeloosheid waardoor mensen niet meer creatief kunnen denken.” Managers moeten daarom meer open staan voor fouten. “Efficiëntie en effectiviteit zijn niet hetzelfde. Meer efficiënt is minder effectief.”

Bekijk deze aflevering op 7Ditches.tv

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!